Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Friss topikok

  • Frick László Intézet: @Pipas: Mitőllenne zavaros? A "cigányok"Magyarországon több korszakban többfelől,több okból és nem... (2021.04.11. 06:17) A vajda, aki nincs
  • csokosszaju: nem olyan sokára mi leszünk kevesebben...és akkor jaj nekünk (2020.05.28. 20:58) Gádzsóverés a Józsefvárosban
  • Dread Naughty: Csak jelzem, hogy a cigányság nem egységes forrásból származik(ahogy pl. a zsidók sem). Vannak az ... (2018.11.18. 18:13) Gének
  • HargitaIhenrIK: Csak mondom. Olyan megnyitojuk volt hogy csuhaj.. nmaahc.si.edu/ (2016.11.06. 03:21) Cigány múzeum
  • Szúrófény: Papír kell, bizonyítvány! Papír kell: bizonyítvány Azzal virít, aki hitvány! Tanult ő, férges esz... (2015.01.24. 07:59) Hócipő

Győrffy Endre magyar-cigány szótára

Bencsik Gábor 2011.02.11. 13:58

A cigánysággal foglalkozó irodalom egyik legritkábban felbukkanó darabja Győrffy Endre 1885-ben napvilágot látott magyar-cigány szótára. A szerző a 154 oldalas kis kötet címlapján önmagát „magánzó, Pakson” címmel illeti, és ennél sokkal többet egyelőre nem is tudunk róla, a kötetről pedig annyit tud Szinnyei (Magyar írók élete és munkái), hogy József főherceg, a nádor fia költségén jelent meg – meglehet, bár nem valami drága munkáról van szó, állhatta a költségeket maga a szerző is (utólagos beszúrás: József állta). Hogy hány példányban jelent meg, azt nem tudjuk, de sok semmiképp sem lehetett, mert mára alig maradt belőle példány. Győrffy kötete egy évvel megelőzte a szintén József támogatásával megjelent Sztojka-szótár (Magyar és cigány nyelv gyök-szótára – Románé álává) első kiadását, és három évvel magának a főhercegnek a nagy nyelvtanát. 

A szótár tartalmából már többet is kiolvashatunk. Legelőször is azt, hogy a kárpáti nyelvjárás dokumentumával van dolgunk, hiszen a címlap maga mondja, hogy „cigányul mondva vakeriben”. (a vakeriben itt szótár értelemben áll, a kifejezés ebben a formájában minden bizonnyal Győrffy teremtménye.) A magyar szlengbe vakerol formában átkerült vakeren – beszélni, vakerel – beszél elsősorban a kárpáti nyelvben honos. Az oláhcigány romani erre a románból származó vorbij szót használja (vorbeşte = beszélni). A további lapokon a kárpáti nyelvjárásnak további bizonyítékai sorakoznak, részben magyar, részben szláv szavak formájában, és még inkább a román szavak hiányával. 
 
A vékony kötet nem hagyományos értelemben vett szótár, sokkal inkább sajátos nyelvtanulási segédlet. Győrffy Endre úgy közelít a nyelvhez, ahogy a gyerek tanulja azt: nem a nyelvtani szabályokat jegyzi meg, hanem a ragozott formákat, mint önálló nyelvi egységeket. Bár nem mondja a szerző, de tulajdonképpen nyelvtanuló-könyvet készített, amelyben az egyes szavak kissé önkényesen kiválasztott ragozott formában sorakoznak. Mintha valamely ragozási sillabusz segítségével kikérdezte volna adatközlőit, hogy az eredményt ábécé-rendbe szedve közreadja. A szótári rész száztizenöt, két hasábra szedett oldalt tesz ki, hasábonként huszonöt-harmincöt, mindösszesen tehát körülbelül hétezer szótári egységgel. Valójában hasábonként csupán öt-hét önálló szó található, mind számos ragozott alakjával. A kötet tehát körülbelül ezerötszáz önálló szót közöl. 
 
