Naptár

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Friss topikok

  • Dread Naughty: Csak jelzem, hogy a cigányság nem egységes forrásból származik(ahogy pl. a zsidók sem). Vannak az ... (2018.11.18. 18:13) Gének
  • HargitaIhenrIK: Csak mondom. Olyan megnyitojuk volt hogy csuhaj.. nmaahc.si.edu/ (2016.11.06. 03:21) Cigány múzeum
  • Szúrófény: Papír kell, bizonyítvány! Papír kell: bizonyítvány Azzal virít, aki hitvány! Tanult ő, férges esz... (2015.01.24. 07:59) Hócipő
  • Szúrófény: Munkanélküli fia verse (Ady Endre Proletár fiú verse, ma) Az én apám reggeltől estig, Reménytelen... (2015.01.24. 07:55) A pártok cigány-programja 3. – Jobbik
  • Szúrófény: Ég a hazugságtól, Ég a hazugságtól, a kopár szik, Álmodozó marha, hiába igyekszik, Nem jut előre,... (2015.01.24. 07:52) A düh piramisa

Cigány történelem

Bencsik Gábor 2011.04.18. 13:22

A mai értelemben vett nemzetfelfogás és a modern történetírás sok tekintetben egymást teremtő jelenségek: a 19. század történetírói fogalmazták meg azt a közös múltat, amely a nemzetté válás útjára terelte a népeket, és az összetartozás, a közös múlt vágya és élménye hozta létre a mai értelemben vett történetírást. Közös történeti tudat nélkül nincs nemzet. És a nemzet – egyelőre – nem nélkülözhető közösségi szint, nem sikeres az a nép, amely ezzel az identitásképző eszközzel nem rendelkezik.

A hagyományos életmódot élő cigányságnak nincs történelmi tudata, nincs közös régmúlt-élménye. Messzire vezet annak az elemzése, hogy miért alakult így, de tény, hogy így alakult. Az ismereteim nem reprezentatívak ugyan (jó volna egy erre irányuló kutatás), de akikkel a telepi cigányok közül beszéltem, azoknak gyakorlatilag nincs a saját életüknél távolabbra nyúló múlt-képzetük. Ismerem a különböző, főleg népmesékbe foglalt cigány teremtésmítoszokat, de meggyőződésem, hogy ezek csak átvételek a környező népektől, és valójában nem részei a cigány kultúrának. A cigányoknak – akiket én ismerek – nincs képük arról, hogy honnan származnak, hogyan éltek, mit csináltak elődeik, csak egy-két sablont tudnak tananyagszerűen, anélkül, hogy ez a tudás az identitásuk része lenne.

Azt hiszem, hogy ezen változtatni kellene, a cigány nép nemzetté válásához történeti tudatra volna szükségük. Meg kellene írni azt a nagyon egyszerűen megfogalmazott cigány történelmet, amellyel mind többen azonosulni tudnak. És nagyon fontos lenne, hogy ez a történet ne az üldöztetés eszméjével azonosuljon – ahogy sok cigány értelmiségi megfogalmazni igyekszik. A magyar történeti tudatot is eléggé megterheli a sorsüldözöttség – hamis – ideája, nem volna jó, ha a cigányoknak ugyanezt kínálnák megtöbbszörözve.

A lényeg: cigány történelmet kellene tanítani, a cigányoknak és a többségieknek egyaránt, igaz, de szerethető történelmet, amellyel azonosulni lehet. Ezen a blogon néhány dolgot sokszor ismétlek, teljesen tudatosan. Most is ezt teszem: cigány önbecsülés nélkül nincs kibontakozás. Az önbecsülésnek pedig a történeti tudat elengedhetetlen része.

Íme egy kép a történeti tudathoz, Sebastian Münster híres Cosmográfiájából, a 16. századból (nekem az 1578-as kiadás lapja van meg, az a 633. oldal). Más képek, például idősebb Peter Brueghelnek a Szépművészeti Múzeumban látható, Szent János prédikációja című festménye alapján tudni lehet, hogy az alakok öltözete egyáltalán nem a fantázia terméke. A keresztben csíkos köpeny és a sajátos, fonott szélű fejfedő a században Nyugat-Európában jellegzetes cigány viseletnek számított. A kép szimbolikáját egyelőre nem ismerem, de további kortárs ábrázolások segítségével talán az is kideríthető.

