Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Friss topikok

  • Frick László Intézet: @Pipas: Mitőllenne zavaros? A "cigányok"Magyarországon több korszakban többfelől,több okból és nem... (2021.04.11. 06:17) A vajda, aki nincs
  • csokosszaju: nem olyan sokára mi leszünk kevesebben...és akkor jaj nekünk (2020.05.28. 20:58) Gádzsóverés a Józsefvárosban
  • Dread Naughty: Csak jelzem, hogy a cigányság nem egységes forrásból származik(ahogy pl. a zsidók sem). Vannak az ... (2018.11.18. 18:13) Gének
  • HargitaIhenrIK: Csak mondom. Olyan megnyitojuk volt hogy csuhaj.. nmaahc.si.edu/ (2016.11.06. 03:21) Cigány múzeum
  • Szúrófény: Papír kell, bizonyítvány! Papír kell: bizonyítvány Azzal virít, aki hitvány! Tanult ő, férges esz... (2015.01.24. 07:59) Hócipő

Szegregáció

Bencsik Gábor 2011.10.13. 13:46

Rendben, higgadjunk le kissé, ne lelkesedjük túl a dolgot. A tanoda (vegyük tág értelemben, a legkülönfélébb délutáni, kiegészítő, hosszú távú pedagógiai programmal rendelkező világi és egyházi intézményt ide értve) nem „a” megoldás, hanem egy a sok közül. De igenis hatékony megoldás. Hadd érveljek mellette újra.
 
Van egy fontos rendszerelméleti alapszabály: minél összetettebb egy rendszer, annál kevésbé írható le egyszerű állításokkal, és annál kevésbé irányítható egyszerű döntésekkel. Az emberi társadalom nagyon-nagyon bonyolult rendszer, ezért az egyszerű igazságok rendre csődöt mondanak, az ellenkezőjükre fordulnak.
 
Vegyük az egyik legnagyobb hatású, történelemformáló állítást, a marxizmus alapvetését. Igazságos-e, hogy a tőke tulajdonosai pusztán a tulajdonukkal kisajátítsák a munka által létrehozott értéktöbblet jelentős részét? Igazságos-e, hogy egyesek pusztán a tőketulajdonuk révén megszerezzék mások munkájának gyümölcsét? Nem igazságos. Igazságos volna-e, ha a javakból mindenki munkája, az általa létrehozott értéktöbblet arányában részesülne? Igazságos volna. Most jön tehát az egyszerű döntés: szüntessük meg a tőketulajdont, vegyük társadalmi tulajdonba a termelést, és létrejön az igazságos rendszer.
 
Az eredmény közismert. Teljes csőd. A rendszernek ugyanis még nagyon sok eleme van, amelyekre a változtatás éppen ellenkezőleg hat.
 
Tegyünk fel egy másik kérdést is. Igazságos-e, hogy egy ország állampolgárai közül egyeseket származásuk miatt megkülönböztetnek, elkülönítenek? Nem igazságos. Igazságos volna-e, ha ezeket a megkülönböztetéseket megszüntetnénk? Igazságos volna. Jön tehát az egyszerű döntés: kötelezővé kell tenni, hogy a cigány gyerekek a többi gyerekekkel együtt járjanak óvodába, iskolába, és meg kell büntetni azokat, akik ezt nem tartják be.
 
Az eredmény nem teljesen közismert, de a legtöbben sejtik: nagyjában-egészében csőd. A rendszernek ugyanis még nagyon sok eleme van, amelyekre a változtatás pont egészen másként hat.
 
Az iskolai szegregáció tilalma először is nem számol a többségi gyerekek érdekeivel. Márpedig az nem megy, hogy a cigány gyerekek felzárkóztatásának erkölcsi költségeit – szétzilált tanrend, agresszió elviselése, frusztrált tanárok – egyes vidékek többségi gyerekeivel fizettetjük meg.. 
 
