Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Friss topikok

  • Frick László Intézet: @Pipas: Mitőllenne zavaros? A "cigányok"Magyarországon több korszakban többfelől,több okból és nem... (2021.04.11. 06:17) A vajda, aki nincs
  • csokosszaju: nem olyan sokára mi leszünk kevesebben...és akkor jaj nekünk (2020.05.28. 20:58) Gádzsóverés a Józsefvárosban
  • Dread Naughty: Csak jelzem, hogy a cigányság nem egységes forrásból származik(ahogy pl. a zsidók sem). Vannak az ... (2018.11.18. 18:13) Gének
  • HargitaIhenrIK: Csak mondom. Olyan megnyitojuk volt hogy csuhaj.. nmaahc.si.edu/ (2016.11.06. 03:21) Cigány múzeum
  • Szúrófény: Papír kell, bizonyítvány! Papír kell: bizonyítvány Azzal virít, aki hitvány! Tanult ő, férges esz... (2015.01.24. 07:59) Hócipő

Mi a cigány?

Bencsik Gábor 2010.09.13. 13:07

Mielőtt bárki félreértené, a kérdés abban az értelemben szól, ahogy a „Mi a magyar” kérdést szokás feltenni. Miben áll a cigány lét, mi teszi a cigányokat egymáshoz hasonlóvá és a többiektől különbözővé? Nem azért fontos ez a kérdés, hogy Magyarország etnikumai között határvonalat húzhassunk – ez sem nem lehetséges, sem nem jogszerű –, hanem hogy megtudjuk, egymásnak feszülő problémáinknak merre húzódnak a gyökerei.

Voltam bátor azt állítani, hogy a cigányság, mint minden etnikai közösség, éljen bár a „nép” fogalmának laza keretei között, vagy államalkotó, netán kisebbségi nemzetként, történelmi múltból örökölt szociokulturális konstrukciójában él. Ennek a konstrukciónak egy része tudatos, egy része viszont öntudatlan, spontán viselkedésnorma vagy nézet. Itt mindjárt leszögezném: a konstrukció a legkevésbé sem statikus jelenség. Miközben egyes összetevői meglepő állandóságot mutatnak (ezáltal marad meg a többitől elkülönült konstrukciónak), más részei folyamatosan változnak.

Itt azonban egy fontos megkülönböztetést kell tennünk. Meg kell fejtenünk, hogy egy bizonyos magatartás vagy nézet maga a konstrukció-e, vagy pedig csupán egy mélyebb meghatározottság felületen megnyilvánuló formája.

Azt írja Mistingett az előző poszthoz fűzött kommentjében: „szerintem ennek az archaikus szocio-kulturális izének a feladása már megkezdődött, én pl. Franciaországban láttam először "igazi" vándorcigányokat. A cigányról nekem sokkal inkább jut eszembe a belvárosi piac körül lófráló seftes, a falusi napszámos vagy a külvárosban nyomorgó takarítónő, mint a vándor fémműves.”

Nem szeretném az elmélethez igazítani a logikai levezetést, de lehet, hogy a fémművesség és a vándorlás csupán mélyebb meghatározottság felületi megnyilvánulása, és ez a meghatározottság akkor is hat, ha a szokott formában már nem létezik. Határozottan állítom, hogy a cigány szociokulturális konstrukciónak maga a vándorlás (a szabadság szeretete, természetközeliség, más efféle romantikus idea) nem fundamentális eleme. Annál inkább a föld iránti gyakorlati és spirituális közömbösség. Szerintem abban, hogy a legtöbb cigánytelepen az ott élők minimális háztáji gazdálkodást sem folytatnak, hogy a saját környezetük iránt is nemtörődömséget mutatnak, ez a meghatározottság, az adott helyhez nem kötődő ember attitűdje rejlik. Ismét, nem először hozzá teszem: a cigányság ennek a közömbösségnek köszönheti a létét, hiszen így kimaradhatott a földért folytatott küzdelemből, amelynek csak két kimenetele lehetett: győzni vagy legyőzetni.

Ha ez a levezetés igaz, akkor a cigányság a mai napig hordoz egy olyan szociokulturális meghatározottságot, amely hátráltatja az integrációját – nem képes bekapcsolódni a falusi önellátó élelmiszertermelésbe.

A fémművességről hasonlót gondolok, még akkor is, ha meggyőződésem, hogy a fémművesség a cigányság etnogenezisének kulcseleme. Azt hiszem, hogy a mélyben meghúzódó szociokulturális konstrukció a termelés módja: a külvilágtól elkülönülő, családi közösségben, egyenrangú résztvevők által végzett munka. Állítom, hogy noha ma már cigány fémművesek nincsenek, a nagy termelési hierarchiákba való illeszkedéstől való távolmaradás ugyanolyan meghatározó maradt. Megint egy meghatározottság, amely hátráltatja az integrációt.

