A műkereskedelemben megint felbukkant egy cigányt ábrázoló Böhm Pál-festmény. Közel milliós kikiáltási árról indul, ami arra utal, hogy a nemzetközi kereskedelemben is jegyzett festőről van szó. A kép az előző századfordulónak a valóságtól már teljesen elszakadt képi sztereotípiáit tükrözi vissza.
A sujtásos veres nadrág kisnemesi ruhadarab, a borjúszájú ing paraszti viselet, a kettő együtt egy soha nem létezett, de a maga korában mindenki által ismert cigány habitus. A szituáció is teljesen illuzórikus, a szabad ég alatt maga örömére muzsikáló cigányzenész illúziója – a valóságban ilyen aligha fordul elő.
Érdekes és továbbgondolásra méltó kérdés, hogy vajon a kép által közvetített, alapvetően pozitív attitűd mennyiben vonatkozik a valóságos cigányokra. Lehetséges, hogy a kép készítésének idejére, az előző századfordulóra már teljesen megkettőződött a polgárságnak a cigányokhoz való viszonya – pozitív attitűd egy elképzelt, festményekben és romantikus történetekben élő cigányság iránt, és elutasító a valóságos, városszéli cigányokkal szemben? Nem tudom, ezen a nyomon talán érdemes volna tovább haladni.