Naptár

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Friss topikok

  • Dread Naughty: Csak jelzem, hogy a cigányság nem egységes forrásból származik(ahogy pl. a zsidók sem). Vannak az ... (2018.11.18. 18:13) Gének
  • HargitaIhenrIK: Csak mondom. Olyan megnyitojuk volt hogy csuhaj.. nmaahc.si.edu/ (2016.11.06. 03:21) Cigány múzeum
  • Szúrófény: Papír kell, bizonyítvány! Papír kell: bizonyítvány Azzal virít, aki hitvány! Tanult ő, férges esz... (2015.01.24. 07:59) Hócipő
  • Szúrófény: Munkanélküli fia verse (Ady Endre Proletár fiú verse, ma) Az én apám reggeltől estig, Reménytelen... (2015.01.24. 07:55) A pártok cigány-programja 3. – Jobbik
  • Szúrófény: Ég a hazugságtól, Ég a hazugságtól, a kopár szik, Álmodozó marha, hiába igyekszik, Nem jut előre,... (2015.01.24. 07:52) A düh piramisa

Szegregáció

Bencsik Gábor 2009.12.17. 12:10

Nem vitás, hogy az iskolai szegregáció, pontosabban az a jelenség, amelyet általában ennek szokás nevezni, az egyik sarkalatos pontja a roma integrációnak. A többségi és a roma társadalom szempontjából egyaránt. Csakhogy nagyon bonyolult ügyről van szó, amihez ha nem értő módon nyúl hozzá valaki, sokkal többet árthat, mint ha szemet hunyna fölötte.

Először tisztázzuk a fogalmakat. A klasszikus szegregáció az, amikor egyes népcsoportokat jogszabályok korlátoznak. Az Egyesült Államokban az 1960-as évekig számos államban írva volt, hogy a négerek nem használhatják ugyanazt a nyilvános vécét, mint a fehérek, nem ülhetnek ugyanoda a buszon, és így tovább. Ez volt a nyilvános szabály, és büntették azt, aki megsértette. Ma már civilizált országban az ilyen nyílt megkülönböztetés elképzelhetetlen. Létezik azonban nem jogszabályokon alapuló szegregáció is, amikor egyes népcsoportok más népcsoportokat bizonyos lehetőségekből kiszorítanak, illetve bizonyos, alacsony presztízsű pozíciókba kényszerítenek – ez számos afrikai országban bevett gyakorlat, a mindennapok része.

Mit nálunk szegregációnak szokás nevezni, nem ilyen, sokkal inkább szociális beszorítottság, a szegénység csapdájába kerülés, illetve a társdalom gazdag és szegény rétegeinek az élet egyre több területére kiterjedő elkülönülése. A liberális közbeszéd azt állítja, hogy Magyarországon ez a folyamat elsősorban az oktatásban zajlik, és a cigányok a legfőbb vesztesei. Hivatalos kormányzati tétel, hogy Magyarországon létezik iskolai szegregáció, és ez ellen akár hatósági eszközökkel is fel kell lépni. Időről időre országos botrányok pattannak ki ebben a tárgyban, amelyek közös jellemzője, hogy a liberális értelmiség vészharangot kongat és megbélyegez, az érintettek pedig hallgatnak és nem engednek.

Nézzünk szembe a tényekkel: ami ma Magyarországon az iskolai szegregáció ügyében történik, teljes mértékben kontraproduktív, semmit sem segít a cigány gyerekeknek, viszont folyamatosan erősít egy néma, összeszorított fogú cigányellenességet, amely többnyire csupán a szavazófülkék titkos magányában érvényesül. Azok a cigány értelmiségiek, akik arra kényszerítik szülők százait, hogy akaratuk ellenére problémás iskolába járassák a gyerekeiket, nos ők több szavazót toboroznak a Jobbiknak, mint a saját vezérkara.

A dolgot az teszi bonyolulttá, hogy amit mondanak, igaz. A cigány gyerekek (bármely hátrányos helyzetű gyerek) számára sokkal előnyösebb egy heterogén társadalmi összetételű iskola és osztály, mint a kulturális gettó. A – mondjuk így – vegyes osztályba járva sokkal jobbak az esélyei arra, hogy kulturális lemaradásának legalább egy részét behozza, és felnőttként a társadalom értéket létrehozó tagjává váljon, mint ha alig kezelhető társai közé szorítják, ahol rossz minta veszi körül, és a tanárok egyetlen ambíciója, hogy a lehető legkevesebb cirkusszal túléljék a délelőttöt.