És van még más is. Például a gyerekszülés tizenéves korban. Ez nem valami lumpenizálódás következménye, nem is segélyek és támogatások miatt történik (noha e két hatás erősítheti vagy gyengítheti a folyamatot), hanem a cigány viselkedésnormák egyik mélyen rögzült eleme. Amely megint csak hátráltatja az integrációt, hiszen a tizenéves anya számára gyakorlatilag elvágja a társadalmi termelésbe, és azzal a jövedelemszerzésbe illeszkedés lehetőségét. Ráadásul a gyerekek olyan családban nőnek fel, amelynek tagjai felkészületlenek a szülői szerepre.

Más példa. Szó volt már itt a blogon arról, hogy a cigány pártok, politikusok a választásokon képtelenek mérhető eredményt elérni. Miközben Európa tele van etnikai pártokkal (baszk, katalán, déltiroli, finnországi svéd, kisebbségi magyar, stb.), és az érintett lakosság fegyelmezetten felsorakozik mögéjük, a cigány politikusoknak saját közösségükön belül sem sikerül egy-két százaléknál több szavazatot szerezniük. Ez nem azért van, mert a cigányok buták, műveletlenek vagy széthúzók, hanem mert szociokulturális meghatározottságuk a képviseleti demokráciát nem tudja értelmezni. A tradicionális cigány társadalom a mi értelmezésünk szerint olyan bázisdemokrácia, amely csak a maga kisközösségén belüli tagolódást ismeri. A cigányság legalább egy évezreden át úgy élt, hogy kívül maradt a környezeti társadalom hatalmi hierarchiáján (ezért maradhatott fenn), kompániánként alkotott teljes és kifelé zárt hierarchikus egységet. Tehát a kompániák között sem alakult ki alá-fölérendeltségi viszony. Csakhogy a modern tömegdemokrácia nem így működik. A képviseletet itt olyan emberekre kell bízni, akivel a választónak nagy valószínűséggel semmilyen személyes kapcsolata nincs. Ha a cigányság ezt nem képes megérteni, képviselet nélkül marad.

Mindez csak nagyon csekély töredéke a lehetséges válaszoknak arra a kérdésre, hogy mi a cigány. Nagyon hiányoznak például a pozitívumok. Csakhogy a poszt így is túl hosszúra sikerült. Ha kedvük, kedvetek van, folytassuk. Van mit kibontani.

A mostani kép címlapja egy kiadványnak, amely a skót Andrew McCornick fotóit tartalmazza a 20. század legelejéről. Az eredeti füzet 1906-ban jelent meg, a hasonmás kiadást az Amazonon vettem, akit érdekel, maga is meghozathatja.

A 40 oldalas füzetben ugyanannyi fénykép található olyan cigányokról, akiknek a családja már generációk óta élt Skóciában, és olyanokról, akik nem sokkal korábban érkeztek Kelet-Európából. A címlapon az előbbiekhez tartozó Stewart család látható. A nevüket is tudjuk (balról jobbra): Thomasina, kisebb Thomasina, Isabella, előtte Janey (Thomasina lánya), Maggy, nem ismert leány, Jack és a fia John.

Címkék: cigány párt etnikum

334 komment · 6 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://ciganyokrol.blog.hu/api/trackback/id/tr932292658

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Cigánydeportációk: a repülőterek nem gyűjtőtáborok 2010.09.15. 15:36:01

Elutasítja a francia kormány Viviane Reding igazságügyi EU-biztos Párizst elítélő kijelentéseit. A francia kabinet Európa-ügyi államtitkára szerint elfogadhatatlan az a hangnem, amit Reding hazájával kapcsolatban használt.

Trackback: Cigány-magyar gyökér 2010.09.13. 21:54:45

A közös népies múltat egy gázrezsó, egy teáskanna, pár bogrács és egy bükkfateknő is jelképezi a nemzetközi kiállításon, amely a hónap végén nyílik Londonban. A kiállítási anyag a "The Gipsy Furniture Collection" vagyis a "Cigány bútor...

Trackback: Cigány-magyar gyökér 2010.09.13. 21:51:28

A közös népies múltat egy gázrezsó, egy teáskanna, pár bogrács és egy bükkfateknő is jelképezi a nemzetközi kiállításon, amely a hónap végén nyílik Londonban. A kiállítási anyag a "The Gipsy Furniture Collection" vagyis a "Cigány bútor...