Azzal számolnunk kell, hogy Győrffy nem volt képzett nyelvész, nem ismerte azokat a fogásokat, amelyekkel egyértelművé teheti a kérdéseit, és megbizonyosodhat arról, hogy valóban a kérdezett szónak megfelelő választ kapta-e. Elemzések majd kimutatják, hol tévedett, hol értette félre az adatközlőit. A koldus szóra például éppúgy a chorro-t adja meg, mint a szegény szóra (utóbbi esetben helyesen) – adatközlői vagy nem értették, hogy mit kérdez, vagy a koldusra nem volt külön szavuk. A nehéz és a szavakra Győrffy ugyanazt – pharo – adja meg, ami megint csak félreértésre utal. Az összehasonlító nyelvelemzés segítségével ezek a bizonytalanságok mind tisztázhatók. 
 
A kárpáti nyelvjárás alatt semmiképp sem szabad egy egységes, lezárt, standardizálódott nyelvet értenünk. Amint maga Győrffy írja: „A szó kiejtésben megvan náluk is a táj szokás – a felső vidékiek inkább tótosan, míg a Bács és Baranya megyeiek rácosan ejtik ki a szavakat. A Pest, Tolna és Fehér megyeiek igen egyformán beszélnek, s úgy szólva ezek beszélik a cigány nyelvet legszebben.” És nem csupán a „szó kiejtésben” voltak és vannak eltérések (a kocsit a legtöbb cigány nyelvjárásban vurdonnak mondták-mondják, Győrffy szótárában viszont verda áll – igen, innen jön a mi szavunk!), hanem a szókincsben is. A standardizálódás eszközeit, mindenekelőtt a napi használatú írást nélkülöző nyelvek mind így viselkednek. 
 
A szótár végén még külön néhány szó ragozása olvasható, azután párhuzamosan magyarul és cigányul népdalszövegek, mintaszövegek különböző alkalmakra, három rövid mese, magyar és cigány társalgó (szólások és hasznos mondatok két nyelven), végül néhány mondat szóról szóra való fordítása zárja a kötetet. A könyv céljáról sokat elárul az egyik:
 

Úgy

hiszem

ezt a

nyelvet

ebből a

szótárból

könnyen

Afka

átyav

adá

csib

andral adá

vakeriben

loke

 

 

 

 

 

 

 

Meg

tudja

egy

valaki

tanulni.

 

 

Saj

dzsanel

jék

valako

te sziklen.

 

 

 
Amint már említettük, a vakeriben szó valószínűleg Győrffy alkotása, és az is kétséges, hogy a nyelvet mint testrészt jelentő csib (Sztojkánál sib) a beszélt nyelvet is jelentette, a valako pedig egyszerű átvétel a magyarból. A kötet mégis a közép-magyarországi kárpáti cigány nyelvjárás páratlan dokumentuma a 19. század utolsó évtizedéből – nem több, de nem is kevesebb. Ha a magyarországi cigány – vagy használjuk inkább a pontos kifejezést: romani – nyelvet teljes mélységében szeretnénk megismerni, Győrffy kötete egyszerűen nélkülözhetetlen forrás.
 
Utóirat: Ha valaki többet is tud Győrffy Endréről, és ezt a tudását megosztja velem, azt nagy hálával fogadom.

Címkék: kultúra cigány szótár győrffy endre

62 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ciganyokrol.blog.hu/api/trackback/id/tr282653869

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

finalNmbr 2011.02.11. 20:01:29

nem takarodnátok már el ebből az országból?

baliquez 2011.02.11. 20:05:35

cigány-magyar szótár:

vancigidhányóra? = futááááás!

lolperec 2011.02.11. 20:29:16

ne takarodjanak, dolgozzanak :)

2011.02.11. 21:11:42

Egyszer volt, hol nem volt... = Tisztelt bíróság, az úgy történt...

Bandúr Kandi 2011.02.11. 21:16:21

@Steve_Jobs: ha ti nem, akkor más miért?

venszivar 2011.02.11. 21:33:28

@lolperec: Te meg akarod ölni őket !?

venszivar 2011.02.11. 21:43:18

Nekem NINCS rá szükségem,nincs is szándékomba!Ők a kisebbség!No rasszizmus!TÉNYEK!Rájuk meg egyáltalán nem jellemző,bármelyik szótár forgatása.Erről sem mi tehetünk.Vigyetek oda egy kocsinyit,ha egy hét múlva marad 1-1-1 a házaikba,kifizetem,amit eltüzeltek......

