Naptár

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Friss topikok

  • Dread Naughty: Csak jelzem, hogy a cigányság nem egységes forrásból származik(ahogy pl. a zsidók sem). Vannak az ... (2018.11.18. 18:13) Gének
  • HargitaIhenrIK: Csak mondom. Olyan megnyitojuk volt hogy csuhaj.. nmaahc.si.edu/ (2016.11.06. 03:21) Cigány múzeum
  • Szúrófény: Papír kell, bizonyítvány! Papír kell: bizonyítvány Azzal virít, aki hitvány! Tanult ő, férges esz... (2015.01.24. 07:59) Hócipő
  • Szúrófény: Munkanélküli fia verse (Ady Endre Proletár fiú verse, ma) Az én apám reggeltől estig, Reménytelen... (2015.01.24. 07:55) A pártok cigány-programja 3. – Jobbik
  • Szúrófény: Ég a hazugságtól, Ég a hazugságtól, a kopár szik, Álmodozó marha, hiába igyekszik, Nem jut előre,... (2015.01.24. 07:52) A düh piramisa

Lehet más?

Bencsik Gábor 2010.01.27. 11:22

Cigány-ügyben végre megszólalt a Lehet Más a Politika nevű párt (jól beleragadtak ebbe a hülye, ráadásul egylövetű névbe, mintha azt akarnák sugallni, hogy nem kell igazán komolyan venni őket, csak afféle jópofáskodás az egész), tehát megszólaltak, és pont úgy beszéltek, hogy ne lehessen komolyan venni őket. A párt honlapján olvasható program (Kezdeményezésünk céljai – szóval nem párt tetszik lenni, hanem kezdeményezés?) tizenhét sorban elősorol néhány kevéssé komolyan vehető, fedezet nélküli lózungot, ebbe igazán még belekötni sem lehet. A cigányügyekért felelős Szombati Kristóf azonban nyilatkozott a 168 órának, ebben végre van néhány konkrétum. Mindenekelőtt az, hogy az LMP idézem „színvak” programmal készül, „amely nem tesz különbséget cigány és nem-cigány között, hanem a szegénységre koncentrál”.

És már meg is érkeztünk a politikailag korrekt, jó szándékú zsákutcába. Az LMP ezek szerint cigányügyben makacsul menetel az SZDSZ által kitaposott úton, igaz, elődje arroganciája nélkül. Makacsul kitart amellett a feltételezés mellett, hogy az egyes etnikai közösségeknek (csoportoknak, nemzetiségeknek, népeknek) nincs a többiekétől eltérő szociokulturális normarendszerük, mindent kizárólag az egyén társadalmi helyzete határoz meg.

Ez az alapvetés azonban teljes mértékben téves, és minden olyan probléma-megoldási vagy probléma-csökkentő program, amelyik erre alapul, szükségszerűen kudarcot fog vallani. Ha nem nézünk szembe azzal a ténnyel, hogy a magyarországi cigányok jelentős hányada romlott, már-már működésképtelen szociálkulturális normarendszerben él, ennek megfelelően viselkedik, ennek megfelelően reagál a környezete hatásaira – akkor csak növeljük a bajt.

A kibontakozás felé ez az első lépés: kimondani, hogy a magyarországi cigányok jelentős, körülhatárolható részének normarendszere torz, megváltoztatásra szorul. Oka van annak, hogy ez miért alakult így, feltárhatók a történelmi gyökerek, megérthetők a folyamatok – mindez a tényeken nem változtat. És nem is arról van szó, hogy azt kellene kutatnunk és vitatnunk, hogy a helyzet kialakulásában mennyi a cigányok és mennyi a többi népek felelőssége – a történelem igazából nem is tudja értelmezni a népek felelősségét. A helyzetet azonban nevén kell neveznünk. Hiteles diagnózis nélkül nincs eredményes terápia.

