Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Friss topikok

  • Frick László Intézet: @Pipas: Mitőllenne zavaros? A "cigányok"Magyarországon több korszakban többfelől,több okból és nem... (2021.04.11. 06:17) A vajda, aki nincs
  • csokosszaju: nem olyan sokára mi leszünk kevesebben...és akkor jaj nekünk (2020.05.28. 20:58) Gádzsóverés a Józsefvárosban
  • Dread Naughty: Csak jelzem, hogy a cigányság nem egységes forrásból származik(ahogy pl. a zsidók sem). Vannak az ... (2018.11.18. 18:13) Gének
  • HargitaIhenrIK: Csak mondom. Olyan megnyitojuk volt hogy csuhaj.. nmaahc.si.edu/ (2016.11.06. 03:21) Cigány múzeum
  • Szúrófény: Papír kell, bizonyítvány! Papír kell: bizonyítvány Azzal virít, aki hitvány! Tanult ő, férges esz... (2015.01.24. 07:59) Hócipő

A szentkúti vajdák

Bencsik Gábor 2010.07.14. 09:49

A dologból körülbelül látszik, a többségi társadalom mennyire nem ismeri a cigányokat, a valódi ismeretek helyett mennyire ragaszkodik a sokszor teljesen hamis közhelyekhez. Írja a mai (július 12.) Magyar Nemzet, hogy a Székely János cigánypasztorációs püspök vezette szentkúti zarándoklatra „vártak … minden magyar vajdát és kisebbségi önkormányzati vezetőt. Bár a részvételét mindenki biztosra ígérte, a vajdák fele nem jelent meg. Ott volt viszont Kállai Csaba országos cigányvajda, aki ellen csalás gyanúja miatt folyik ügyészségi eljárás. Több megyei vajda azzal vádolja őt …, hogy a vajdaavatási ceremóniákért több pénzt kértek, mint amennyibe azok kerültek.”

Most akkor ismételjük meg, lassan, hogy mindenki értse: Magyarországon ma nincsenek cigányvajdák, csupán magukat vajdának nevező emberek, akiket senki nem választott meg semmire, vajdaként nem képviselnek senkit, és az egész vajdaság pusztán abból él, hogy a hozzá nem értő újságírók újra és újra megeszik ezt a buta történetet. Valaha volt ugyan valódi vajdaság, de az sem volt soha tagolt, egy közösség egy vajda, slussz. Se fővajda, se alvajda, se megyei, se országos. Egyedül az erdélyi fejedelemségben volt egy rövid ideig országos cigányvajda, de az meg magyar nemes volt, és az úgynevezett taxás, kompániánként adózó cigányok adójának beszedése volt a dolga. Kállai Csaba amúgy is rumungró, ugyan mi közük hozzá a beásoknak meg az oláhcigányoknak?

Persze ha az újság hülyeségeket ír, még nem olyan nagy eset, előfordul máskor is. De ha az államigazgatásban dolgozók és az egyházak mennek bele ebbe az operett-vircsaftba, az már komoly baj.

Ha a hatalomhoz és pénzhez odatolakodó önjelölt „vajdákat” elfogadják tárgyalópartnernek, ezzel több kárt tesznek, mint hasznot, mert senkit sem képviselő emberekkel kötnek semmit sem érő egyezséget.

Magyarország szabad ország, az nevezi magát cigányvajdának, aki akarja. Lehet táltos is, druida főpap, sziú törzsfőnök vagy A Marslakók Egyedüli Földi Képviselője. Az egyiket körülbelül annyira kell komolyan venni, mint a másikat.

Ha már Erdélyről volt szó, egy kép a fejedelemség utolsó évtizedéből, A régi Erdély népeinek képeskönyve című kötetből. A képaláírás szerint „Eine Auffgebutzte Czigeinerin”-t, ünneplőbe öltözött cigány asszonyt ábrázol. Itt bizony a szegénységnek, marginalitásnak nyoma sincs, ha nem volna a képaláírás, nem is sejtenénk, hogy cigánnyal van dolgunk. Alapvetően más volt ugyanis a cigányok státusza a 17. század végén Erdélyben, mint manapság. Intő példa ez arra, hogy a saját jelenünket ne higgyük öröktől fogva és öröklétig tartónak. A világ változik, és a problémák is változnak benne, ami ma éget, arra holnap már nem emlékszünk, ami ma nem látszik, holnap legnagyobb gondunk lehet.

Címkék: csaba cigány kállai cigányvajda

39 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ciganyokrol.blog.hu/api/trackback/id/tr642150785

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.07.14. 11:24:39

De az is lehet, hogy ami ma éget, az holnap a legnagyobb gondunk lehet.

