Naptár

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Friss topikok

  • Dread Naughty: Csak jelzem, hogy a cigányság nem egységes forrásból származik(ahogy pl. a zsidók sem). Vannak az ... (2018.11.18. 18:13) Gének
  • HargitaIhenrIK: Csak mondom. Olyan megnyitojuk volt hogy csuhaj.. nmaahc.si.edu/ (2016.11.06. 03:21) Cigány múzeum
  • Szúrófény: Papír kell, bizonyítvány! Papír kell: bizonyítvány Azzal virít, aki hitvány! Tanult ő, férges esz... (2015.01.24. 07:59) Hócipő
  • Szúrófény: Munkanélküli fia verse (Ady Endre Proletár fiú verse, ma) Az én apám reggeltől estig, Reménytelen... (2015.01.24. 07:55) A pártok cigány-programja 3. – Jobbik
  • Szúrófény: Ég a hazugságtól, Ég a hazugságtól, a kopár szik, Álmodozó marha, hiába igyekszik, Nem jut előre,... (2015.01.24. 07:52) A düh piramisa

Konzervatív megközelítés

Bencsik Gábor 2011.08.31. 13:43

Ennek a blognak az egyik célja, hogy segítsen kiformálni a cigányokról szóló viták és megállapítások (divatos szóval diskurzus) konzervatív megfogalmazásait. Mindig zavart, hogy ez a téma sokáig baloldali liberális felségterületnek számított, az pedig még jobban zavar, hogy az ideológiai monopóliumot végül a jobboldali radikalizmus törte meg, miközben a konzervativizmus különböző árnyalatainak képviselői (szabadelvű, tradicionalista, keresztény, ateista, européer, nemzeti) mélyen hallgatnak. Erős meggyőződésem, hogy a valóságot sem a baloldali liberalizmus, sem a jobboldali radikalizmus nem tudja kellőképpen megközelíteni, arra a korszerű konzervativizmus – a helyzet jelenlegi állása szerint – alkalmasabb. Ahhoz azonban, hogy ez működni tudjon, szükséges néhány alapelvben konszenzusra jutniuk azoknak, akik ebbe az irányba kívánnak tovább haladni.

Melyek tehát a korszerű konzervativizmus alapelvei a cigányság problémáival összefüggésben?

Először nézzük a pozitívumokat (mi igen), azután a negatívumokat (mi nem).

Tehát a pozitívumok:

  1. A tradíció minden közösség életének meghatározó kerete, a közösség működése a tradíciókkal szoros összefüggésben áll.
  2. A tradíciónak vannak tartós eszmei értékei, amelyek kiállták az idő próbáját, ezért tiszteletet és védelmet érdemelnek. Vannak azonban torzulásai is, amelyek károsak a közösségre és az egyénre, ezért a közösség jogosult ellenük fellépni.
  3. Mindenki felelős önmagáért és a közösségéért.
  4. Az érdem jogokat szerez, a bűn jogokat veszít.
  5. Mindenkinek joga van megvédeni önmagát, közösségét, anyagi és szellemi értékeit.
  6. A közösség által nyújtott előnyöknek és javaknak arányban kell állniuk azokkal az előnyökkel és javakkal, amelyeket a kedvezményezett nyújt a közösségnek.


Mi nem a konzervativizmus?

  1. Nem a szolidaritás elutasítása. A konzervatív értékek között szerepel az a kötelezettség, hogy a jósorsúak segítsék a balsorsúakat.
  2. Nem a másság elutasítása. A konzervatív, miközben tiszteletet követel a maga értékeinek, tiszteli a másokét.
  3. Nem az erő kultusza. A konzervatív értékek között az elsők egyike a szabadság igénylése és tisztelete.


Mit jelent mindez a cigányokkal kapcsolatban?
Elsősorban talán azt jelenti, hogy a jelen problémáinak megértéséhez a tradíció vizsgálatán át vezet az út. Hogy még mit jelent, arról legközelebb.

A képen Bruck Miksa (1863-1920) cigánytábort ábrázoló festményének reprodukciója az 1910-es évekből. Erre az időre a cigányok képi ábrázolása már teljesen elszakadt a valóságtól (miközben a fotólapok között számos néprajztudósi igényességgel készült), ahogy a városi lakosság is elszakadt a falusi élettől, az ottani cigányságtól – ebben az időben városon még csak vendéglői muzsikus cigányok laktak. Az ábrázolás a valóság helyett leginkább kétfelé ágazott: a gúny és a megszépítő romantika irányába. Bruck képe az utóbbi sorba tartozik: parasztlányok elandalodva hallgatják a cigány hegedűs muzsikáját, a háttérben ott a szabadságot jelképező szekér és ló, a muzsikus mellett a családja. Pedig tudjuk, hogy szekeres vándorok a legritkább esetben hegedültek, itt két, össze nem illő képi toposz összemosása történik.

Címkék: roma stratégia cigányok konzervativizmus

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ciganyokrol.blog.hu/api/trackback/id/tr833193034

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Maisie MacKenzie 2011.08.31. 14:39:46

"a másság elutasítása. A konzervatív, miközben tiszteletet követel a maga értékeinek, tiszteli a másokét."

Szerintem a konzervatív elutasítja a homoszexualítást. Mondjuk nyíltan nem üldözi, de elvileg ellenzi! (Magánügyként nem bolygatja.)

A romáknál (a klasszikus, hagyományőrző csoportoknál!)nekem szimpi az idősebb férfiak tisztelete, a nagycsaládi összetartás, az, hogy mindenki tudja, hogy hol a helye származás szerint (családban elfoglalt hely), de azért van mobilitás is, érdem szerint.

De ez bármelyik régivágású társaságról elmondható, sajnos a mai cigányok többsége már értékrend vesztett.

mistinguett · http://mistinguett.blog.hu 2011.08.31. 15:24:53

Valóban szükség van arra, hogy egy megoldási javaslatról / helyzetértékelésről meg tudjuk mondani, hogy az most akkor liberális, nemzeti radikális, konzervatív vagy valami más? Nekem ez egy kicsit olyan marxistás.

Maisie MacKenzie 2011.08.31. 15:32:20

"a konzervativizmus különböző árnyalatainak képviselői (szabadelvű, tradicionalista, keresztény, ateista, européer, nemzeti"

Szerintem ez túl nagy merítés! Az ateista (=harcos Isten-tagadó) és a nemzeti nehezen fér bele a konzervatív kategóriába!

Bencsik Gábor · http://www.magyarmercurius.hu 2011.08.31. 15:36:29

@Maisie MacKenzie: Az ateista valóban nem szerencsés kifejezés. Mégis azt hiszem, hogy a vallás és a konzervativizmus nem egymást feltételező dolgok, létezhet konzervativizmus vallásosság nélkül is.