Mostani képünkön Böhm Pál Három cigány című festményének reprodukciója látható, megjelent az Ueber Land und Meer című német hetilap 1895. évfolyamának 296. oldalán. Böhmről már volt szó,  életművének cigány-tárgyú darabjait igyekszem összegyűjteni. A kompozíciót Nicolaus Lenau (1802-1850), a bácskai sváb származású osztrák költő Drei Zigeuner című, a maga korában nagyon kedvelt és sokszor megrajzolt verse ihlette. A kép a kor vizuális cigány-sztereotípiáinak egyik kiforrott, kikristályosodott darabja, a korabeli néző pontosan értette, előképeinek híven megfelelt. A teljesség kedvéért álljon itt az ihlető vers is.
 

A három cigány

Egyszer három cigányt láttam
Egy fűzfához dőlve,
Míg szekerem a pusztában
Kínnal ment előre.

Bíborpiros esti fényben
Hegedűjét tartva
Állt az egyik s jókedvében
Rágyújtott egy dalra.

Másik kedvvel nézdegélte
Pipájának füstjét,
Mintha rózsa volna élte,
Mely nem terem tüskét.

Harmadikuk a fa alatt
Aludt heverészve;
Cimbalmának húrja szakadt,
Lágy szellő rezgette.

Cafatokban állt ruhájuk,
Rongyosak, kopottak,
De jó kedvük, szabadságuk
Fittyet hányt a sorsnak.

Megmutatták, hogy miként kell,
Ha rosszul megy dolgunk,
Hegedülnünk megvetéssel,
Füstölnünk, aludnunk.

Lomha, szürke esthomálynál
Visszanéztem rájuk;
Szinte most is előttem áll
Fekete orcájuk...


(Dsida Jenő fordítása)

Címkék: politika a szdsz más lehet cigánypolitika lmp

18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ciganyokrol.blog.hu/api/trackback/id/tr531706073

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

iii · http://nemzetimarhulat.blog.hu 2010.01.27. 14:01:53

De, van eltérő normarendszerük, csak hogy azt nem lehet parancsszóra megváltoztatni. Az majd meg fog magától, amint tanultabbak lesznek és lesz munkájuk.

Másrészt a cigányság is nagyon sok rétegből áll, nem lehet az egészre ráhúzni azt, hogy ez a normarendszer torz. Vannak magyar bűnöző rétegek is, azoknak is torz az értékrendszerük.

Ezzel a nagy kimondással az égvilágon semmi nem történik, ezek közismert dolgok. A diagnózis már régen megtörtént, a megoldáson vitatkozunk. Az általad képviselt oldal csak a másikban keresi a problémát, miközben azt saját maga is okozza: még azokat a cigányokat is elutasítja, akik ki akarnának emelkedni és dolgozni szeretnének.

Bencsik Gábor · http://www.magyarmercurius.hu 2010.01.27. 15:48:28

@iii: Hadd idézzek a saját írásomból, pár centivel följebbről: "a magyarországi cigányok jelentős, körülhatárolható részének normarendszere torz, megváltoztatásra szorul." Nem hiszem, hogy ez azt jelentené, hogy minden cigány normarendszere torz. Nem hiszem, hogy ezzel azokat is elutasítanám, akik ki akarnának emelkedni és dolgozni szeretnének. Azt viszont hiszem, hogy a "színvak" cigánypolitika egyszerűen vak cigánypolitika. Ha gond nélkül le lehet írni (és okkal le lehet), hogy a magyarság története során többször is utat tévesztett, akkor azt is le lehet írni, hogy a cigányság története során időnként utat tévesztett. Az egy másik vita tárgya, hogy ez miért következett be, de bekövetkezett.
Egy dologban felülvizsgálnám a gondolataimat. Az első lépés tehát nem az, hogy kimondjuk a dolgokat, hanem az, hogy megértjük, amit a másik mond.