Rántott máj (törölt) 2010.07.14. 11:32:18

Nagyon jo es hasznos bejegyzes, koszi.

átlátó 2010.07.14. 11:33:38

Engem már nem érdekelnek a cigányok, - már nem érdekelnek. Tehát a cigányok már nem érdekelnek. Már nem érvelek és már nem érdekelnek az érveik. Sok évszázad eltelt, hogy idejöttek, azóta a befogadó többségi népre visszamutogatnak, ellenben nem idomultak. Leginkább azzal az indokkal, hogy ők ilyenek, meg a kultúrális gyökerek... értem. Engem ez már nem érdekel. Majd meglátjuk, hogy annyi ésszel, amennyivel gazdálkodnak, mire mennek.

Logan Grimnar 2010.07.14. 11:38:33

Mindaddig, amíg a cigányság jelentős része elfogadja ezen "vajdák" fennhatóságát, és aláveti magát az akaratuknak ( ne feledjük, ezen vajdák gazdag, befolyásos cigányok, nagydarab, markos cigányokból álló testőrséggel )sőt, sok helyen ők rendezik le a konfliktusokat mind a cigányságon belül, mind a cigányság és a magyarok között, addig igenis számolni kell velük.
Más kérdés, hogy én a magam részéről sem tartom helyesnek ezt a rendszert, szükségesnek tartom mihamarabbi felszámolását. Pintér itt (is) bizonyíthatna...

hgf 2010.07.14. 11:40:23

A kérdés inkább az, hogy a cigányok mennyire fogadják el ma ezeket az embereket vajdaként? Van-e formális vagy informális hatalmuk? Tehát gyakorolják-e a vajdaszerepet? Ha igen, akkor bármennyire is önjelöltek és hagyomány nélküliek, mégis komolyan kell venni őket.

Ha.

egerészölyv 2010.07.14. 11:45:19

Hja kérem, volt itt igazi Vajdaság, de Trianonban elcsatolták azt is... :(

Roy 2010.07.14. 11:50:55

Réges-régen amikor még voltak igazi cigányvajdák, akkor is előfordultak kissebb lopások. A tolvaj nem félt annyira a csendőrtől, mint mikor ezért a vajda kapta el.

csárli hárper 2010.07.14. 12:04:04

meglehet hogy nincsenek cigány vajdák, na de cigány az annyi van.....

énis 2010.07.14. 12:18:23

ha én nem hívhatom őket cigánynak (me' az rásszstázmus)
akkor nem különböztetheti meg ő sem magát kéremszépen..

A Nép - Te vagy! (törölt) · http://www.kibulizottorszag.net 2010.07.14. 12:20:59

@egerészölyv:

Amire gondolsz, azt esetleg úgy hívják, hogy Délvidék. Esetleg úgy, hogy Délmagyarország. Esetleg úgy, hogy Bácska, Bánság, Délbaranya. „Vajdaság”-ot nem csatoltak el Trianonban, mert senki sem ismert nálunk ilyen fogalmat. A szerbek vezették be, az ő szavuk, azon az alapon, hogy 1849 után az osztrákok nekik adták a területet és tíz évig ezen a néven az övék volt.

Yasashi Tanuki 2010.07.14. 12:21:13

Ma Magyarországon azért van szükség vajdákra mert a rendőrség vonakodik erőszakkal fellépni a cigányok bűnöző rétege ellen, pedig a cigány kultúra az erőszak kultúrája. Jól mutatja ezt, hogy a cigányok képviselői között nem vagy alig találni büntetlen előéletűt.
A magyarok csak azért ismerik el a vajdákat mert azok azt ígérik, hogy megvédik a "parasztokat" a népük deviáns elemitől.
A cigány vajdák verőemberekkel és uzsorával tartja kézben a közösségét és ezzel tartja fenn a státuszát. Ha a rendőrség megkapná ugyanazokat a jogosítványokat az erőszak alkalmazására amik egykor megvoltak a csendőrségnek, vagy az arra rászoruló állampolgároknak lehetővé tennék a fegyverviselést a tulajdonuk és testi épségük korlátlan védelmét akkor a vajdarendszer is okafogyottá válna.

sourcerror 2010.07.14. 12:25:02

Van egy idevágó cikk a metazinon:

Baloldali törzsi romantika

metazin.hu/node/2140

2010.07.14. 12:58:10

@Yasashi Tanuki: jah, fegyverviselés az jó lenne, majd a reggeli híradó itt is kezdődjön minden nap azzal, hány embert öltek meg a tegnap...

gonosztojás (törölt) 2010.07.14. 12:59:35

Hm...
C.-ról vagy jót vagy semmit...
Az utóbbi...

