Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Friss topikok

  • Frick László Intézet: @Pipas: Mitőllenne zavaros? A "cigányok"Magyarországon több korszakban többfelől,több okból és nem... (2021.04.11. 06:17) A vajda, aki nincs
  • csokosszaju: nem olyan sokára mi leszünk kevesebben...és akkor jaj nekünk (2020.05.28. 20:58) Gádzsóverés a Józsefvárosban
  • Dread Naughty: Csak jelzem, hogy a cigányság nem egységes forrásból származik(ahogy pl. a zsidók sem). Vannak az ... (2018.11.18. 18:13) Gének
  • HargitaIhenrIK: Csak mondom. Olyan megnyitojuk volt hogy csuhaj.. nmaahc.si.edu/ (2016.11.06. 03:21) Cigány múzeum
  • Szúrófény: Papír kell, bizonyítvány! Papír kell: bizonyítvány Azzal virít, aki hitvány! Tanult ő, férges esz... (2015.01.24. 07:59) Hócipő

Miért nem az előítélet

Bencsik Gábor 2011.02.18. 10:58

A politikai liberalizmus (amely nem azonos a szabadelvűségként ismert szellemtörténeti jelenséggel, csupán annak eszközeit használja) egész Európában visszaszorulóban van. Ennek következtében a társadalmi konfliktusok megközelítése is erőteljesen változik, korábban tabuvá tett vélemények is nyilvánosságot kaphatnak, hovatovább szalonképessé válnak. (Többek között a tabuk felállítása, az eltérő vélemények agresszív támadása, a véleménymonopóliumra való törekvés miatt nem tekintem a politikai liberalizmust szabadelvűnek.)
 
Az európai értelmiség szellemi közege azonban ennél sokkal lassabban változik. A kisebbség és többség közötti feszültségeknek az előítéletekre való visszavezetése például ma is messze a legelfogadottabb magyarázat. Az előítéletesség elleni küzdelem olyan nyelven szól, amelyet Európa értelmisége maga is beszél. Aki az előítéletek ellen emel szót, annak nem kell álláspontját érvekkel alátámasztania, eleve „jó ember”, aki megérdemli rokonszenvünket és pályázati támogatásainkat. Aki azonban az előítéletek meghatározó jelentőségét vitatja, az jól teszi, ha alaposan felkészül, mert kemény eszmei támadásoknak lesz kitéve, és még ha jól állja is a sarat, rajta marad a rasszizmus undok bélyege.
A magyar cigányság problémáival kapcsolatban is rendszerint az előítéletesség az első szó, ami előkerül. E megközelítés szerint a problémák gyökere a többségi társadalom attitűdjében keresendő, és ha ezt az attitűdöt sikerül kedvező irányba módosítani, a problémák is alapvetően enyhülni fognak. Könyvek tucatjai elemzik a cigánysággal szembeni előítéletességet, és valamennyi biztosan számíthat arra, hogy derék, haladó, emberbarát műnek minősüljön. 
Pedig a modern társadalomtudományok arra tanítanak, hogy ezt a megközelítést teljes tévedésnek minősítsük. Előítéletek természetesen vannak, negatív előítéletek is, és ezek nem könnyítik meg a probléma kezelését. De mindez csupán a fecsegő felszín. A mélyben olyan társadalmi jelenségek húzódnak meg, amelyeket legalább Claude Lévi-Strauss óta, immár fél évszázada a társadalmi struktúrák néven ismerünk. Ezekről pedig többek között Fernand Braudel óta tudjuk, hogy „kétségkívül szerkezet, építmény, de még inkább olyan valóság, amit az idő nehezen koptat el, és igen sokáig görget magával”. Amit Pierre Vilar azzal egészít ki, hogy „bármilyen valóságról legyen is szó, nem az ′idő′ koptatja, görgeti, hanem ′valami′, ami a realitástól függően nem egyformán koptat”.
Igen, a cigányság esetében is a struktúrákról, ezekről a nagyon lassan változó dolgokról van szó. Hogy egy előítéletes példával éljünk, általában feltételezik, hogy a telepi cigányok a gyerektámogatási rendszer maximális kihasználása miatt szülnek sok gyereket. Pedig a történészek régóta tudják, hogy egy adott társadalom házasodási és gyermekszülési szokásai mélyen be vannak ágyazva szociokulturális rendszerébe, nagyon erősen meghatározottak, az idő vagy az a „valami” csak nagyon lassan koptatja őket. A jelen visszaigazolásai (például családi pótlék formájában) erősíthetik, vagy gyengíthetik a szokásokat, de mindkét hatás csak hosszú időtartam (a francia történeti iskola által annyit emlegetett longue durée) alatt képes hatni.
A problémának az az alapja, hogy a cigányság, Európában egyedülálló módon évszázadokon át a többségi társadalmakéval párhuzamos struktúrában élt. Ez a párhuzamos struktúra illeszkedett a többségi társadalmakéhoz – másképp nem is lehetett volna, hiszen a nem illeszkedő struktúrákat (például a középkori magyarországi kunokét) a többség vagy elpusztította, vagy önmagába oldotta. A cigányság struktúrája tehát illeszkedő volt – alapvetően gazdasági értelemben, ahogy erről már volt szó.
Szó volt már arról is, hogy ez az illeszkedés a 19-20. század fordulóján súlyos törést szenvedett. A cigány társadalmi struktúra elkezdett felbomlani, ám ez a felbomlás nem ment végig. Ha egy társadalmi struktúra felbomlik, akkor olyanná válik, mint egy hajó, amelynek elengednek a kötései és eresztékei: nem marad más, mint egy nagy halom deszka, amely immár teljesen alkalmatlan a hajózásra. Lévi-Strauss híres kártya-hasonlatát tovább bontva: a felbomlott struktúra olyan kártyapartihoz hasonlít, amelyben a résztvevők elveszítették a szabályok ismeretét, ezért hiába vannak a kezükben a lapok, a játszmát nem tudják folytatni. 
 