iii · http://nemzetimarhulat.blog.hu 2010.01.27. 20:46:47

@Bencsik Gábor: Nem te utasítod el, hanem a nemcigány lakosság többsége. A színvak szó azt jelenti, hogy nem csak a rossz körülmények között levő cigányokat segítik meg, hanem az ugyanilyen helyzetben levő nem-cigányokat is. Hogy ezzel mi a probléma, fel nem foghatom. Ez az egész "mondjuk ki végre" szöveg már nagyo

Member · http://lehetvelem.blog.hu 2010.01.27. 22:44:36

Ez a "színvakság" legalább látszatilag szükséges, mivel minden hátrányos helyzetűt egyenlő elbánásban kell részesíteni. Az másik része a dolognak, ha a program vidéki, általában a cigányok esnek ebbe a körbe.
Ha minden cigány népcsoportot külön kezelnénk, bele is őszülnénk, révén még mindig csak a "büszke" réteg fogadja el egymást. Elsőkörben az a fontos, hogy a társ. helyzet hátrányait csökkentsük, a normarendszerük javítása csak később, vagy mellette oldható meg, mivel újratermelődne.

Bencsik Gábor · http://www.magyarmercurius.hu 2010.01.28. 08:29:50

@iii: Nagyon nagy bajnak tartom, hogy a magyar közélet szereplői a cigányok problémáival kapcsolatban teljes mértékben a Jobbiknak engedték át az őszinte beszéd dicsőségét. Az eredményt tudjuk, illetve április 11-én megtudjuk.
Szerintem éppen az a dolog lényege, hogy a szegény cigányok és a szegény nemcigányok NEM ugyanabban a helyzetben vannak. Ezt hajtogatom most már közel egy éve. Hasonlóban, de nem ugyanabban. A két csoportnak gyökeresen eltérő a szociokulturális háttere. Köszönöm - komolyan -, hogy a véleményeddel segítettél megragadni valami alapvetőt. Membernek hasonlóképp. Ezt a különbségtételt nagyon fontosnak tartom, szeretnék is rá visszatérni.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.01.28. 08:39:50

"egyes etnikai közösségeknek (csoportoknak, nemzetiségeknek, népeknek) nincs a többiekétől eltérő szociokulturális normarendszerük,"

SAJNOS van.
Ezt kell leszorítani egy tolerálható szintre, pl. csak gasztronómiai szinten legyen eltérés a többségi normával.

Mit nem lehet ezen érteni? Van egy határ, amelynek az átlépése már társadalomellenes.

Magyarország színes és befogadó, de működőképesnek kell maradnia.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.01.28. 08:45:46

@iii:

Mézesmadzag és korbács.
Ez segít. Az LMP meg ködösít, nem vállalja fel a tényleges lépéseket.

Nem kell cigányozni, tényleg jó a színvakság.
Szabadidődben bárminek tarthatod magad, de társadalmi szinten (munkában, tanulás, közösség) már a társadalom (magyar(országi) európai) tagja vagy, KÖTELEZŐ normákkal.

Ha meg azt akarod, hogy tudj normálisan viselkedni, akkor ezt nem árt otthon is gyakorolni.

Nem árt leszokni a cigánykodásról, többet nyer vele az egyén, mint amennyit veszt.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.01.28. 08:54:21

@Bencsik Gábor:

"A két csoportnak gyökeresen eltérő a szociokulturális háttere."

Nem egészen.
De az elcigányosodott (életmódilag) nemcigányok még rosszabb erkölcsi szintem állnak az echte cigányoknál. Ők a legalja népesség ma Magyarországon.

iii · http://nemzetimarhulat.blog.hu 2010.01.28. 10:59:13

@Bencsik Gábor: Elnézést kérek tőled, nekem úgy jött le a szövegből, hogy egy Jobbik-light verziót képviselsz.

Teljesen egyetértek azzal, amit mondasz. A lényeg azon van, hogy mi a teendő.

@Jobb híján MDF-es: Az LMP nem ködösít, a 168 órában megjelent Szombati-interjú is nyíltan fogalmaz. Tudtommal hamarosan megjelenik a roma programjuk, abban már lesznek kézzelfogható javaslatok is.