Csakhogy van egy másik állítás is. Amely úgy szól, hogy a többségi (nem hátrányos helyzetű) gyerek számára sokkal rosszabb olyan iskolába, osztályba járni, ahol szocializációs problémákkal terhelt társai vannak, ahol piszkálják, esetleg terrorizálják, ahol az óra jelentős része néhány renitens fegyelmezésének kísérleteivel telik, és ahol a „vagány” minta a lógás, az agresszió, a tanárok semmibevétele. Ha a gyerek el is fogadná ezt, a szülője biztosan nem fogja. Az ő gyerekének kontójára ne akarják felemelni a másikat.

A dolgot csupán színesíti, hogy a leghangosabb, legharciasabb liberális értelmiségiek többnyire olyan elit (magán) iskolákba járatják a gyereküket, ahová problémás osztálytárs még mutatóba sem jut be – a problémát az sem oldaná meg, ha nem csak prédikálnák, hanem innák is a vizet. A szegregáció ugyanis nem úgy jön létre, hogy a cigány gyerekeket átrakják a rossz iskolába, hanem úgy, hogy ahol a problémás cigány gyerekek száma elér egy bizonyos szintet, onnan a többieket a szüleik elviszik. És aki ezért elítéli őket, annak fogalma sincs arról, mit jelent szülőnek lenni. És aki hatósági eszközökkel megtiltja a szülőknek, hogy iskolát váltsanak, az csak a Jobbiknak toboroz újabb szavazókat. A gyereket pedig a végén úgyis elviszik. Olyan isten nincs, hogy egy elszánt szülő a gyereke problémájára ne találna megoldást.

Mit lehet itt tenni? Említettem volt már néhányszor: empátia, hozzáértés, őszinte beszéd. Empátia a cigányok problémái, társadalmi nehézségei, de ugyanakkor a nem problémás gyerekek igényei iránt. Hozzáértés a pedagógiához, a cigánysághoz, a problémakezeléshez, célirányos pedagógus-képzés – ez nagyon fontos. És őszinte beszéd, az elfogadhatatlan magatartás elfogadhatatlannak nevezése, a jó jutalmazása és a rossz büntetése. Mindehhez olyan új cigány pedagógusok, akik nem rasszistáznak és szegregációt emlegetnek, hanem hitelesen tanítanak tananyagot és emberséget.

Képünk Vastagh György festménye nyomán készült fametszet, a Magyarország és a Nagyvilág című hetilapban jelent meg 1873-ban. Vastagh későromantikus festménye a képi közhelyek gazdag tárháza, a valóságtól meglehetős távolságra.

Az egyes alakok (kivéve a háttérben a romos falra kapaszkodó fiút) feltehetően modell vagy fénykép után készült tanulmányok átfogalmazásai (Vastagh sokat fényképezett, egy időben egy fotóműteremben is társ volt). Az ókori romok háttérként való alkalmazása igen kedvelt volt a 19. században (is), a korabeli néző számára jól értelmezhető szimbolikája a bukolikus idill. Meglepő, hogy Vastagh a cigányokhoz társította festői romokat, ilyet többet nem találnunk sem nála, sem másnál. Egyfajta képzavarról van itt szó, egymással kapcsolatban nem álló képi közhelyek (vizuális toposzok) keveréséről. Érthető, hogy a festő ezen az úton nem haladt tovább.

Címkék: cigány jobbik iskola szegregáció

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ciganyokrol.blog.hu/api/trackback/id/tr551604220

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Member · http://lehetvelem.blog.hu 2009.12.17. 13:35:47

Nagyjából egyet kell értenem, és fel is vetült egy fontos kérdés: Integrált vagy szegregált oktatás?
A szegregált oktatásnak egyetlen előnye volna, külön lehetne fejleszteni a nem csak cigány, hanem en bloc más értékrendű közegből érkező gyerekek meglévő képességeit, de ezt személy szerint csak délutáni foglalkozás keretében tudnám elképzelni, melyhez feltétlenül tartoznia kell játéknak (mivel csak gyerekek és nem szeretik, ha az agyuk leterhelése az egyetlen cél), esetleg a szülőket is bevonni (akiknek ne felejtsük el, ez kimaradt az életükből!).
Az integrált (vagy inklúdált?) oktatásnak feltétlenül tartalmaznia kell a többségi és kisebbségi kultúrákat is (a környék lakosságának igényei szerint), hogy a gyerek ne érezze ott magát idegenül. Ebben a pedagógusnak kellene segítséget nyújtania, csak hát, kicsit merevek, főleg az "átkosban" képzettek, nem feltétlenül tudják, hogy a cigánygyerek nem rosszabb képességű, csak nem érzi otthonosan magát az 1 kötelező óvodai csoport után a szigorú oktatásban. Mindkét oldalnak meg vannak a maga szépségei (otthoni élet, hogyan ünnepel együtt a család, ha összejönnek), csak közül kell engednünk magunkat egymáshoz, nem pedig a gyerekekbe nevelni, hogy "azok mások". "Mi" vagyunk.
Bocsánat, ha kissé idillikusan hangzott.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.12.18. 12:47:47

Kötelező oktatás 18 éves korig?