A cigány szociális struktúra hajója nem esett elemeire, viszont elveszítette irányíthatóságát, célirányosságát. Évszázados tradíciókat őriz, csakhogy ezek a tradíciók (például a nagyon korai házasodás, gyerekszülés) immár teljesen inadekvátak, a többségi társadalom struktúrájához való illeszkedést nem hogy segítik, hanem egyenesen ellehetetlenítik. 
Ahhoz tehát, hogy a közös problémák megoldásában előre lépjünk, le kell szállnunk az előítéletesség lováról, és konszenzusra kell jutnunk abban, hogy elsősorban magának a cigányságnak kell megváltoznia: hagyományos struktúrája folytathatatlan, át kell lépnie a többség struktúrájába. Mivel egy nép együttesen erre nem képes, ezt az átlépést egyenként kell minden cigány embernek megtennie: ahogy a magyarországi cigányságnak talán a fele meg is tette már. Hogy mindez hogyan menjen vége, erről bőven van mit beszélni.
 
Ezúttal egy kép a struktúra felbomlása előtti időből, mondhatnánk az utolsó békeévekből. A képeslapot Karl Graef könyvekereskedése adta ki Nagyszebenben, 1900 és 1910 között (a dátumbélyegző sajnos nem látszik jól).
Ez az erdélyi oláhcigány nagycsalád még az évszázados tradíciók szerint él. Mesterségének eszközei nem látszanak ugyan, de a működő struktúra a szituáció rendezettségéből is kiolvasható. Itt még, nem kis részben Erdély megkésett iparosodása miatt helyükön vannak a dolgok. De már nem sokáig.

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ciganyokrol.blog.hu/api/trackback/id/tr692670024

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

.malacka. 2011.02.18. 14:44:01

Kedves Mindenki!
"...Ahhoz tehát, hogy a közös problémák megoldásában előre lépjünk, le kell szállnunk az előítéletesség lováról, és konszenzusra kell jutnunk abban, hogy elsősorban magának a cigányságnak kell megváltoznia: hagyományos struktúrája folytathatatlan, át kell lépnie a többség struktúrájába..."
A probléma általános emberi, nem etnikum specifikus és még nem is politika-függő: tapasztalataim szerint minden változás individuálisan megy végbe, mert a tudat így működik mindenkinél. Akkor tudunk leszállni az "előítéletesség lováról", ha már elegendő egyéni tudat képes nem előítéletesen gondolkodni egy bizonyos dologról (lásd a 100 majom szindrómát), tehát akkor képes a cigányság is lemondani a saját előítéleteiről, ha a cigányságon belül is van már elegendő megváltozott tudatú ember. Amit a többségi társadalom tehet, az pusztán az a munka, amit önmagán végez és jó esetben ezt szélesebb körben támogatja a közérzés (ezért volt olyan nehéz az elmúlt 20 év)- rosszabb esetben ilyen-olyan mögöttes érdekek miatt tudatosan manipulálja és/vagy meglovagolja. Nagyon nehéz úgy lenni nem előítéletesnek, hogy közben minden oldalról uszítanak. Ezért nehéz a cigányságnak is, a többségieknek is. Csak két irányból induló változás lesz képes eredményt hozni. Tehát hajrá! Mindenki kezdje magán!
Kedves Gábor!
Több, mint egy éve nagy élvezettel és kíváncsisággal olvasom a blogodat. Köszönöm minden sorát, azt is, amivel nem értek egyet. Sajnálom, hogy mostanában kevesebbet írsz. üdv .malacka.