átlátó 2011.02.11. 21:55:24

Fasza. Ez itt sikerkönyv lesz, az már biztos. Beszélgetni szeretnék velük és sokat.

venszivar 2011.02.11. 22:08:55

Mikor lesz Magyar-Dakota szótár?!Arra is lenne igény!Azt is el tudnák tüzelni az Ózdiak,is.

Oregon (TM) 2011.02.11. 22:13:27

Kérem írja le 100x lováriul, hogy:
- munka
- dolgozni
- fizetés
:)

WAdam 2011.02.11. 22:16:36

Kérem, hogy blog headerje legyen már link. Ha a magyar törvényeket nem is, de a W3C ajánlásait tarsuk be. Köszönöm.

Celtic 2011.02.11. 22:19:10

Cimlap es megjottek az orkok... Felelmetes. EGy erdekes konyvrol szol a cikk es erre az agyonmuvelt arcok rogton ciganyozni kezdenek :(

venszivar 2011.02.11. 22:57:18

@Celtic: Nem igazán könyvről van itt szó! Hanem SZÓTÁRRÓL!Úgy látom,hogy nem Magyar-Japán,hanem Magyar-Czigány szótárról.Akkor itt s most kikről kéne beszélni?Írekről,Olaszokról,Norvégokról.......?Úgy veszem észre,hogy te vagy a félelmetes,nem mi orkok.
Nos ,te érted azt,amit írtál ?!

Vkat118 2011.02.11. 23:10:37

Minden amit tudnom kell a cigányokról: Cozma, Olaszliszka, több ezer megnyomorított élet.

Husi_Laci · http://www.youtube.com/watch?v=v7r0lyi1aUc 2011.02.11. 23:15:41

@Celtic: a trollok jöttek. az orkok maguk a pujárók népe

Goompah 2011.02.12. 00:40:49

Hát nem is tudom, én azért inkább a ragozási táblázatokat részesítem előnyben, bár tudom, jó ideje divat már, hogy próbálják kiiktatni a nyelvtant a könyvekből.

Kérdés a posztolóhoz (cigánygyűlölő barmok ne válaszoljanak): a magyarországi cigányok által beszélt nyelvváltozatok között létezik valami olyan, hogy irodalmi nyelv? Bár eleve rossz a kérdés, hiszen írásos irodalmuk vsz. nemigen van, de valami olyanra gondolok, amit többnyire mindenki megért, egyfajta köznyelvre. Vagy annyira alkalmazkodtak a cigány nyelvek az adott ország hivatalos nyelvéhez?

Olvastam, hogy lehet pl. lovári nyelvet tanulni, de azt is olvastam róla, hogy az többé-kevésbé egy mesterségesen összeeszkábált nyelv, amit maguk a cigányok sem beszélnek.

IP gyűjtögető 2011.02.12. 01:36:59

Arról van valami szám, hogy mennyien használják folyamatosan ezt, vagy esetleg az összes cigány nyelvjárást?

we 2011.02.12. 01:49:52

Kedves posttoló. Ha azt hitted hogy majd ezzel valami tökjó bölcsészeset csinálsz, akkor jól beszoptad. Azzal, hogy cigány idehívod az összes köcsögöt a mélyen tisztelt Magyar Gárdából, a puruttyából satöbbi. Egyébként sajnálom, hogy így van, amiről a post szól az akár még érdekes is lehet.

Az volt már, hogy az ilyenek miatt tart itt a lolszág?

z 2011.02.12. 02:55:45

@we: És akkor? A bejegyzés attól még itt van, akit érdekel, olvassa.

Akinek meg összesen annyi esze van, hogy itt most olaszliszkázik, az gondolom a libriben is lehugyozza a magyar-román szótárat, a magyar-szlovákot seggtörlésre használja, a magyar-törökkel meg egy kupac hébernek gyújt alá.
Itt meg kiéli magát az anyázásban, mert egyszer elkenték a száját a cigányok.

Dour 2011.02.12. 05:50:51

Nem kell 100x. Elég, ha egyszer.
@WE: Tudod, például én fajvédő vagyok. Okot adtak rá.
@Z: Talán azt a nyelvet kellene előbb rendesen megtanulni, amelyik országban "élnek".