És még az sem igaz, hogy maguk a cigány gyerekek nyertesei a merev szegregáció-ellenességnek. Református cigánypasztorációs lelkész mondja: azok a cigány gyerekek, akik délelőtt majd szétszedik az iskolát, délután, egymás közt, kis csoportokban szófogadók, sorakoznak, leckét írnak, csöndben játszanak. A telepi cigány gyerekeknek ugyanis az iskola többnyire idegen, félelmetes hely, ahol egy halálosan fáradt tanár veszekszik velük, a többségi osztálytársaik pedig lenézik őket és félnek tőlük. Az úgynevezett jogvédők egyik legnagyobb bűne, hogy hiányzik belőlük a cigányok iránti empátia: akkor is boldogítanának, ha beledöglik a boldogítandó. 
 
Ezt tessék megérteni: nemcsak mi, többségiek félünk a cigányoktól, ők is félnek tőlünk. Nem csak nekünk idegen az ő világuk, nekik is idegen a miénk. Azzal, hogy közös tanterembe kényszerítik a gyerekeinket, nem oldódik meg semmi. A cigány gyerekeknek éppen úgy otthonos, ismert, bizalmat ébresztő környezetre van szükségük, mint bármelyik más gyereknek. Ezt pedig igen gyakran csak egymás között találják meg. A felzárkóztatás egyik kulcsa, hogy létrejönnek-e ezek a környezetek, ahol felkészült szakemberek várják a gyerekeket, és segítik abban, hogy a mi világunk is otthonossá váljon a számukra. 
 
Az állami oktatás nyilvánvalóan nem hagyható ki a rendszerből. Állami iskolába járni kell, ha tetszik, ha nem. De a telepi cigánygyerekeknek ehhez többletre van szükségük. Segíteni kell abban őket, hogy az állami iskolához akklimatizálódjanak. Például tanodával. Tehát mégis: száz tanodát, ezeret. Nagyon megéri.

Címkék: oktatás roma szegregáció

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ciganyokrol.blog.hu/api/trackback/id/tr393299897

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mistinguett · http://mistinguett.blog.hu 2011.10.13. 23:19:21

Igen, a baj az, hogy a szegregáció elleni küzdelem kimerült a szabályozásban. Az a legkönnyebb, nyilván, csak ki kell mondani, hogy január 1-től legyen tilos, és már kész is vagyunk. Így azonban az egész problémát rárakták a pedagógusok vállára, akik nincsenek megfizetve, nincsenek megbecsülve, és egyáltalán nincsenek felkészítve arra, hogy hogy kell kezelni a kényes helyzeteket. Persze, hogy nem tudták megoldani, és ezért még uszítottak is ellenük egyesek, hogy a tanárok is mekkora rasszisták.

A gond csak az, hogy az iskola (meg persze az óvoda) találkozási pont. Igen, a kisebbségnek meg kell tanulnia a többségi normát, a többségnek pedig meg kell ismernie a kisebbséget, másképp nem megy. De hát ha már három / hat évesen elkülönítjük őket... akkor mégis hogy? A különosztályban meg a tanodában elmagyarázzuk a kiscigánynak, hogy ugyan az a cél, hogy odakerülj, bele a társadalomba, de most még nem mehetsz közéjük? Az iskolában elmagyarázzuk a kismagyarnak, hogy ugyan az a cél, hogy majd együtt tanulj amazokkal ott, csak most még egy kicsit meg szalonképessé kell tenni őket? És az iskolán kívül is szegregálunk? Külön focipálya a cigánynak, külön a magyarnak? Mert ha nem, akkor az egészet megette a fene, akkor vagy összetalálkoznak mégis a focipályán, vagy valamelyik nem focizhat. Konfliktushoz vezet mindkét felállás.
És ugye az is baj, hogy minél idősebb a gyerek, annál több az előítélet benne. Annál nehezebb összehozni a mássággal. Ha 10 évesen találkozik vele először, már régen késő.

A tanoda mindenképp jó dolog, mert kiszakítja a gyereket a reménytelen miliőből. De szerintem nem mehet ez másképp, csak úgy, ha már három évesen megindul az integráció. Egy három éves gyereket pedig, akárki akármit mond, lehet kezelni, bárhonnan jöjjön is. Csak - még egyszer - a pedagógust fel kell készíteni a helyzetre, és nem szabad egyedül hagyni.