Minek?

Elég ezeknek 4 elemi is, ha meg összekapják magukat, mert megjön az eszük, még mindig tanulhatnak estin.

Útépítőket, hidegburkolókat, egyéb építőipari szakmunkásokat lehet képezni négy általános elvégzése után is.

Bentlakásos, munkaterápiás felzárkoztató táborokat!
Indiai vendégtanárokat.
Az otthoni minta öl.

Az igazi tehetségeknek meg elitképzést, bőrszíntől függetlenül.

Member · http://lehetvelem.blog.hu 2009.12.18. 21:16:03

4 általános után ma Start Extra kártyával döglődhet egy futószalag mellett az ember, amiket felsoroltál, azok szakmák. Ha 4 általános teszünk kötelezővé (ne feledd, az első 3ban még osztályozás/buktatás sincs!), akkor a jelenleginél is kisebb esélyekkel fog változni a jelen helyzet, révén a legtöbb cigány szülő még mindig úgy áll hozzá, hogy olvasni, írni, számolni tanuljon meg a gyerek oszt'csá.

Bentlakásos, munkaterápiás felzárkoztató táborokat = Legális gettó, olaszban keményen csinálják. A munkaterápia konkrétan a gondozó/ápoló v. rehabilitáló intézmények egy gondozási formája, ezeket az embereket habilitálni, nem helyreállítani kell, erre pedig csak valóban az oktatás nyújt segítséget. Másrészt meg hogyan gondoltad ezt elképzelni, amikor a cigány családból a gyermek kiemelése mind a mai napig a legnehezebb feladat (azonnali bizalomvesztéssel jár).

Gilderoy 2009.12.19. 13:17:18

"a leghangosabb, legharciasabb liberális értelmiségiek többnyire olyan elit (magán) iskolákba járatják a gyereküket, ahová problémás osztálytárs még mutatóba sem jut be" - ezt az állítást azért jó lenne alátámasztani valamivel.

Gilderoy 2009.12.19. 13:22:50

@Member: "ne feledd, az első 3ban még osztályozás/buktatás sincs!" - de pont azért nincs buktatás és osztályozás hogy mindenki átjusson rajta, nem? És pont azért dobta be Magyar Bálint hogy az egész általános iskolában gyakorlatilag semmit se tanítsanak, hogy lehetőleg mindenki el tudja végezni. (a Kádárnak is oly kedves lefelé nivellálás). Szóval fordítva a lovon. Legalábbis nekem úgy tűnt.

Member · http://lehetvelem.blog.hu 2009.12.19. 17:05:59

"azért nincs buktatás és osztályozás hogy mindenki átjusson rajta, nem?"
A probléma megkerülése, sajnos eléggé tipikus lépés errefelé. Egyszerűbb fekete helyett barna nyakkendőt felvenni, mint kifehéríteni a fogainkat. Kb. ekkora hülyeségnek tartom, hogy többletpontot ér a szociális helyzet a felsőoktatásbeli felvételin. Ettől nem lesz a "szakravalóbb" a delikvens, helyette egy rakás hozzá nem értő lentről jövő bekerül, míg skikben fiatalon volna ambíció, kimaradnak, mert teszem azt, nevelnie kell a fiatalabb testvéreit.

Member · http://lehetvelem.blog.hu 2009.12.19. 17:11:09

Tipikus probléma megkerülése, errefele igencsak jellemző. Inkább a barna nyakkendő, mint a fogfehérítés. A felsőoktatásbeli pluszpontoknál is nagyon aranyos a +25 pont a szochelyzetre, csak hát az illető ettől még nem lesz okosabb, és a szakra alkalmasabb. Inkább egyfajta játékosabb/jutalmazó alsó tagozati oktatásra lenne szükség, hogy jobban megérje, mint hazalógni az első óra után. Mert a jelen poroszos módszer csak az alapjáraton is fegyelmezett, óvodát kijárt polgárias gyerekeknek felel meg igazán.