Dour 2011.02.12. 05:51:38

Nem kell 100x. Elég, ha egyszer.
@WE: Tudod, például én fajvédő vagyok. Okot adtak rá.
@Z: Talán azt a nyelvet kellene előbb rendesen megtanulni, amelyik országban "élnek".

maki0007 2011.02.12. 07:25:18

CIGÁNY-MAGYAR szótár mikor lessz??

venszivar 2011.02.12. 07:38:34

@maki0007: Nekik nem kell!Ők világ nyelvet beszélnek!Ezt már 1885-óta,azaz 125 éve "tudjuk".

Amusing 2011.02.12. 07:41:23

@Oregon (TM):
olyan szó szerintem nincs is :DDDD

Amusing 2011.02.12. 07:43:49

az adóm nekik megy, amit akarnak az elveszik mástól

és még szótár is??

ráutaló magatartás általában elég (kés, fatestápoló, 6-8 kancigány)

sargarigo 2011.02.12. 08:38:28

Szerintem hajtsunk fejet,hiszen egy kihaló ,haldokló fajról van szó,sajnos lassan megy a folyamat de reménykedjünk.Na jó nem gonoszkodom,fehérként a nyolcban felnőni,--azt hiszem bemutatta a cigányság hozzá állását a világhoz.Mikor ok nélkül kilőtték az osztálytársam szemét csúzlival,és mikor ok nélkül vertek meg többünket mert fehérek vagyunk.Integráció???
Előbb lesz belőlem fekete elnök!!

Celtic 2011.02.12. 08:41:18

@venszivar: Talan magarol a szotarrol (ami konyv, akarhoyg is nezem, 150 eve nem letezett digitalis formatum). De olyan jo, hogy barmilyen tema kapcsan meg lehet mondani a tutit (lehet egy jot ciganyozni). Mar varom az elso hozzaszolot, aki kifejti, hogy ezeket tamogatjuk a befizetett adonkbol es utana kifejti, hogy miert igazasagtalan, hoyg egykulcsos az ado, fizessenek a gazdagok nagyobb kulccsal.

Miert erzem magam a Kadar-korban?

Celtic 2011.02.12. 08:42:17

@Husi_Laci: Nyavalyat. Egy egeszseges troll szinvonalat nem erik el. Ez csak orkkodas (igen, kb. olyan mintha a "putrik nepe" jutna internethez)

Celtic 2011.02.12. 08:46:23

@z: Vagy az sem. Csak az altalanosban eppen egy cigany srac volt az osztaly eros embere (lehetett volna eppen nem-cigany is, de igy alakult) es most igy eli ki a gyerekkori frusztraciot. Esetleg a Fokuszban latott dolgokat. Vagy csak egyszeruen tartozni kell valahova es a ciganygyulolok klubja sok emberbol all, lehet csatlakozni. Ettol olyan jo erzes tolti el az ember (lsd: Die Welle -A hullam)

venszivar 2011.02.12. 08:55:17

@Celtic: No,ez a baj,hogy te várod s szítod a feszültséget.Itt eddig senki nem trágárkodott,de te várod.....Miért?Hogy utána papolhass ?
Igazad lehet!Itt a cigány "putrik népe" szól,neked,nektek,kik a Kádár kór óta jártatja a pampuskáját,de mit teszel a megoldás érdekébe?

Member · http://lehetvelem.blog.hu 2011.02.12. 08:59:20

És lám, egy cikk elsüllyedt a trollok mocsarában...

Mindfield 2011.02.12. 09:08:16

Cöcö! Ilyen cikkhez egyszerűen NEM szabad engedni a kommentelést! :) Lásd TASZ blog.