Bencsik Gábor · http://www.magyarmercurius.hu 2011.10.14. 12:20:21

@mistinguett: Világos, az állami iskola nem nélkülözhető, és abban valahogy meg kell teremteni az együtt tanulás lehetőségeit. Tehát nem cigány iskolákat szorgalmazok - noha a nemzetiségi iskola nem butaság, de itt másról van szó -, hanem esetről esetre történő összehangolást. Nem vagyok pedagógus, nem ismerem a konkrét megoldást, de arról meg vagyok győződve, hogy jószerével minden iskolának saját programot kellene csinálnia, és ebben a tanoda-rendszer nagyon alkalmas eszköz lehet.
Képek lesznek, csak a készletem kissé kimerült, de Németországból várok éppen egy metszetet, és lesz még más is.

mistinguett · http://mistinguett.blog.hu 2011.10.14. 12:46:55

@Bencsik Gábor: A nyáron meglátogattam egy családtagomat, az egyik falon egy "naiv" életképre lettem figyelmes. Ismeretlen szerző, valószínűleg olajfestmény, és nekem úgy tűnt, hogy egy cigánytábort ábrázol. Legközelebb, ha megyek, megkérdezem, eladó-e. :)

A konkrét megoldás szerintem a kötelező óvoda, meg a hhh szakirány a főiskolákon és óvónőképzőkben. Csinálni kell egy C-szakot vagy valami ilyesmit, egy kis elméleti alappal és sok-sok-sok gyakorlattal, lehetőség szerint ösztöndíjjal, külföldi tanulmányutakkal. Aztán a szakirányt a nyelvvizsgához hasonlóan belevenni a bértáblába. Csinálni egy iskolatérképet, megállapítani, mely iskolák és óvodák a legérintettebben hhh-ilag, és kialakítani egy olyan rendszert, amelyben a nehezebb helyzetű iskolában tanító pedagógusoknak mondjuk kevesebb órát kell tartaniuk.
Nekem mindig ilyenek jutnak eszembe.

Bencsik Gábor · http://www.magyarmercurius.hu 2011.10.14. 14:56:22

@mistinguett: Ez egy koherens, reális javaslat. Szerintem is helyzetfelméréssel, összeírással, térképrajzolással kellene kezdeni. Kedvenc vesszőparipám, hogy fel kellene mérni, hogy hol mennyi oláhcigány, kárpáti, beás, vend és etnikai alcsoporthoz nem kötődő cigány él. Őket egy kalap alá venni alapvető hiba.
Amúgy látta már valaki az új romastratégiát?

mistinguett · http://mistinguett.blog.hu 2011.10.14. 16:48:07

@Bencsik Gábor: Nem láttam, azt vártam, hogy te mikor ejtesz szót róla. :)
Én csak annyit hallottam, hogy visszakozott a Fidesz, és mégsem lesz külön roma-stratégia, hanem szegény-stratégia lesz, vagy mi a búbánat.

Yasashi Tanuki 2011.10.20. 00:03:17

Az igazi megoldás az lenne, ha cigány tanárok oktatnák a tanodákban a cigány gyerekeket, vagy legalább rendszeresen találkozhatnának ott cigány értelmiségiekkel, de sajnos egyikre se láttam példát néhány óvónőt kivéve. A cigány diplomások annyira elfoglaltak az érdekérvényesítéssel, hogy nem jut idejük "terepre" menni. Persze lehet, hogy azért is mert a cigányok is kiutasítják maguk közül a tanult cigányt.

Bencsik Gábor · http://www.magyarmercurius.hu 2011.10.20. 09:59:42

@Yasashi Tanuki: Én ezt kissé másképp látom, de az sajnos nagyon igaz, fájdalmasan igaz, hogy a cigány értelmiségiek nagy része hátat fordít a saját népének, a karrierjével törődik, és nem jár haza legalább szembesülni a valósággal. Ahogy egy szociológus mondta, nem dolgoznak visszafelé. Ezzel bizony szembesíteni kell a cigány értelmiséget.
süti beállítások módosítása