Bencsik Gábor · http://www.magyarmercurius.hu 2009.12.21. 15:30:42

@Gilderoy: Megfogtál. A gondolat Új Péter egy publicisztikájából való, eléggé indulatos írás volt, de alátámasztásnak mégiscsak vérszegény. Mégis azt hiszem, hogy megáll az állítás: akiket én ismerek (egykor munkakörömből adódóan elég közeli ismeretségben voltam a fővárosi liberális értelmiség sok tagjával), azok többnyire igyekeznek sok pénzt keresni, és akinek ez sikerül, az mihamar Budára költözik, a gyerekét pedig a lehető legígéretesebb iskolába járatja.
Csakhogy mindez nem is igazán fontos, ígérem, le is szállok a liberális értelmiségről, legalábbis arról a részéről, amely éppen most készül a totális eszmei vereségre. A lényeg az a jelenség, hogy vannak cigányos iskolák és nemcigányosak, és a nemcigány szülők többsége minden követ megmozgat azért, hogy a gyereke nemcigányosba kerüljön. Van itt egy mellbevágóan kemény társadalmi jelenség, és aki szegregációnak írja le és akként kezeli, az semmit sem ért belőle és semmi eredményt nem fog elérni.
Mindenesetre megfogadom a figyelmeztetést: kerüljük a lazán odakent megfogalmazásokat. Túl nagy a tét.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.12.22. 08:12:59

@Bencsik Gábor:

"azok többnyire igyekeznek sok pénzt keresni, és akinek ez sikerül, az mihamar Budára költözik, a gyerekét pedig a lehető legígéretesebb iskolába járatja."

Tehát jó példát mutatnak.

Ha önfeláldozást vársz, akkor valami szerzetesrendnál interveniálj. Ők tettek erre fogadalmat.

Milyen szülő az aki jó szívvel adná boritékolhatóan problémás gyermekek közé a sajátját?

A cigányok egy teljesen más értékrendet képviselnek, a mi magyar, szlovák, német, szerb, stb. őseinkbe tűzzel-vassal verték anno a lopás tilalmát, a rendszeretetet. Náluk ez kimaradt, így nem is képesek (mégha akarnának sem) jó példát mutatni. Nincsenek alapjaik.

Gilderoy 2009.12.23. 08:20:17

@Bencsik Gábor: "Mindenesetre megfogadom a figyelmeztetést: kerüljük a lazán odakent megfogalmazásokat. Túl nagy a tét." másrészt pedig egy pillanat alatt megkaphatja a blog a széljobb bélyeget, pont azoktól, akiknek a leginkább oda kéne figyelniük rá.

@Jobb híján MDF-es: "Tehát jó példát mutatnak." - csak igyekeznek olyan rendszer felépíteni, amiben másoknak nincs lehetősége elvinni a gyerekeket jobb iskolába, csak őnekik. Legalábbis nekem így tűnik.

Member · http://lehetvelem.blog.hu 2009.12.25. 17:07:31

"a mi magyar, szlovák, német, szerb, stb. őseinkbe tűzzel-vassal verték anno a lopás tilalmát, a rendszeretetet. Náluk ez kimaradt, így nem is képesek (mégha akarnának sem) jó példát mutatni."
Ezen vitatkoznék. A Romani Kris két területet emel ki, a pénzügyi vitákat (lopás/átverés), és a nőügyeket (mivel nem kicsit alacsonyabb rendű még mind a mai napig cigány körökben a nő). Ha egymás közt lopás történt, az idősebb bölcs férfiak adtak tanácsot a legidősebb férfitagnak és ez az alapján döntött a kárpótlásról. Eléggé buta rendszer (mivel egyetlen ember döntésén alapszik), de ez is bizonyítja, hogy akit tisztelnek, és körükbe fogadnak, azt nem lopják meg (pl. Bakson eltűnt az igazgatónő biciklije. Ezt jelezte az egyik cigánynak a faluból, akivel jóban volt. Másnapra a ház előtt volt a kérdéses eszköz).
Tehát az alapvető probléma a kölcsönös meg nem becsülésben van. Egy nem tisztelt ("idegen") magyar tulajdona a cigány számára csak egy lehetőség, ellenben ha valakit kedvelnek, annak a holmiját a föld alól is előkerítik.

