Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Friss topikok

  • Frick László Intézet: @Pipas: Mitőllenne zavaros? A "cigányok"Magyarországon több korszakban többfelől,több okból és nem... (2021.04.11. 06:17) A vajda, aki nincs
  • csokosszaju: nem olyan sokára mi leszünk kevesebben...és akkor jaj nekünk (2020.05.28. 20:58) Gádzsóverés a Józsefvárosban
  • Dread Naughty: Csak jelzem, hogy a cigányság nem egységes forrásból származik(ahogy pl. a zsidók sem). Vannak az ... (2018.11.18. 18:13) Gének
  • HargitaIhenrIK: Csak mondom. Olyan megnyitojuk volt hogy csuhaj.. nmaahc.si.edu/ (2016.11.06. 03:21) Cigány múzeum
  • Szúrófény: Papír kell, bizonyítvány! Papír kell: bizonyítvány Azzal virít, aki hitvány! Tanult ő, férges esz... (2015.01.24. 07:59) Hócipő

Hitelválság

Bencsik Gábor 2011.08.03. 17:11

A társadalom egyik meglepő sajátossága, hogy miközben egyes tagjai egymástól tökéletesen különbözők lehetnek, egy adott kultúrkör társadalmának egésze markáns sajátosságokat mutat. Magyarul: a németek közt vannak echte árja döglusta ingyenélők, de a német társadalom egésze szorgalmasabb, mint sok más nép egésze. A görögök között akad szép számmal magának való embergyűlölő, de egészében a görögök sokkal nyitottabbak, mint például a svájciak.



A huszadik század elején az antropológusok az úgynevezett természeti népek kultúráját kezdték kutatni. Eredményeik alapján teljes joggal kétségbe vonták a haladás addig uralkodó felfogását, mely szerint a természeti népek elmaradottak. Kimondták azt a máig érvényes tételt, hogy az egyes kultúrák között nincs rangsor, az amazóniai indiánok kultúrája éppen olyan teljes értékű, mint a svájciaké, abban éppen olyan értékes életet lehet élni, mint ebben.

A megállapítás jogos. De csak egy nagyon fontos megszorítással: ha az adott kultúra a maga keretei között marad, amíg az adott kultúrához tartozó ember kizárólag az ahhoz a kultúrához tartozó életmódot akarja élni, az oda tartozó javakat akarja megszerezni és birtokolni. Ha nem ezt teszi, akkor borul az egész. Ha az amazóniai indián színes papagájtollak megszerzésére törekszik, az ő kultúrája erre tökéletesen megfelelő. Ha azonban műholdvevő tévékészüléket szeretne, erre az ő kultúrája bizony nem ugyanolyan jó, mint az izlandi vasgyári munkásé.

Itt van elrejtve a mostani nagy hitelválság fő okozója is. A mai görög kultúra – nem is beszélve az ókoriról – éppolyan jó, mint bármelyik kortársáé, feltéve, hogy a görögök fő célja, hogy belül maradjanak a saját kultúrájukon (amelyiknek vonzó része az úzó iszogatása az árnyékban, a fügefa alatt). Ha azonban ugyanolyan javakra vágynak, mint ami a dánoknak van, már ott a baj. Figyelmeztető jel, hogy a gazdasági válság súlyossága Európa északi részétől dél felé súlyosbodik. A dánoknál alig van nyoma, a görögök meg a csőd szélén tántorognak. Ennek az oka egyszerű: a görögök – olaszok, spanyolok, sőt magyarok, románok – ipari munkájának hatékonysága nem éri el a svéd, dán, német emberek munkájának hatékonyságát, javakból azonban ugyanolyat és ugyanannyit szeretnének, mint azok.

Micsoda? Hogy az én munkám nem ér annyit, mint egy hollandé? Kikérem magamnak! És keresek egy olyan pártot, amelyik azt mondja, hogy de bizony ér, arra szavazok, olyan kormányt emelek a hatalomba, amelyik nekem is ugyanannyit ad, mint amennyit a dán ad az ottaniaknak. A politikának pedig erre a nagy, hatalomba emelő hazugságra eddig volt egy csodaszere: a hitel.