GONOSZ 2011.02.12. 09:17:20

@Goompah:
Egységes cigány nyelv azért nincs, mert egységes cigányság sem.
A hazai cigányok három egymástól jól elkülöníthető időszakban jöttek. Az elsők, az úgynevezett romungrók ( rom-cigány, ungro-magyar)tehát magyar cigányok, egyes vélekedések szterint hamarabb itt volt mint a török. Az ő nyelvhasználatuknak Mária Terézia vetett véget azzal, hogy nyelvkivágást helyezett kilátásba annak aki cigányul beszél.
Ők voltak a vándor iparosok, zenészek, észak-magyarországon szegkovácsok, stb. Ez a csoport mára alig beszéli a nyelvet, egyébként ezt hívják kárpáti nyelvjárásnak.
Második nagy hullám erdély felől az oláh cigányok. Ők be nem illeszkedő a nyelvet egyéb jövevényszavakkal beszélő cigányok, ez ma a lovári. Harmadik csoport, szintén erdélyből a beás cigányok, egyes vélekedések szerint ők nem is cigányok, hiszen az archeikus románt beszélik, cigány nyelvre utaló szavaik sincsenek.
Bővebben a sorsunk c, 20 részes cigány- népismereti sorozatban.

üdv!

szangye puncog 2011.02.12. 09:24:15

a lovári az "irodalmi nyelv" , lovárira fordította a bibliát daróczi józsef

Tomasz_a_gozmozdony 2011.02.12. 09:39:17

@Mindfield: a taszosok mind buzik. Azt hiszik hogy olyan fain amit csinalnak, es nem is hagyjak megmondani hogy pedig nem :)

RaSHaWeRaKH 2011.02.12. 10:13:47

@GONOSZ: Ezek szerint a beás az a nyelv, amit valaha Vlad Tepes is beszélt? Ez kemény.

Murderface 2011.02.12. 10:45:50

Ó, ilyeneket én is tudok, cigány-magyar szótár:

paraszt - magyar

dolgozni - lopni, rabolni

szegínyroma vagyok -
a) adjál segílyt (hivatalokban)
b) engedj előre, mert nincs kedvem kivárni a sort (orvosi rendelőkben, sorban állásnál)
c) tudja mindenki, hogy én csináltam, de estére úgyis kiengednek, engedj már futni (rendőri intézkedéseknél)

Nem csináltam semmit! - Én voltam!

Rászístá mágyár! -
a) Betámadtuk a srácot, azt hittük, hogy háromszoros túlerő elég lesz, de lerendezett minket...
b) Betámadtuk a srácot, de ellenállt.
c) "szegínyroma vagyok" jelentése, felszólító módban.

Aggyá cigit! - Kérem a cigarettádat, táskádat, pénzedet, és a mobiltelefonodat.

Megnézhetem a mobiltelefonodat/sapkádat/pulcsidat? - Kérem a mobiltelefonodat/sapkádat/pulcsidat, valamint a cigarettádat, táskádat, pénzedet.

Meg tudod mondani merre van a ...? -
a) Nem kell egy mobiltelefon olcsón? Most loptam!
b) Kérem a cigarettádat, táskádat, pénzedet, és a mobiltelefonodat.

munkát keresni -
a) lopni, rabolni menni
b) szotyizni a padon, közben óbégatni

Miért mindig a szegíny romát bántják? - A picsába, már megint lebuktam!

Most kirúgunk a hámból! -
a) Megjött a segély, gyorsan el kell baszni mindet a kocsmában!
b) Sikerült valami értékeset lopni, gyorsan el kell baszni mindet a kocsmában!

Megöllek! -
a) Az utca végéről üvöltözök veled legalább 3-4 órán keresztül, alpári stílusban (másik cigánynak mondva)
b) Megöllek! (mindenki másnak mondva)

Azt hiszem ennyi elég is egyelőre :)

Murderface 2011.02.12. 10:47:49

@Celtic: Vagy egyszerűen élt köztük pár évet :)

gemby 2011.02.12. 11:50:57

@szangye puncog: meg a kommunista kiáltványt is. be is nyalta az egész kiccsaládot csontig a szadeszbalos útra.

Goompah 2011.02.12. 16:25:29

Általában nagyon utálom az utólagos moderációt, de itt nagyon szükség lett volna rá.