Bencsik Gábor · http://www.magyarmercurius.hu 2011.02.18. 18:24:08

@.malacka.: Köszönöm, jól esett. Néha kissé terhes erre is energiát fordítani, de az ilyen kommentek miatt máris megéri.

Member · http://lehetvelem.blog.hu 2011.02.19. 18:58:05

Érdekes, hogy az előítélet feleslegességéről írsz, majd a "segélyért szül" előítéletét cáfolod meg a hagyományos cigány társadalomstruktúrával.

Szerintem létező fogalom és minden irányába működik, amit nem ismer eléggé az ember (elvégre elviselhetetlen érzés volna bevallani magunknak, hogy "nem tudom"), tegnap éppen egy tanárral vitatkoztam, hogy létezik-e pozitív értelemben vett előítélet (elfogultság), szerinte nem. Az Egyenlő Bánásmód Hatóság is tesztelte már pl. a munkaadókat telefonon, először Kolompár, majd valami magyaros névvel, de előbbire azt mondták, hogy az állás betelt, pedig értelmiségi állásra jelentkeztek. Erről ennyit. :)

Bencsik Gábor · http://www.magyarmercurius.hu 2011.02.21. 08:40:19

@Member: Nem amellett igyekeztem érvelni, hogy milyennek értékeljük az előítéletet, hanem amellett, hogy az előítélet a problémáknak nem kiváltó oka, hanem kísérő jelensége. Ezért szerintem pusztán az előítéletesség csökkentésével a megoldáshoz alig jutunk közelebb. Amúgy persze hogy van előítélet. A családom legtöbb tagja még mindig nehezen érti meg, hogy mi a bánatért foglalkozom én a cigánysággal, és főleg miért így. Most már lassan elfogadják, mert engem elfogadnak, de ha hozzám közelálló emberek előítéletei csökkentését évek alatt tudtam csak elérni, vajon milyen hatékonysággal lehet ezt tenni idegenekkel? Érdemi dolog ez, egy percig sem vitatom, de azt szeretném, ha a helyére kerülne.

Maisie MacKenzie 2011.02.21. 08:57:05

@Bencsik Gábor:

"A családom legtöbb tagja még mindig nehezen érti meg, hogy mi a bánatért foglalkozom én a cigánysággal, és főleg miért így."

Ez tényleg jó kérdés!

Az ausztrál bennszülöttek integrációs problémáját ismered? Meglepően hasonlítanak a mi romáinkhoz!

Bencsik Gábor · http://www.magyarmercurius.hu 2011.02.21. 09:51:17

@Maisie MacKenzie: Kiérzek némi szarkazmust a megjegyzésedből. A "miért így"-et úgy értettem, családom tagjai úgy értik, hogy miért ilyen elfogadóan. Persze nagyon sok "így" lehetséges, az én megközelítésem elsősorban történelmi, minthogy történész lennék. Az ausztrál bennszülöttek problémáit sajnos nem ismerem (ideje pótolnom a mulasztást). Ezért csak látatlanban tudom mondani: a hasonlóságok mellett igen nagy különbségek is lehetnek. Ott két, önmagában teljes értékű kultúra ütközött, és a domináns maga alá gyűri a másikat, nálunk pedig két, évszázadokon át egymás mellett élő, egymással mindvégig kapcsolatban álló kultúra közül az egyik nem volt képes követni a másik változását.

Maisie MacKenzie 2011.02.21. 10:05:17

@Bencsik Gábor:

"a hasonlóságok mellett igen nagy különbségek is lehetnek."

Igen, de sajnos az eredmény ugyanaz: kilátástalanság, bűnözés, drog, pusztulás. :-(

A többnyelvű, több nyelvjárású abo-k is elvoltak maguk közt (200-300 ezer fő/Ausztrália!) a maguk valóban kőkorszaki szintjén (pl. csak háromig kellett tudni számolniuk: egy(edül), pár, sok), de mégis fennmaradtak pár tízezer évig, de valahogy meg is rekedtek, elkényelmesedtek, az új kihívás taccsra vágta őket (is).

Lehet, hogy a mi európai, zsidó-keresztény kultúránk az ilyen ledaráló? Vagy a sintóista japánok, vagy bármelyik más kultúrkör jobban képes lenne a szimbíózisra?
Nem hiszem.