Ennek lett most vége. Előbb-utóbb pedig a lényeget is ki kell mondani: görög, olasz, portugál, magyar barátaim, a ti munkakultúrátok sajnos nem olyan termelékeny, mint a belgáké vagy svájciaké, nektek nem jár annyi azokból a javakból, amelyek ezzel a munkakultúrával állíthatók elő. A fejlett nyugat utolérése nem elhatározás kérdése, az elhatározásnál százszor erősebb gát a tág értelemben vett kultúra, amelyet örökül kapunk és tovább örökítünk, ha akarjuk, ha nem. A társadalmi struktúra, az a legelszántabb politikusnál is hatalmasabb erő, és csak évszázadok alatt változik.

A megoldás? Megpróbálni megbarátkozni a saját kultúránk értékeivel és határaival. A magam részéről, ha el kellene mennem Magyarországról, sokkal szívesebben élnék Görögországban, mint Svájcban. Szegényebb lennék, az biztos, de valószínűleg szerethetőbb élet jutna mégis. És tulajdonképpen Magyarországgal is elégedett vagyok, szerethető kultúra ez is. Különösen ha sikerül tudomásul vennünk, hogy bizonyos javak birtoklásában nem tudjuk utolérni a Nyugatot. Mert a mi munkánk nem ér annyit.


Mindez persze a cigányokról is szól, többszörös nagyításban.

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ciganyokrol.blog.hu/api/trackback/id/tr693123217

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sparhelt · www.sparhelt.hu 2011.08.04. 08:51:42

Azért érdekelne a cigányság meggyőzésének azon módszere, hogy ne akarjanak luxusautót, hanem maradjanak meg a szekérkaravánnál. A legtöbb ember képtelen egy ilyen felismerés meghozatalára, vagy ha meg is teszi, magán kívüli körökre szokta ezt érteni.

Member · http://lehetvelem.blog.hu 2011.08.05. 16:28:16

Egyetértek. Tegnap lopták el az egyik közmunkás cigánylány 50k-s telefonját (aktív korúak ellátásából és családi pótlékból él a család), de a szülei igyekeznek összeszedni a pénzt egy másik érintőképernyős telefonra.

Mivel más kiváltásuk nem lehet (pl. iskolázottság, "kultúrfölény"), akarnak a vagyonossággal kitűnni és "nyugatinak" tűnni? Sajnos a hitelek erre tökéletes eszközök, mert kit érdekel, hogy másfélszeresen fizetem vissza, ha 20 évig törlesztve nem tűnik soknak?

ralf 2011.08.07. 09:43:56

"olyan kormányt emelek a hatalomba, amelyik nekem is ugyanannyit ad, mint amennyit a dán ad az ottaniaknak."

Ráadásul van ebben egy közkeletű tévedés: a dánoknak sem a kormányuk adja azt, amijük van. Vajon miért nem mondja senki azt: "Olyan szorgalmas, törekvő, puritán, kreatív leszek, mint egy dán." Pedig ez lenne a jó irány.

Kartal (rezervált) 2011.08.07. 12:42:34

Na most! Nagy vonalakban egyetértek, de személyes példámat tekintve nem. Én a munkahelyen napi szinten olyasmit gyártok, amit a németek nem tudnak otthon legyártani, ezért ideadják az elmaradott munkakultúrájú magyar melósnak, hogy minimális fizetésért gyártsa azt le, a selejtből felújított gépekkel. És megtesszük nap mint nap. A munkám igenis ér annyit, mint a németeké, a dánoké, a svédeké. Ha Németországban, az ottani anyacégnél dolgoznék, ugyanilyen típusú gépeken - csak éppen nem selejtből összefoltozott, hanem profin karbantartott gépeken -, ugyanezt kellene dolgoznom, és a fizetésem - minimum - ötször ennyi lenne.

De mondom, nagy vonalakban kénytelen vagyok egyetérteni, mert látom a közvetlen kollégáim munkáját. A hét vége felé többet káromkodtam mint dolgoztam a hanyag, trehány nyavalyások miatt. Mindent széthagyni, mindent ellopni, koszt és mocskot otthagyni, az elcseszést letagadni és másra kenni, az megy. Rendet tartani, minőségi munkát végezni napi 460 percig, az nem megy. És nem cigányokról beszélek.

Szóval igen, a magyarok nagy többségének munkája nem ér annyit, mint a németeké; a kevesek, mint én, azok pedig megszopták. Ez van.