Celtic 2011.02.12. 17:16:45

@Murderface: Az ritka eset. Legtobb ember megszokasbol gyulolkodik. Nekem is volt cigany osztalytarsam, cigany munkatarsam, voltam gyerekkoromban cigany sraccal egy korteremben, de ugyanigy elofordult, hogy ismeros cigany srac vett ki a zsebembol egy huszast (akkoriban a huszas azert boven eleg volt ket mozijegyre), vagy vegighallgattam a "magyar" vicceiket (kb. mint a fentiek, csak ellentete elojellel), ami nem esett jol, dehat nem fogok ot cigany sraccal par szo miatt verekedni. Kesobb volt, hogy osszeverekedtunk egy ciganybandaval (mondjuk, ez tobbszor is), ami utan azert volt egy kis tiszteletem elottuk. Szoval vannak negativ es pozitiv elmenyeim is.
Jaigen, ismerek olyat, aki haromgyerekes (es a harmadik is veletlenul csuszott be, hiaba vedekeztek) es a hazat ujitja fel, holott egy putriban szuletett, ahol az egyetlen agyon az apja fekudt a petroleumlampa fenyenel, o meg a testverievel es az anyjaval a foldon aludt. Meg ismerek olyat is, aki uzsorakolcsont ad a sajat ismeroseinek es ebbol gazdagodik.

De nem-ciganybol is sokfelet ismerek es me'g elenken emlekszem az Ausztriaban letezo egyetlen magyar feliratra: "Magyar, ne lopj!"

Ez mellett igazabol az duhit fel, hogy a posthoz semmi koze commentek jonnek, amit a t. kommentelonek _mindenkeppen_ le kel irnia, kulonben belehal, ha nem mondhatja el itt is.

Celtic 2011.02.12. 17:24:17

@venszivar: Mit varok es szitok? Egyszeruen csak vagyok olyan idiota (az altalanos commentelo 95%-kal szemben), hoyg nemcsak a postot olvasom es bebofogom, amit elottem mar huszan, hanem elolvasok minden commentet.

(Ezt mar megirtam delelott egyszer, csak elszallt, most van annyi erom, hogy ujra irjam)

Es mondd csak, ki az a "neked, nektek"? Kivel veszel egy kalap ala? Milyen csoportba tartozonak erzel? Nem, nem is fontos.

En tettem magamert annyit, hoyg harminc evesen nekialltam tanulni, mert rjaottem, hogy szakmunkaskepzo semmit nem er. Szerencsem is volt, kiszakadtam a Del-dunantuli kisvarosbol es most mar egy kkv-nal dolgozok, nem a MAV-nel ehberert. Ehhez mondjuk tennem kellett, nemcska sirnom, de nem banom.

En ugy latom, ti vagytok azok, akik sirnak, hogy "ne legyen egyforma ado, a gazdag nagyobb kulccsal adozzon, mint a szegeny" es "elveszik a penzem es segelykent kiosztjak a romak kozott", ami - legalabbis szamomra - tokeletesen egymast uti. Az az igazi siras, hogy aki nalam gazdagabb, az _gazdag_, ezert az fizessen tobbet, de en szegeny vagyok, en ne fizessek.

(Nem, nem tartom esszerunek a jelenlegi "mindent be a kalapba es onnan osszunk"-rendszert, de en biztos nem fogom megreformalni. Viszont arra sem vagyok hajlando, hoyg folyamatosan sirjak ez miatt, inkabb azert probalok tenni, hoyg legalabb nekem es a csaladomnak jobb legyen)

venszivar 2011.02.12. 20:37:11

@Celtic: Most ennek az ömlengésnek mi köze a czigány-magyar szótárhoz?Nagyon okos,ügyes kkv-s dolgozó vagy!Miért hablatyolsz itt az adóról ?Van 5-6 purdéd,aztán most örülsz az új kedvező adódnak s a kkv-s állásodnak?!Hogy jön ez ide???Olvasd a szótárt,még kellhet,ott a kkv-s cégnél,ahol őrződ a kkv-s vagyont...

Celtic 2011.02.12. 21:02:22

@venszivar: nehezkes arc vagy, de nem csodalkozok. En csak valaszoltam a kerdeseidre, amiket idebofogtel. De igazad van, kurvara semmi ertelme fogyatekosokkal szoba allnom.

Celtic 2011.02.12. 21:05:11

@venszivar: elnezest, most neztem az aktivitasodat. Nem tudtam, hoyg egy ev alatt annyi idod volt, hogy 1200+ commentet irtal (napi 4-5 comment). Ha fizetett troll vagy, akkor is szep teljesitmeny, ha meg csak szorakozasbol csinalod - hat, neked is kell valami szorakozas...

