Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Friss topikok

  • Frick László Intézet: @Pipas: Mitőllenne zavaros? A "cigányok"Magyarországon több korszakban többfelől,több okból és nem... (2021.04.11. 06:17) A vajda, aki nincs
  • csokosszaju: nem olyan sokára mi leszünk kevesebben...és akkor jaj nekünk (2020.05.28. 20:58) Gádzsóverés a Józsefvárosban
  • Dread Naughty: Csak jelzem, hogy a cigányság nem egységes forrásból származik(ahogy pl. a zsidók sem). Vannak az ... (2018.11.18. 18:13) Gének
  • HargitaIhenrIK: Csak mondom. Olyan megnyitojuk volt hogy csuhaj.. nmaahc.si.edu/ (2016.11.06. 03:21) Cigány múzeum
  • Szúrófény: Papír kell, bizonyítvány! Papír kell: bizonyítvány Azzal virít, aki hitvány! Tanult ő, férges esz... (2015.01.24. 07:59) Hócipő

Egy cigány társaság iránt való jámbor szándék

Bencsik Gábor 2010.11.22. 17:07

Természetesen Bessenyei Györgynek „Bétsben”, 1790-ben megjelent füzetére utal a cím, arra a programadó írásra, amelyben a szerző a magyar tudós társaság megalakítását szorgalmazza. Végső soron sikerrel: 1827-ben megalakult a Magyar Tudós Társaság, későbbi nevén az Akadémia.

A magyar reformkor nagy pillanata volt ez. Összegyűjteni a kor legjobb elméit, kapcsolatot teremteni közöttük, együtt, összefogva folytatni azt a munkát, amelyet addig szanaszét lakó és működő egyesek végeztek, csekély hatékonysággal. A legjobbak egybegyűjtése: ez volt a lényeg. Ma is az. Egyetlen közösség, egyetlen nép sem lehet sikeres, ha legjobbjait nem képes egybegyűjteni.

A magyarországi cigány közélet egyik súlyos tehertétele, hogy erre az összefogásra képtelen. Szervezetben nincs hiány, annyi az egyesület, társaság és szövetség, mint égen a csillag. Nekem közel háromszázas listám van bejegyzett cigány szervezetekből, és messze nem teljes. Márpedig ezen a területen a sok a kevés, minél több, annál kevesebb.

A magyarországi cigány értelmiség döntő többsége képtelen az összefogáshoz szükséges alázatra, vagy legalább szerénységre. Mindenki elnök akar lenni, ezért aztán minden posszibilis ember saját szervezetet gründol magának, amelyben elnök lehet. Ezeknek a szervezeteknek két fontos funkciójuk van: elnököt (társelnököt, alelnököt, elnökségi tagokat) állítanak, és pályázati pénzeket szereznek. Nagyjából ennyi – valóban tisztelet a kínosan kevés kivételnek.
És ezzel még nincs vége. A cigány közélet valójában nem szakterület, nem politikai nézetek, sem pedig programok alapján szerveződik, hanem rokonság szerint. Ha valakinek elnökké sikerül lennie, evidenciának tekinti, hogy legelőször is a saját gyerekeit, azután a rokonai táguló körét bevegye a „jóba”. Rongy ember, aki a rokonait kihagyja a tutiból, és mindenféle idegenekkel áll össze. Rendes családfő gondoskodik a családjáról, lehetőleg még az elnökséget is a gyerekeire örökíti.

Márpedig ez egy modern társadalomban nem megy. Pénzeket lehet szerezni, névjegyeket lehet nyomatni, rendezvényeket lehet szervezni, olykor az újságba és a tévébe be lehet kerülni, de áttörést, igazi integrációt háromszáz családi alapon összehozott szervezettel nem lehet csinálni.

Egy Cigány Akadémiára van szükség, nem pedig háromszázra. És abban az egyben tényleg a legjobbaknak kell taggá lenniük, nem pedig a rokonoknak és barátoknak. Ez a magyarországi cigány értelmiség nagy próbatétele. Ha képesek a valódi összefogásra, a türelmes és alázatos munkára, a kölcsönös viszonosságok rendszerétől való elszakadásra, akkor belátható időn belül lesz magyar cigány reformkor. Ha nem, akkor marad a jelenlegi maszatolás. Csak ne tessék miatta reklamálni.