Az én álláspontom, hogy sokkal több pénzt kell áldozni az oktatásra, a képzetlen munkásokat foglalkoztató vállalkozások támogatására; kampányt kell indítani a romák bevonására a közéletbe, a médiába, a rendőrség, polgárőrség munkájába. Nem látszatmegoldásokat kell támogatni, mint a szociális kártya.

Member · http://lehetvelem.blog.hu 2010.01.28. 16:38:24

A szociális kártya amúgyis zsákutca. Megveszem rajta a lisztet, két kiló lisztért a kocsmában kérek rajta egy nagyfröccsöt. Még rosszabbul is járok.
Vannak olyan cigányok szokások, amelyek valóban visszahúzó erejűek. Ott van pl. az "az ad, akinek van, a többi kér". Így nem lehet felzárkózni, hogy a nincstelenjeink ránk akaszkodnak és elkérik a többletet, aztán mi is nincstelenk leszünk. A legfontosabb az volna, hogy megtanulják a lecsúszottak ismét a pénz értékét (nem, hogy hónap elején úgy élünk, mint a királyok, aztán 3 hétig éhezés), mivel nincs nekik sok, nem is osztják be. A türelmetlenséget, az "itt és most" elvét is meg kell változtatni, mert amíg az ember nem tervez, nem változik semmi, és a jelenlegit sem becsüli, mert hétvégéig csak lesz valami, messze van az még. Ezek apróságok, mégis döntően befolyásolják egy ember felfogását és életvitelét.

iii: Most még felesleges a cigányságot bevonni a médiába. Ha egy szegény, lecsúszott cigány lesz az, azt mondja a többség: "a mocsok nem dolgozik", ha egy módosabb, "biztosan összelopta", az értelmesebb meg a "kivétel".
A polgárőrség is necces, nem fogja cseszegetni otthon egy "unokatestvér" (= nemrokon), hogy "de testvérem, hát nem hagysz békében, ártottam én neked?", szerepkonfliktushoz vezet. De ez még megpróbálható.

Szerintem előbb szedjük össze, hogy miben értünk egyet, azzal lehet is vmit kezdeni.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.01.29. 09:51:18

"A legfontosabb az volna, hogy megtanulják a lecsúszottak ismét a pénz értékét (nem, hogy hónap elején úgy élünk, mint a királyok, aztán 3 hétig éhezés), mivel nincs nekik sok, nem is osztják be. A türelmetlenséget, az "itt és most" elvét is meg kell változtatni,"

Ez vagy megvan, vagy nincs.

Itt jön be a szerencse-hit, a nyugi, majd csak lesz valahogy. A tapasztalat meg az, hogy tényleg, az éhezés után, lehet tényleg bulizni. Az ősbizalom meg hisz abban, hogy mindig lehet rajoskodni.

Ez értékrend kérdése.

Gilderoy 2010.01.29. 20:12:28

Szerintem ez a színvakság nem az szdsz vonala. Az nem színvak, hanem mindenkit rasszizmussal vádol, aki szerint a romák is tehetnének valamit magukért, viszont a nemroma szegények esetében csak vállat rándít (én így látom). Ha már ettől el lehetne lépni, az is előbbre vinne.

Bemmbemm · http://nemzeti-radikal.blog.hu/ 2010.02.06. 01:30:34

Komolyan mondom ezt a "romázást" törvényileg tiltanám. Ez a szó nem létezik. Ez olyan mintha csúfolnák őket. Cigány az cigány. Ez nem egy szitokszó, csak a nagy részük miatt gondoljuk annak.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2010.02.08. 07:48:13

@Bencsik Gábor: üdv, a m mercurius ad még ki könyveket? nekem lenne pár ötletem

Bencsik Gábor · http://www.magyarmercurius.hu 2010.02.10. 17:18:43

@tesz-vesz: Bocs, külföldön voltam, csak most olvasom a kommenteket. Igen, a kiadó ad még ki könyveket, vannak is terveim, de örömmel veszek ötleteket.