Naptár

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Friss topikok

  • Dread Naughty: Csak jelzem, hogy a cigányság nem egységes forrásból származik(ahogy pl. a zsidók sem). Vannak az ... (2018.11.18. 18:13) Gének
  • HargitaIhenrIK: Csak mondom. Olyan megnyitojuk volt hogy csuhaj.. nmaahc.si.edu/ (2016.11.06. 03:21) Cigány múzeum
  • Szúrófény: Papír kell, bizonyítvány! Papír kell: bizonyítvány Azzal virít, aki hitvány! Tanult ő, férges esz... (2015.01.24. 07:59) Hócipő
  • Szúrófény: Munkanélküli fia verse (Ady Endre Proletár fiú verse, ma) Az én apám reggeltől estig, Reménytelen... (2015.01.24. 07:55) A pártok cigány-programja 3. – Jobbik
  • Szúrófény: Ég a hazugságtól, Ég a hazugságtól, a kopár szik, Álmodozó marha, hiába igyekszik, Nem jut előre,... (2015.01.24. 07:52) A düh piramisa

Régi szép idők

Bencsik Gábor 2012.10.01. 11:10

c_blog_20121001.jpgA műkereskedelemben megint felbukkant egy cigányt ábrázoló Böhm Pál-festmény. Közel milliós kikiáltási árról indul, ami arra utal, hogy a nemzetközi kereskedelemben is jegyzett festőről van szó. A kép az előző századfordulónak a valóságtól már teljesen elszakadt képi sztereotípiáit tükrözi vissza.

A sujtásos veres nadrág kisnemesi ruhadarab, a borjúszájú ing paraszti viselet, a kettő együtt egy soha nem létezett, de a maga korában mindenki által ismert cigány habitus. A szituáció is teljesen illuzórikus, a szabad ég alatt maga örömére muzsikáló cigányzenész illúziója – a valóságban ilyen aligha fordul elő.

Érdekes és továbbgondolásra méltó kérdés, hogy vajon a kép által közvetített, alapvetően pozitív attitűd mennyiben vonatkozik a valóságos cigányokra. Lehetséges, hogy a kép készítésének idejére, az előző századfordulóra már teljesen megkettőződött a polgárságnak a cigányokhoz való viszonya – pozitív attitűd egy elképzelt, festményekben és romantikus történetekben élő cigányság iránt, és elutasító a valóságos, városszéli cigányokkal szemben? Nem tudom, ezen a nyomon talán érdemes volna tovább haladni.

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ciganyokrol.blog.hu/api/trackback/id/tr744813139

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2012.10.05. 13:12:02

Sok sikert a kutatáshoz. (Bár szerintem elegendő forrás nem lesz fellelhető a kérdés eldöntéséhez, ahogy a századelő ilyen irányú és témájú ellátottságát ismerem. A polgárok szemszögéből ugyanis ekkor - talán - még nem vált el a "szegényparaszti" rétegből - summásság, cselédség stb. - ennyire élesen, már ami az életminőséget illeti.)

hirokin 2012.10.05. 21:09:01

Nem a maga örömére hegedál, ott a földön a kalapja, oda várja az aprót.

2012.10.06. 23:16:40

@hirokin: Igaz, de ha jobban megnézed, láthatod, hogy üres, illetve maga a táj, ahol muzsikál, sem az a tipikus, ahol a cigányzenészek játszani szoktak. (Erre mondhatnád, hogy talán aratóknak muzsikál, de testtartása és a kép beállítása olyan, mintha éppen menés közben támadt volna kedve hegedülni).
Az üres kalap inkább a "szegény művész" - szintén sztereotipizált képét mutatja - aki kénytelen megélhetése miatt pénzért zenélni. De még ha kevés sikerrel is, akkor is teljes beleéléssel zenél (üres kalpag - átszellemült arc). Ez egyrészt kapcsolódik a
a nyomorgó művész sztereotípiájához (ami magában is a 19. század polgárosodásának terméke: az "önálló" - azaz a mecénástól már független egzisztencia, aki egyben épp emiatt nyomorog is), másrészt kapcsolódik a "natív", született (tanulatlan) művész idealizált képéhez (természetben hegedül) is. Talán Bencsik úr is megerősíti, hogy a "cigány zenész" képe hasonló elemekből táplálkozik.
Legalábbis ez az én véleményem.

Bencsik Gábor · http://www.magyarmercurius.hu 2012.10.10. 08:29:17

@Piere de La Croix: Remek elemzés. Pontosan arról van szó, hogy a kor képei képi sztereotípiákból építkeznek, éppen ezért igen jól dekódolhatók, különösen ha nagy számú képi elem áll rendelkezésre, és valamilyen szinten ismerjük a korszak fogalmi sztereotípiáit is.

mistinguett · http://mistinguett.blog.hu 2012.10.17. 22:12:06

Én egyszer valahol olvastam olyat, hogy a 17. századi francia nemesi udvarokban szokás volt a levetett ruhákat szétosztani a szegényeknek, és ezért a koldusok 10-15 évvel korábbi divatból származó, de nemeseknek készült ruhákat is hordhattak akár. Nem lehet, hogy a cigányoknál is volt egy hasonló szokás, hogy az a sujtásos nadrág valójában egy nemes kidobott ruhája? (Mármint nem konkrétan ezen a képen, hanem úgy általában.)

Bencsik Gábor · http://www.magyarmercurius.hu 2012.10.18. 09:09:46

@mistinguett: Annyiban stimmelhet a helyzet, hogy a koldusok is társadalmon kívüliek, és ilyenformán megengedtetik nekik, hogy megsértsék a konvenciókat, figyelmen kívül hagyják az öltözködési szabályokat. A cigányok esetében azonban bizonyos mértékig állandósult az öltözet, tehát önálló konvencióvá vált, ami olyan erősen rögzült, hogy a zsinóros mellény formájában a mai napig megmaradtak a nyomai. Érdekes viszont, hogy az előző századfordulón létezett egy polgári cigányzenész viseleti sztenderd is, egy jó fényképet hamarosan felteszek erről.

2012.11.05. 09:13:55

@Bencsik Gábor: A mostani Jeszenszky-ügyről lesz bejegyzés?

Bencsik Gábor · http://www.magyarmercurius.hu 2012.11.06. 08:57:40

@Piere de La Croix: Őszintén szólva nem sok kedvem van hozzá. Jeszenszky úr mondatai védhetetlenek, ehhez a problémához ilyen otrombán, ennyire hozzá nem értőn nyúlni nem lehet. Viszont az ellene indult hecckampány sem tetszik, mert tudom, hogy nem rasszista, csak rossz politikus. Szóval ezt most kihagynám.

foltosmici 2013.08.05. 22:35:39

hol bukkant fel a kép?

Bencsik Gábor · http://www.magyarmercurius.hu 2013.09.11. 16:31:34

@foltosmici: A Villás-galériában kínálták tavaly novemberben.