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ciganyokrol.blog.hu/api/trackback/id/tr692836568

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mistinguett · http://mistinguett.blog.hu 2011.04.18. 15:18:47

Mint történész, te tudsz valamit arról, hogy a többi nemzeti történelmek között van-e olyan, amelyik sikersztoriként tálalja a nemzet történetét?

Azért kérdem, mert pl. a szerintem ritka mázlista történelemmel rendelkező franciák simán képesek olyanokat mondani, hogy az ő népük "sokat szenvedett", és ebből én arra gondolok, hogy valahogy az együtt szenvedés, az áldozati szerepkör is része a nemzeti identitásnak, anélkül nem megy. Olyan ez, mint a foci: ha nem tudunk igazságtalan bírói ítéletek, évezredes csalások, gigantikus pech-szériák miatt elveszített meccseket, tornákat felmutatni, lehet egyáltalán komolyan szurkolni egy csapatnak? Az összetartozásnak nem része az, hogy felemlegetjük, hogy bezzeg ha '62-ben a Hoffner Sanyi nem adja el magát a románoknak, akkor minden másképp alakult volna?

Pl. Hollandiának, Nagy-Britanniának milyen nemzeti történelme van, lehet erről tudni valamit?

Bencsik Gábor · http://www.magyarmercurius.hu 2011.04.18. 17:54:14

@mistinguett: Izgalmas kérdések, és nem tudom a választ. De abban nagyon is igazad lehet, hogy a nagy igazságtalanságok közös elszenvedése jellegű nemzeti mítoszok közösség-erősítők lehetnek. Azt hiszem egyébként, hogy az angolok ebből a szempontból is kilógnak a sorból. Mikes György a How to be alien című remek könyvében valahogy így fogalmaz: a világ népei rengeteg háborút vívtak annak bebizonyítására, hogy különbek, mint a többi nép. Az angolok ezt nem akarják önmagukról bebizonyítani. Ők tudják.

Maisie MacKenzie 2011.04.19. 08:01:35

"a cigány nép nemzetté válásához"

Nemzet ország nélkül?

Magyarország egy nemzeté, a magyar nemzeté. (a többiek nemzeti és etnikai kisebbségek)

A 15 milliós cigányság annyira sokszínű, hogy lehetetlen egyetlen nemzetté olvasztani, főleg saját nemzeti állam nélkül.

A történelem oktatáshoz:

A magyarországi cigányoknak a magyarországi cigányok történelmét kellene oktatni, bár ez is elég megosztó, ellentétekhez vezet.

Felnőtteknek való téma.

A gyerekeket a közös hazánk iránt érzet szeretetre, tiszteletre kellene nevelni, tudatosítani, hogy Magyarországon különféle származású emberek leltek hazára, a becsületes, dolgos embereket itt tisztelet övezi.

Bencsik Gábor · http://www.magyarmercurius.hu 2011.04.19. 08:26:21

@Maisie MacKenzie: Habár nem a szó, hanem a mögötte lévő tartalom a lényeg, jellemző a "nemzeti és etnikai kisebbség" kifejezés. A cigányságnak az utóbbiból az előbbibe kellene alakulnia. A hazaszeretetben egyetértek. De ehhez az is kell, hogy a cigányok számára is szerethető legyen a haza, mint mondjuk a svábok számára (családi alapon tudom, hogy a pilisi svábok hazaszeretőbbek a magyar átlagnál).

Maisie MacKenzie 2011.04.19. 08:44:15

@Bencsik Gábor:

"A cigányságnak az utóbbiból az előbbibe kellene alakulnia."

Értem. Ehhez azért kellene egy virtuális anyaország, lelki-szellemi Romanisztán. Haza a magasban.

Elvileg értem, de gyakorlatilag, elnézve a cigányok mérhetetlenül nagy kultúravesztését, elembertelenedését ezt teljesen elképzelhetetlennek tartom.

Mert a többség pénzén, türelmén, szaktudásán lehetne a cigány önbecsülést is megteremteni!