Yasashi Tanuki 2010.07.14. 13:15:53

@gumicukor1: Most jobb, hogy azzal kezdődik, hogy hány idős embert vertek halálra, erőszakoltak meg..stb?

Fideszman 2010.07.14. 13:22:01

Ja én is megyek az utcán erre minden sarkon egy egy cigány vert, kirabolt stb valakit, szörnyűek ezek a cigányok. Csak lopni tudnak. Na megyek leszedem a mágnest a gázóráról mindjárt jönnek ellenőrizni.

Nyilas Misi 2010.07.14. 13:24:43

Én komolyan nem akarok rosszat a cigányoknak, pedig rasszista vagyok. Az összeset vagonokba raknám és elküldeném Pudukkottai-ba. Jó levegő, hatalmas területek. Ott jó lenne nekik, mert itt csak báncsák őket.

blacklord 2010.07.14. 13:27:30

Jó írás. Idiótákkal meg nem kell foglalkozni.

Greenman-in-greensuit 2010.07.14. 13:33:56

gumicukor1
Vagy?
Hány ember védte meg magát mikor a IX. kerülteben hazament, Szabolcsi kistelepülésen uborkát nevelt, éppen nem volt kedve szexhez?

a_jo_pasztor 2010.07.14. 13:42:56

@Yasashi Tanuki:
Ez a blog pont arról szól, hogy még az állami intézmények sem ismerik a cigányok kultúráját-történelmét. Erre ideömlesztesz egy ekkora zagyvaságot. Egy kellemes cigányozós kocsmai beszélgetésben ez pont rendben is lenne, de kb. egy félmondatnyi igazságot nem találtam abban amit írtál.

Pipas 2010.07.14. 13:55:20

Igen ám, de ahogy én a riportokat néztem a youtube-on, az országos fővajda (vagy hogyhíják) a vajdaságot az apjától örökölte. Két dolgot magyarország soha nem fog elfogadni:

(1) Azt, hogy a cigányokat nem azok irányítják, akik a többieket, azaz rájuk csak az vonatkozik, amit a vajda mond.

(2) Nem választott, hanem születés jogán szervezett uralkodó osztály.

Azért ezek érthető dolgok nem?

Ejjnye Bejjnye 2010.07.14. 14:16:37

Végre valaki le merte írni, hogy van beás meg oláh és egyéb cigánytípus. Merthogy vezetésünk ezt sem hajlandó elismerni a fajelmélet tiltása miatt. Kényes téma a bőrszín és arcberendezés miatt azonosítani egy néptipust. Pedig ők egymás között felismerik egymást,öltözetüktől függetlenül. Addig amíg a cigányságnak a kormány, de akár a szociológus társadalom sem adja meg, hogy kasztonként legyen vezetőjük, hanem rájuk erőltetnek egy közös vezetőt, nem lesz mérhető változás. Tudniillik a kasztok nemcsak a fehérembert utálják, hanem egymást is! Lenéznek mindenkit. Tehát több szinten kellene rendet rakni a fejekben, a vezetésben, és a kiteles kommunikációban! De addig mit várhatunk, amíg az irányított és szelekcióra kötelezett média elferdít, és hiányos adatokkal manipulál???

wip 2010.07.14. 14:54:02

Már elnézést, hol van a nyoma a mai Magyarországon a cigányszegénységnek és a marginalitásnak? Ahol cigány miniszterelnök, belügyminiszter,banktulajdonos van és a legfőbb ügyész is abból a rasszból származott, mért beszélünk elnyomásról?Tévedésben vannak, akik már most rasszizmusról jajgatnak! Igenis a mai Magyarországon a vezetés felső köreiben is vannak cigányok, csak titkolják. Csak azt tudnám, miért? Szégyellik a rasszt, vagy félnek valamitől,valakiktől? Én nem szégyellem azt, hogy palóc vagyok, valószínűleg szlávok is voltak a felmenőim között, ugyanúgy, mink sok millió mai magyarnak! És? A probléma nem ebből van, hanem abból, hogy igenis létezik cigánybűnözés. igenis létezik cigánymaffia, csak nem akarják/nem merik?/ beismerni! Erre kössön gombot a viktátor és mameluk köre!Azt mondom, aki segélyből él, biztos rászorul. De könyörgöm, húsz éve?Nézzünk már szét a szomszédban, Szlovákiában. Aki nem dolgozik, nem fogadja el a közmunkát, nem kap segélyt!Ennyi...

wip 2010.07.14. 14:57:40

Nem értem, egy nyilvánvaló szélsőjobbos irományt fel lhet tenni, az igazságért meg meg kell haragudni?