Bencsik Gábor · http://www.magyarmercurius.hu 2011.02.21. 11:35:56

@Maisie MacKenzie: Én nem ledarálónak nevezném, hanem eredményesnek. És úgy gondolom, hogy a szimbiózis megvalósíthatatlan utópia. Ha elég sokáig békén hagyják, minden kultúra teljes értékűvé tud alakulni, de ha az egyik behatol a másik területére, akkor ott harc lesz. És a többség kultúrája előbb-utóbb legyőzi a kisebbség kultúráját. A kisebbségi egyénnek nem marad más menekülési útvonala, mint hogy a saját kultúrájából átmegy a többségébe. A cigányok páratlan teljesítménye, hogy több száz éven át képesek voltak ezt kivédeni, képesek voltak egy párhuzamos kultúrát működtetni. De végül elveszítették a csatát. A kultúrantropológus énünknek ez joggal fáj, de ettől még tény marad. A cigányok számára sem maradt más menekülési útvonal, mint átmenni a többség kultúrájába. Hogy még bonyolultabb legyen, ezt lehetőleg cigány identitásuk megőrzésével kellene megtenniük, mert különben lélektani csapdahelyzetbe kerülnek. Na ebből tessék jól kijönni.

Member · http://lehetvelem.blog.hu 2011.02.21. 11:42:45

@Bencsik Gábor: Szó-Szó, valóban a népművészet, a nyelv és a múlton merengés az egyetlen, ami egy asszimilálódott kisebbségnek marad, lásd tótjaink, vendjeink.

@Maisie MacKenzie: Ha mindenki ezen a szinten rekedt volna, most nem kellene azon szenvednünk, hogy 20 év múlva talán a vízért vívunk világháborút. Lehet, hogy az oldway amish vágja igazán a dolgok lényegét.

Maisie MacKenzie 2011.02.21. 12:19:25

@Member:

"népművészet, a nyelv és a múlton merengés az egyetlen, ami egy asszimilálódott kisebbségnek marad,"

A múlton merengés hülyeség, de a többi dolog nagyon is valós. + a gasztronómia! :-)

A magyarok sem jurtában laknak, tehát igenis lehet váltani!

"oldway amish vágja igazán a dolgok lényegét"

Én személy szerint boldogan élnék egy ilyen közösségben, bár akkor nélkülöznöm kellene ezt a blogot sok más egyéb mellett, de mégis szebb élet lenne, mint egy telepi cigány élete a digi tévével és rabolt, vagy segélyből vett mp4 lejátszóval, mobiltelóval. :-(

Amúgy pár száz éve a szlovák evangélikusok is ilyen, vallási normák szerint meghatározott családokban, közösségekben éltek a békés megyei tanyákon.

Member · http://lehetvelem.blog.hu 2011.02.21. 12:44:37

@Maisie MacKenzie: Tőlem 15 km-re tótok élnek, szóval tudom, miről beszélsz. :P

A múlton merengés jelenleg éppen a többségnek megy, jogfolytonosság, szentkorona tan, meg egyéb nyalánkságok. :P

Maisie MacKenzie 2011.02.21. 14:00:21

@Member:

"A múlton merengés jelenleg éppen a többségnek megy, jogfolytonosság, szentkorona tan, meg egyéb nyalánkságok. :P"

A jogfolytonosság szerintem komoly dolog, ezt nem keverném össze a dicső múlton rágódással és a múltbéli sérelmek felemlegetésével.

Van Szentkoronánk, legyünk rá büszkék, nehogy már szégyeljük! Az államunkat Szent istván alapította, miért ne említsük meg. Ez nem faji alapú dolog, hanem az államterülettel és az itteni kultúrával függ össze. Az etnikumok közül a magyar a domináns, a névadó, de azért a többi is államalkotó! Nélkülük más lenne az összkép!

Szerintem az egészséges magyar hazafiság nem írányulhat a velünk élő népek ellen! Szomorúan tudomásul lehet venni, hogy az együttélésünk nem probléma mentes, de azért törekedni kell a megértésre. Kölcsönösen.

Ma chi è questo Joker? 2011.04.02. 13:48:31

Olvastam egy nagyon ilyen megállapítást ez eheti Magyar Narancsban, a Krémer Ferenc nevű szociológussal készült interjúban.

"De nem elég pusztán az igazságszolgáltatás sem: hiába tiltották be a Magyar Gárdát, a társadalomban meglévő előítéletek miatt gyorsan újraszerveződnek az ilyen jellegű osztagok."
süti beállítások módosítása