Akkor már inkább az integrációba nyomjuk a pénzt! Persze, azt hogy vannak vállalható dolgok is a cigányságban, mindenképpen ki kell hangsúlyozni, de nem a cigány reneszánsz kell, hogy a cél legyen.

imkább annak a hangsúlyozása, hogy többféle útról is be lehet tagozódni a magyar(országi) társadalomba.

Az legyen teljesen természetes, hogy ahogy sváb vagy tót származással, hagyományaik egy részének ápolásával lehet valaki 100%-ban rendes magyar ember, úgy a roma szokások kompatibilis részeivel is lehessen!

Ezeket a kompatibilis szokásokat kellene felmérni, terjeszteni.

ralf 2011.04.22. 11:00:05

@mistinguett: A nemzeti történelem általában szerethető, ebbe persze beletartozik, hogy milyen sokat szenvedtünk, de ez általában azzal folytatódik, hogy ... "és mégis...".

Gondolj bele, a zsidók története az üldöztetések története ... is, de közben egy ókori keleti népről van szó, amelyik nem tűnt el a süllyesztőben, amelyiknek a kultúrája univerzalizálódott a Biblia nyomán, bőven vannak nagy és jelentős személyiségei, akikre lehet büszkének lenni (igaz, sokuk a külvilág számára nem ismert, és talán nem is jelentős).
A múltjukról nem sokat tudó zsidók számára a sajnos a holocaust lett a fő azonossági pont, ami persze mint szenvedés- és sorsközösség, szintén lehet azonosulási pont, de azért ma, amikor zsidó iskolák,civil (azaz nem vallásos) zsidó szervezetek vannak, aki akar, megtudhat többet is.

mistinguett · http://mistinguett.blog.hu 2011.04.22. 11:35:27

@ralf: Tekintve, hogy a nemzeti történelmet pontosan arra találták ki, hogy a patrióta értékrendet ápolja, az minden (általam úgy-ahogy ismert vagy inkább sejtett) esetben arra van kihegyezve, hogy az adott nép micsoda nagy dolgot hajtott végre, ha mással nem, azzal, hogy egyáltalán van.
Csakhogy nekem van egy olyan gyanúm, hogy amíg a nemzeti történelem tekintettel van a hazaszeretetre, szükségszerűen a saját farkába harap: az alapvetés kimondottan vagy kimondatlanul az, hogy az adott nemzet ezért és ezért kiváló, viszont akkor felmerül a kérdés, hogy ha valóban olyan kiválóak vagyunk, hogy a fenébe történhet meg az, hogy mégse vagyunk itt és most győztes pozícióban. Ennek a magyarázatához a legegyszerűbb megnevezni az ellenséget, az(oka)t, aki(k) mindent tönkretett(ek). Most hogy ezek a zsidók, a trianoni diktátum diktálói, a burzsoá kizsákmányolók, a kommunisták, vagy épp a nacionalisták maguk, az mindegy, de muszáj, hogy legyen valaki, akire mutogatni lehet, hogy ő a hibás. Hát különben hogy a fenébe azonosuljon a 10 éves nebuló a nemzettel? Hogy a fenébe magyarázzuk meg neki, hogy mi, magyarok elkúrtuk ekkor és ekkor, és hát most ezért nincs tengerünk meg hegyünk? Ettől aztán biztosan nem épül Pistike patrióta értékrendje. Ezért kell úgy értelmezni a dolgokat, hogy az igazából nem a nemzet hibája, ami történt, hanem hát az ellenségé. Ehhez pedig muszáj, hogy időről időre áldozattá váljon a nemzet.

ralf 2011.04.22. 12:07:16

Igen. A nemzet (mindegyik) nagy tetteket hajt végre, de néha gonosz erők áldozata lesz. A gonosztól vereséget szenvedni azért, mert mi jók vagyunk és csak jó eszközöket veszünk igénybe, míg ő gátlástalan, tulajdonképpen valahol szintén dicsőség.

Egyébként olvasd el bármelyik nép legendáriumát, ugyanez jön ki. Csak, a cikk témájára visszautalva, van-e a cigányoknak legendáriuma.

mistinguett · http://mistinguett.blog.hu 2011.04.22. 13:35:08

@ralf: A legendárium az nem van, hanem megírják.