Bencsik Gábor · http://www.magyarmercurius.hu 2010.07.14. 15:03:16

@Pipas:
És még többeknek:
Az európai népeknek hatszáz év óta nem megy a fejükbe, hogy van itt egy nép, amelyik nem hierarchizált, nincs főnök és alárendelt - ezért makacsul ragaszkodnak ahhoz a tévképzethez, hogy a cigányoknál is van főnök, aki a többieket utasíthatja. Hát nincs. A hagyományos cigány társadalom - mondjuk így - bázisdemokrácia, a döntések konszenzussal születnek és legföljebb közösségi szankciók (kiközösítés) vannak arra az esetre, ha valaki a közös döntéseket nem tartja be. A cigányságnak éppen az az egyik gyenge pontja, hogy nincs olyan erő, amely a közösség egyes tagjait a részérdekeken felülemelkedő, a közösség egészének javát szolgáló cselekvésre szoríthatná. A vajda nem parancsnok, hanem a közösség legtekintélyesebb tagja volt, aki vezette a megbeszéléseket, de egymaga nem dönthetett el semmit. Sokan azt mondják: tőlem herkópáternek is nevezheti magát, csak tartson rendet. De nem tart, nem tud tartani, csak megvámolja a többségi társadalomnak azt a tévképzetét, hogy képes rá. Nem akarok frivol lenni az ügyben, hogy mit tart kézben a vajda, de hogy a többieket nem, az biztos. Mundus vult decipi, ergo decipiatur, a világ azt akarja, hogy becsapják, tehát becsapatik - ennyi a mai vajdák története.

Yasashi Tanuki 2010.07.14. 15:15:14

@a_jo_pasztor: A cigány értelmiség és un. cigány vezetők sem ismerik a cigányok kultúráját, történelmét mert nincs se egységes kultúrájuk, se nemzettudatuk.
Láttad az emlékezetes Havas Henrik riportot amelyikben az értelmiségi cigány "szagértő" előadta, hogy már időszámításunk előtt cigányokat hurcoltak Angliába kávéházi muzsikusnak?
www.youtube.com/watch?v=TIsFClj_uPY&feature=related

Bencsik Gábor · http://www.magyarmercurius.hu 2010.07.14. 15:49:53

@Yasashi Tanuki: Kultúrája annak is van, aki nem tud róla. Valamikor az ősidőkben, 1972-ben készült egy film Keressük Petőfit címmel, az utca emberét kérdezték, hallott-e már Petőfi Sándorról. Az még a jobb válaszok közé tartozott, hogy itt lakott a harmadik szomszédban, de már elköltözött. Szerencsétlen műveletlen hülyék mindenütt vannak, jókat lehet röhögni rajtuk, de abból, amit mondanak nem következik semmi. Amúgy igaz, hogy a cigány értelmiség nagyobbik része nem ismeri a saját történelmét, de nem hiszem, hogy ez sokáig így marad.

frikazojd · http://kocs.ma 2010.07.14. 16:10:13

Azt kéne, hogy az öszeset egy helyre transzportáljuk, mondjuk Borsodba, a fehéreket kimenekítjük, majd az egészet körbekerítjük.

Aztán oldják meg.

Member · http://lehetvelem.blog.hu 2010.07.14. 17:39:06

Első gondolatom: Honnan ez a raklap komment így hirtelen.
Második: Páran nem tudom, hogy olvasták el a fenti cikket, ha ekkora marhaságok hangzanak el, most mindenben egyetértek Gáborral.
Harmadik: Mi ez a szemétdomb itt kommmenthegynek álcázva??

A cigányok döntőbírója a legidősebb férfi volt a családban, aki a pénzügyi és nőügyi dolgokat intézte a többi idős cigány tanácsait meghallgatva. A vajdák az utókor önmagukat megkoronázó csírái, akikre max a családjuk hallgat, egy önmagát országos vajdának nevező romungro osztott ki címeket, emberek! Eleve nem lehet közös vajdája minden cigánynak, ha a törzsek nem szívelik egymást, hé!

@frikazojd: Kurvajófej vagy, direkt a legfosabb megyét adnád, ahol a föld is botrányos minőségű, utak, buszok nincsenek. Én mondjuk ugyanezen véleményen vagyok a turul fiairól, kiszakítunk egy történelmi Magyarország formát valamelyik megyéből (mondjuk Bács-Kiskun, jó vidékies), oda behajítani az összeset a pusztára, aztán mehet a bösztörpusztai találkozó évi 365 napon át.