A cigány "munkakultúráról" nem is akarok semmit mondani, mivel tapasztalatom az van, túl sok is.

aszterixagall 2011.08.08. 10:48:50

@Kartal (rezervált):

A probléma az, hogy a termelékenységed - tehát hogy adott idő alatt mennyi "jószágot" állítasz elő - nem csak a te munkakultúrádon múlik, hanem, ahogy írtad is a körülötted dolgozókén, de a szűkebb és tágabb környezeteden is, aminek része a az infrastruktúra, a termelőeszköz-ellátottság, az állam hozzáállása és jogi körülmények.

U.I: nem tudom, hogy a közgazdászok még mindig jószágnak nevezik-e az előállított javakat.

causa sui 2011.08.18. 19:53:59

@aszterixagall: eddig oké. Sőt. Ha kedves Bencsiknek van igaza, vagyis a magyarok munkája nem ér annyit, mint a hasonló német vagy belga munkaerőé, akkor hogyan lehetséges, hogy ezrével vannak kint jól fizetett, megbecsült magyar dolgozók Ausztriától Angliáig? Sehogy. Neked van igazad. Itt az állam hozzáállása számít, az meg teljes egészéből kiderül az új munka törvénykönyvéből, és ebből:

"A többszörös milliárdos Demján szerint Kína hihetetlen tempójú növekedését a nagyszámú szorgalmas és főleg szegény kínainak köszönheti.
Szerinte a szegénység a legjobb motiváció, s ez a feltétel nálunk is megteremthető."
www.nepszava.hu/articles/article.php?id=420330

Vagyis itt a szegénységet MEGTEREMTENI akarják, nem felszámolni. Köszönjük. Aztán lehet cikkezni, hogy a munkám nem ér annyit, mint a külföldi dolgozóké. Hát a fenét.

Kartal (rezervált) 2011.08.18. 19:55:23

@aszterixagall: bocs, a fenti én voltam, csak valaki elállította a böngészőmet ( így legyen nagy családod :D )

Bencsik Gábor · http://www.magyarmercurius.hu 2011.08.19. 10:33:22

@causa sui: Ez így nem stimmel. Először is a lakosság arányát tekintve sokkal kevesebb magyar vendégmunkás van kint, mint a környező országokból, a lengyelekről nem is beszélve - a magyar emberek zavarba ejtően nehezen vágnak bele valami egészen újba. Ennél fontosabb, hogy 1. aki kimegy, az a legvállalkozókészebbek, legmunkabíróbbak közül való, 2. a vendégmunkás a befogadó ország munkakultúrájába illeszkedik, tehát szükségszerűen az ottani termelékenységi minőséget hozza. Nem az állam hozzáállásáról van szó, nem rajtunk kívül van a probléma, hanem belül. Sajnálom. Szeretem Magyarországot, büszke magyar vagyok, nem akarok más náció tagja lenni, a tények azonban tények.

Sandman (Karakum) (törölt) 2012.01.15. 20:30:51

@Bencsik Gábor: Tudtam én, hogy olvastam valahol ezt a szöveget, hogy "a ti munkátok nem ér annyit", és csak megtaláltam.

Akkor a tények:
"Az Eurostat adatai szerint 2010-ben egy magyar munkás foglalkoztatásának teljes költsége €7,3 volt, az EU27 átlagos teljes óránkénti foglalkoztatási költsége pedig €22,7. Ez egy 32,16% körüli bérarányt eredményez az uniós átlaghoz képest. Majdnem egyharmad!
Azt várhatnánk mindez alapján, hogy akkor a magyar termelékenység nagyjából az uniós átlag egyharmada lesz. Az adatokat megnézve azonban megdöbbenünk:
[táblázat]
Nos, azt tapasztaljuk, hogy a teljes gazdaságra vetítve a magyar termelékenység általában véve is 60%-a volt 2010-ben az uniósnak (vásárlóerő paritáson). De nem is ez az igazán releváns információ, hiszen a befektetőnek az egy foglalkoztatottra vetített termelékenység a lényeg. Ez pedig 71% volt ugyanabban az évben az uniós átlagnak!
Azaz 32%-nyi bér társul 71%-nyi termelékenységhez?!? Hogy jön ez ki?"
Forrás: pogi.blog.fn.hu/index.php?view=bejegyzes_oldal&bejid=172863&bejcim=Radikalis_beremelest&todo=/

Vagyis nem volt igazad, a bérünk egyáltalán nem áll arányban a termelékenységünkkel.

Egyébként régóta nem írtál semmit. Feladtad?
süti beállítások módosítása