"Milyen szülő az aki jó szívvel adná boritékolhatóan problémás gyermekek közé a sajátját?" Bolond volna. Éppen ezért volna fontos a "gyermekanyag" szétválasztása helyett mindenhol garantálni egy minimális színvonalat, ahelyett, hogy hozzájuk vágunk egy semmi nem érő bizonyítványt aztán szevasz, mennyél csak közmunkára, elvégre ott cigány származás esetén +15%-ot támogatnak a foglalkoztatásban. Egy-két problémás gyerek minden osztályban lesz, hacsak nem droidképzőről van szó.

sztk44 2009.12.25. 20:13:47

A megoldás egyszerű,a tantermeket felszerelni kamerával ,és amennyiben a nagyon tanulni akaró cigány gyerek tanul és nem a többi gyereket hátráltatja járjon iskolába ,de ha nem foglalkozik az iskola rendjével irány a munkaterápia a szülőtől megvonni mindenféle támogatást ,a pénzért a szülő rendbe tenné a kicsike szemefényét hogy nem volna kedve randalírozni sem az iskolában sem azon kivül.

Member · http://lehetvelem.blog.hu 2009.12.26. 08:41:18

Azért megnézném, ahogyan a rászorultsághoz kötött, vagy alanyi jogon járó támogatásokat megvonnának iskolai házirend megszegése miatt, már azért is, mert a megszegés mértéke nem mérthető objektíven.
A munkaterápia rehabilitációs eszköz 16. életévüket betöltött szakellátásban kezelteknek, köze nincs az iskolai magatartáshoz. Furcsa volna (etikátlan), ha napi 4 órában a gyereket foglakoztatná a saját iskolája.
A kamera egyetlen szempontból volna jó, a gyerek, illetve a szülő is megnézhetné a felvételt, hogy lássák a többiek szemszögéből a történteket. A legtöbbeket meg szokta lepni saját viselkedésük külső szemmel. De ez alapján megfigyelni őket, mint valami bűnözőket, volna a csúcsok csúcsa.

Bemmbemm · http://nemzeti-radikal.blog.hu/ 2010.01.25. 16:31:04

Több probléma van:
1) A tanár nem nagyon fegyelmezhet, vagy nulla a tekintélye.
2) A cigány gyerekek nagyon nagy része nemhogy nem akar tanulni és zavarja az oktatást, hanem bődületesen agresszív. És itt nincs különbség lányok és fiúk között.

Mesélek nektek egy példát: a történet annyiban jó is, hogy nem egy cigány gyerekről szól, ezáltal nem kell attól a vádtól tartanom, hogy általánosítok. Középiskolás koromban (BP belváros, szakközép és szakmunkásképző) egy csoport barom a többiek táskájával focizott nem kis kárt okozva. Ezt ne gyerekcsínyként képzeld el, hanem brutális, agresszív módon. Mikor ofő órán ez szóba került, a tanár elővette a főbűnöst. A gyerek nagy pofával hencegett, fintorgott, beszólni azért nem mert a tanárnak. Az ofő ült az asztalánál és nem beszélt hangosan, csak épphogy hallhatóan. 5 perc alatt úgy kiosztotta a többszörösen bukott, punk marhát, hogy az elkezdett sírni. Nem vicc. Ültünk a padokban és nem hittünk a szemünknek. Nem kellett semmi más, csak az, hogy a tanár leereszkedjen az agyi szintjére és megértesse vele, hogy vége lesz, mint a botnak, ha nem viselkedik rendesen. Nem emlékszem több incidensre ezután, amit a srác követett el.

És lehet itt értelmiséggel jönni ilyen-olyan oldalakról. Igenis a gazdag politikusoknak vagy milliárdos vállalkozóknak nem az egyszerű gyerekekkel jár egy iskolába a kölkük. A szerencsétlen egyszerű ember pedig nem teheti meg, hogy őrzött, agyonpénzelt magániskolába járassa a gyerekét. Lehet nektek újdonság, de sok iskolában mindennaposak az életveszélyes atrocitások. És ezt főleg cigány gyerekek követik el. A legnagyobb képmutatás vagy tudatlanság ezt tagadni. Értse már meg ez a tetves ország, hogy az emberek azért fordultak nagyrészt a cigányok ellen, mert megunták, hogy lehetetlen a 90 %-ával együtt élni. Minden téren problémásak. És pont azért maradnak ilyenek, mert a szüleik is azok voltak. Ezáltal ilyen példát fognak ők is mutatni a saját gyerekeiknek. Ez egy ördögi kör.

Felejtsétek már el ezt a hülye szélsőjobbozást. A civilizált ember igénye, hogy civilizált emberek között akar élni. A kamerázás meg baromság. A cigányok legnagyobb problémája, hogy védik egymást. A szülő azon röhög, hogy milyen fasza gyerek volt a kölyke. Ezért nem mernek többek közt a tanárok szólni semmiért. Még őket verik meg, hogy kinyitották teljes joggal a szájukat.