Art Mooney 2010.07.14. 18:20:08

milyen kedves a poszt vegen ez az alig bujtatott fenyegetes.

Member · http://lehetvelem.blog.hu 2010.07.14. 22:56:19

Bács-megyei falusi vagyok jómagam is, ha netalán erre céloztál, nem "rózsadombi liberális".

Primortel 2010.07.15. 11:54:02

@Logan Grimnar: A cigányság jelentős része nem fogadja el a vajdákat és erre jó oka van: nincs rá szüksége. Magyarországon ma három különálló,- kulturális, nyelvi, szocializáció - cigány csoport van: beás cigányok, rom-ungró (magyar, vagy zenész cigányok)és az oláh cigányok. Utóbbi csoport tagjainak lehet szüksége a vajdákra, ők fogadják el. A másik kettő nem. Kivált az ország észak-keleti részében élnek, nagyon rossz körülmények között, itt a legnagyobb a szembenállás a többség és a kisebbség között. Egy vagy több vajda oldhatja ezt a feszültséget. Tekintély-elvű, az erőt és a vagyont tisztelő csoport az oláh cigányoké, a vajdák épp ezt testesítik meg.

Member · http://lehetvelem.blog.hu 2010.07.15. 19:18:35

Észak-Kelet Magyarország emlékeim szerint éppen romungro terület és a déli megyékben élnek az oláh-ok.

Primortel 2010.07.16. 11:57:43

@Member: Jellemző - nem jellemző: oláh cigányok élnek mindenhol, de Borsod- Szabolcs - Heves - Nógrád, éppen a legkritikusabb megyék, ahol ez a zárt közösség nagyobb lélekszámban él. Ha belegondolsz, a Dél- Dunántúl - Somogy - Tolna - Baranya, szűkebben az Ormánság) inkább a beás cigányok által lakott rész. De persze itt is élnek oláh cigányok.

De meglehet fogalmi zavar is adódhat: oláh cigányoknak én az autentikus, még szokásaikat, hagyományaikat őrző (kéretés - esküvő- temetés stb...)a cigány nyelvet beszélő közösséget értem. A beások az archaikus románt beszélik, - ezért nevezhetik őket mások oláh csoportnak.

Member · http://lehetvelem.blog.hu 2010.07.16. 12:33:15

Én nyelv szerint szoktam osztályozni őket, és a lovári nyelvcsoportot igen, vagy csak részben beszélőket oláh, az archaikus románt beszélőket beás, a kárpátit beszélőket kárpáti cigányoknak hívni. Abban igazad van, hogy a cigányok által népesebben lakott településeken nagyobb eséllyel maradtak fent a hagyományok és a kultúrájukra oly büszke oláhok már gyakran elmaradnak hagyományőrzésben északi rokonaiktól.

Ellenben érdekes, hogy a szórtabb vidékeken éppen azok vannak krízishelyzetben, akik cigányságukat már elvesztették, míg magyarságot nem szereztek, míg ahol többségben élnek, ott a hagyományőrzők szenvednek jobban.

Bencsik Gábor · http://www.magyarmercurius.hu 2010.07.16. 13:08:41

@Member: A lovári csak az egyik oláhcigány nyelvjárás, bár kétségkívül a legnépesebb, és lassan ez lesz az irodalmi romani Magyarországon (ezt használja Choli Daróczi, Rostás Farkas és még sokan). A romungrók kárpáti nyelvjárása kihalóban van, anyanyelvi közösségek még élnek a Pilisben (például Csobánka)és Nógrádban, de érdemleges közösségről sem Kelet-Magyarországon, sem délen nem tudok. A beások etnikailag, tradícióikat és nyelvüket tekintve egyaránt markánsan különböző csoport, egy részük a Dél-Dunántúlon él, kisebb csoportok pedig a Tisza középvidékén. A kelet-magyarországi, borsodi, szabolcsi cigányok szinte teljes egészében oláhok, de ez a népcsoport az egész országban elterjedt, már a 19. század végén feltűntek délnyugaton is. A vajdarendszer a beásoknál az 1950-es években szűnt meg végleg, az archaikus romungró közösségekben szintén - a városi romungróknál gyakorlatilag soha sem volt -, az olhácigányoknál pedig a Kádár-korszakban vált súlytalanná, anélkül, hogy formálisan megszűnt volna.
süti beállítások módosítása