Bencsik Gábor · http://www.magyarmercurius.hu 2011.02.13. 12:34:52

@Goompah: Már a 19. században is készültek magyarországi cigány nyelvtanok is, a legkorábbi Bornemisza Jánosé, a legalaposabb József főhercegé - majd szó lesz azokról is. És azóta is jelennek meg ilyenek. Ami nagyon hiányzik, az egy alapos összehasonlító kutatás, amely a magyarországi cigány nyelvjárásokat kutatná, és ezzel hátteret adna az egyes cigány csoportok kapcsolatai kutatásának.
A lovári az oláhcigány népcsoport egyik nyelvjárása, gyakorlatilag ez választódott magyarországi cigány irodalmi nyelvvé. Tehát elsőként ezt érdemes tanulni, ha valakit érdekel. Aki beszéli a lovárit, az összes cigány (romani) nyelvekkel boldogul, természetesen kivéve a beást, ami nem is romani, hanem román (ez itt most igen nagy különbség).
A moderálást én sem szeretem, eddig - két év óta - nem is éltem vele, de úgy látszik mégiscsak alkalmazni kell néha. Például azoknál, akik így reklámoznak oldalakat.
@iZ, a patkány 1 szoci állat:
Pontos adatok nincsenek. A beást körülbelül harmincezren beszélik, a romanit talán százezren, de hogy a romanin belül milyenek a nyelvárási arányok, arról nincs semmi. Én legalábbis nem tudok róla.
@GONOSZ:
Ez így igen erős egyszerűsítés. A cigányok a 14-15. század fordulóján érkeztem Magyarországra, szóval jócskán a törökök előtt. Mária Terézia megpróbálta ugyan eltiltani a cigány nyelvet, de természetesen nem sikerült neki. Jócskán vannak még kárpáti nyelvjárást beszélők ma is.
A beások cigányok, efelől semmi kétség. Amúgy már volt itt róluk szó, és lesz is még.

venszivar 2011.02.13. 16:18:42

@Celtic: Akkor ha én is kkv-s dolgozó lehetnék,talán én is fröcsögnék,de nem azért fizetnek....De mivel én az ilyen tetves cigányokkal böfögni szoktam,mint egy fogyatékossal.Még így sem érted,pedig te egy kkv-nál melózol sok-sok pénzért,mert te megérdemled.Akkor vegyél a népednek pár száz czigány-magyar szótárt s oszd ki,azok között kik tudnak egyáltalán olvasni.Nehéz dolgod lesz,de egy kkv-snak ez meg se kottyan. :DDD

Celtic 2011.02.13. 17:20:50

@venszivar: A, hagyd csak, nem kell bocsanatot kerned. Nem szeretem a terden csuszo embereket. Alj csak fel es uvoltsd batran vilagga, mekkora meretes segg vagy :) De, nem, tenyleg, a kedvemert ne alazkodj meg!

Celtic 2011.02.13. 18:16:44

@venszivar: Nem, tenyleg nem kell :) Ne erolkodj, ne izgulj, nem haragszom rad :) Relax.

venszivar 2011.02.13. 19:03:43

@Celtic: No lásd,milyen rendes vagyok.Azért,hogy tudj rám haragudni!Én elárulom,hogy a tetves rohadt anyádra is haragszom,hogy a fosba ellett téged,ahonnan kivakartad magad egy kkv-s állásba.Ahelyett,hogy a vonat alá tett volna.Olvasd a czigány könyvet,te féreg.

Celtic 2011.02.13. 19:30:49

@venszivar: Hiaba minden, akkor sem hiszem el, hogy troll vagy. Nem megy ez neked. Nagyon ifju kis trollocska, erolkodsz, de a nagyoknak a nyomaba sem lephetsz.

Celtic 2011.02.13. 19:34:05

Amugy elnezest a postolotol, hogy en is ennyire eltertem a tematol. Visszavonulok.

Maisie MacKenzie 2011.02.14. 11:31:46

"A koldus szóra például éppúgy a chorro-t adja meg, mint a szegény szóra (utóbbi esetben helyesen) – adatközlői vagy nem értették, hogy mit kérdez, vagy a koldusra nem volt külön szavuk."