Mostani képünk az első nemzetközi hírű magyar cigányt, Bihari Jánost ábrázolja, ki a kép tanúsága szerint „Magyar Czigányok közt Orpheus” vala. Életéről a legfontosabb megtalálható minden lexikonban (természetesen a wikipédián is). Most inkább öltözetéről essék szó, erről a fantázia-nemesi mentéről (felsőkabát) és dolmányról (alsókabát).

Talán már volt szó erről a jelenségről, hogy abban a korban, amikor a társadalmi rétegek csak a maguk státuszának megfelelő, szigorúan megszabott viseletet hordhatták, a magyar cigány zenészeknek megengedtetett a nemesi viselet. Ebben alighanem valamiféle aszimmetrikus fraternizálás játszotta a döntő szerepet.

Utóvégre a tekintetes úr a cigánnyal együtt mulatott, és ha jól berúgott – ami esélyes volt már akkor is –, mégsem komázhatott valami gatyás paraszttal. Ami azt illeti, Bihari nem tekintetes, hanem inkább méltóságos uraknak játszott, olykor egy-egy kegyelmesnek is, ahol a részeg bratyizás már nemigen fordult elő. Biharinak már a maga jussa volt a nemesi viselet.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ciganyokrol.blog.hu/api/trackback/id/tr282465897

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Member · http://lehetvelem.blog.hu 2010.11.23. 16:26:58

Szerintem ebben nem sokban ütnek el a "mi társadalmunktól", csak mi nem (kizárólag) rokonsági viszony, hanem politikai nézet alapján ültetjük mindenhová a saját fsjtánkat. Ha a magyar alapítványokat nézzük, nem egyben a vezető csinál mindent, a többiek csak enni járnak és annyi pályázati összeget azért nyernek, hogy az állandó bérezés teljesüljön. Kevés egyénnel találkoztam, aki valóban tenni akar és nem csak kényszerből, vagy a kapcsolatokért csinálja.

Bencsik Gábor · http://www.magyarmercurius.hu 2010.11.24. 09:36:54

@Member: Én ezt másképp látom. Itt valódi kulturális különbség áll fenn, a cigányok hátrányára. Persze minden nációban van nepotizmus (a kifejezés maga ugyebár a pápaságtól jön), de ez a legtöbb társadalomban nem norma, hanem normasértés. A cigányok esetében azonban norma - ez a követendő, elvárt magatartás. A modern társadalomban azonban, amely már nem rokonsági alapon szerveződik, ez kontraproduktív, mert meggátolja a rátermettek helyzetbe kerülését. Egyébként ugyanez a rossz norma áll a nagy családi veszekedések, sőt verekedések mögött is. A cigányságnak meg kell értenie, hogy a család minden áron való előnyben részesítése, a családtagok kritikátlan, feltétlen támogatása rossz norma - még ha ennek mély történelmi gyökerei is vannak. Attól, hogy valaki az unokaöcsém, még nem kell lapáttal nekiesnem annak, akinek vitája van vele. Attól, hogy valaki az unokahúgom, még nem kell benyomnom egy állásba, ha egyébként alkalmatlan rá. És attól, hogy valaki a nagybátyám, még nem kötelessége, hogy mérlegelés nélkül a pártomat fogja.
Szerintem ez egy kulcsmomentum. Ezt igyekszem feszegetni immár két éve: a magyar cigányság szociokulturális örökségének vannak rossz, alkalmatlan, önkárosító elemei, és ezeknek meg kell változniuk, különben nem lesz integráció. A honfoglaló magyarokhoz sem Európa alkalmazkodott, hanem fordítva.

mistinguett · http://mistinguett.blog.hu 2010.11.24. 15:34:16

A dolmányhoz. Valahol olvastam egyszer, hogy a XVII. századi Franciaországban a szegények és koldusok (!) gyakran az előző divat szerint öltözködtek, mert a gazdagabbak kidobált (de még bőven használható), vagy szétajándékozott ruháit viselték. Vagyis nem rongyokba öltözött köznép volt Párizsban, ahogy a kosztümös filmekben látjuk gyakran, hanem divatjamúlt, de "rendes" ruhát viselő szegények. Ez persze nem biztos, hogy igaz is, le kéne ellenőrizni. De esetleg nem lehet valami hasonló oka a cigányprímás dolmányának? Nem lehet, hogy az uraság tavaly levetett ruhája van rajta?
süti beállítások módosítása