Vagy annyira evidens volt náluk, hogy aki szegény, az koldul.

Maisie MacKenzie 2011.02.14. 11:33:55

@Goompah:

"az többé-kevésbé egy mesterségesen összeeszkábált nyelv, amit maguk a cigányok sem beszélnek."

Minden irodalmi nyelv így kezdte, a német irodalmi nyelvet pl. Luther kezdte "összeeszkábálni". :-)

baloghartur · Balogh Artúr 2011.02.16. 07:52:45

Báthory János a Romaszakkolégiumban berúgott majd paraszt módjára verekedni akart!

Báthory János aki a Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal elnöke volt 2000- és 2002- között , aki ellen már akkor aláírásokat gyűjtöttek a magyarországi gádzsó értelmiségiek mert korruptnak és kommunistának tartották pl: Ferge Zsuzsa és Kemény István.

De ki is ez a paraszt aki nálam is kiütötte a biztosítékot, a kommunista fasisztoid látásmódjával:

Báthory Jánosunk szlovák származású , a magyarokhoz vajmi kevés köze van a parasztnak aki boldogan szolgálta ki a kommunista söpredéket 1975-1980 közötti időszakban amikor is a Kulturális Minisztérium főelőadója volt.

Majd mint minden háborús bűnökkel vádolt kommunista ügynök 1980-1989 között a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár főosztályvezetőjeként tevékenykedett, mint minden besúgó,mint pl: Péter Gábor aki puszi pajtása volt a Parasztunknak.

Ezt követően 1989-1990-ben a Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Titkárság főtanácsosa.1990-1995 között Báthory János a Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal elnökhelyettesi posztját töltötte be és ahol tudott rombolta a cigány identitást és öntudatot.

De térjünk csak vissza arra, hogy mit is mondta róla a Magyar értelmiségiek ,erről a szaros gumicsizmás parasztról, aki azt hiszi , hogy a fiatal cigány értelmiségi generációt is úgy megronthatja mint Farkas Flórit.

„nemzeti-kommunista irányt képviselő Báthory szélsőségesen nacionalista, és a progresszív cigánypolitikát zsigerből gyűlölő állami hivatalnok, az elmúlt 20 évben mindent elkövetett azért, hogy a mindenkori uralkodó hatalomhoz hűséges dísz-cigányok képviseljék a romákat. Azt remélem, hogy a kormány nem süllyed ilyen mélyre."

„Megütközéssel értesültünk arról, hogy a kormány Báthory Jánost nevezi ki a Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal élére. Báthorynak része volt abban a döntésben, amely meghiúsította, hogy minden kisebbségi közösség számára elfogadható kisebbségi törvény szülessen. Tiltakozunk egy olyan ember kinevezése ellen, aki szerint nem a cigányok léthelyzete, hanem maguk a cigányok jelentik hazánk számára a veszélyforrást; aki szerint a Magyarországon élő nemzetiségeket nem illetik meg ugyanolyan jogok, mint a határainkon túl élő magyarokat".

Szóval a Parasztról ilyeneket írtak már az előző évezredben is , maguk a magyar értelmiségiek.

Mégis a parasztunk , hogy vitézkedett a hétvégén a cigány értelmiségiek között arról a következő , holnapi bejegyzésemben írok , majd kitérek arra is, hogy mennyit lopott a cigányoktól a korrupt Parasztunk.

By

Balogh Artúr

.

Member · http://lehetvelem.blog.hu 2011.02.16. 08:39:04

@baloghartur:
-Ez mégis hogyan kapcsolódik ide?
-"arról a következő , holnapi bejegyzésemben írok" Say what, blog a blogban? Nincs sajátod?
-Nem hiszem, hogy az írásod éppen a kívánt hatást fogja elérni.

Bencsik Gábor · http://www.magyarmercurius.hu 2011.02.16. 09:31:41

@baloghartur: Itt is kérem, kíméljen meg a fröcsögéseitől.

Goompah 2011.02.18. 00:39:42

@Maisie MacKenzie: Ez igaz, bár a német esetén arról is szó van, hogy a biblia miatt az adott nyelvjárás "választódott ki".

@Bencsik Gábor: Kösz, akkor kissé el vagyok tévedve a lovárival kapcsolatban.
süti beállítások módosítása