Trackback: Cigányok 2010.09.13. 21:45:46

Népcsoport. Külső ismertető jegyeik közül a legszembetűnőbb, hogy az átlagosnál sötétebb a bőrük. Ennek egyik következménye, hogy a sötétben rendkívül jól tudnak rejtőzködni. A cigányok igazi életművészek, hiszen gyűjtögető életmódjuk révén, a jég hát...

Trackback: Cigányok 2010.09.13. 21:38:05

Népcsoport. Külső ismertető jegyeik közül a legszembetűnőbb, hogy az átlagosnál sötétebb a bőrük. Ennek egyik következménye, hogy a sötétben rendkívül jól tudnak rejtőzködni. A cigányok igazi életművészek, hiszen gyűjtögető életmódjuk révén, a jég hát...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pipas 2010.09.14. 14:27:19

@Callidus: Csacskaságokat beszélsz barátom. Hogy a nyugatot a tolerancia tette volna azzá, amivé lett, azon elég sokat lehetne mostanában beszélgetni, amióta például lapátolják kifelé a cigányokat Franciaországból és Olaszországból is.

Azt mondod, hogy a Hétesi alkotótárban többet tesznek a cigányságért, mint mindenki más. Mondjuk elég vicces, de nem tudom, hogy a számháború, meg a arcfestés, meg a fekvenyomóverseny megoldja -e a gondjaikat, de nagyon úgy néz ki, hogy enni még mindig a mi pénzünkből esznek.

Szerintem nem kevés ember van ám itt, akik évtizedek óta dolgoznak, európában egyedülálló módon magas adót fizetnek és európában szintén egyedülálló módon reménytelen anyagi anyagi körülmények közt nyomorognak. Miközben eltartják a hétesieket, meg valószínűleg azokat is, akik számháborút tartanak nekik.

De azért te csak fikázd le azt amit az ithonmaradottak tesznek, elvégre te már leléptél. Jogos, hogy te szólsz be annak, akinek elege van, hiszen neked *ott* nincs eleged abból ami *itt* van.

Lasombra 2010.09.14. 14:27:54

@Callidus: akkor sorban.

az ilyen ál-besértődéseket az utca túloldaláról felismerem. akár ruhán keresztül is. te tudod, én is tudom, hogy a "magasról lenézést" nemcsak abszolút értelemben és univerzálisan lehet értelmezni.
egy témában is lehet látványosan észt osztani, míg egy másikban esetleg lehet ugyanaz az ember underdog.

szerintem meg az jellemző tipikusan a magyar népre, hogy minden szarra rámondják, hogy tipikusan jellemző a magyar népre. a vélt vagy valós sérelmeinket bizonyára könnyebb így feldolgozni, hogy "én vs ország" színtérre terjesztjük ki, ezáltal szimpátiát remélve vagy az egyéniségünket hangsúlyozva, ahogy épp megfelel.

lehet, hogy nem ezt gondoltad, de - és bocs a visszacsatolás nyers valóságáért - mégis ezt sikerült leírnod. gondolom, az "el sem tudom képzelni, milyen sötétek az emberek", meg a "cikket sem tudtok értelmezni" és "visszafejlődést látok" szófordulatok nem úgy értetted, hogy te esetleg tisztábban látsz, vagy olyasmit tudsz, amit mi nem.

abban egyetérthetünk - ha jól értelek - hogy nekem sem tetszenek az itt zajló fejlemények. az meg pláne nem, ahova vezet(het)nek. de ennek oka, gyökere és folyamata van. ez nem egyik napról a másikra pattant ki az emberek fejéből, és nem a világatlasz felcsapásával lettek a cigányok kipécézve.

az előző reflektálásomban én épp azt írtam, hogy NEM TUDOM megmondani a frankót, és épp tőled vártam, hogy esetleg tedd meg. sajnálom, ha úgy értetted ezt, hogy én bármit is jól meg akartam mondani.

nyilván országot váltani kényelmes, nyilván távolról nézve tompábbak a hatások, de - és ez megint nyersnek hathat - az emigráció nem igazán a legszerencsésebb ideológiai alap, a hazájukban maradott többség illetve az itteni helyzet megítélésére. szinte abban is biztos vagyok, hogy az új országban is vannak hasonló problémák. vagy hamarosan lesznek. ez egy olyan probléma, ami elől nem lehet elmenekülni. a beilleszkedés ill. az arra való hajlandóság hiánya, és a kultúrák közti különbség nem magyar v cigány jelenség.

nem akarom a személyedre kihegyezni a beszélgetést, nyilván jó okod volt arra, ahogy döntöttél, az írásodból ítélve, tanult, értelmes ember vagy. én csak arra akartam rávilágítani, hogy ez a kvalitás esetleg nem kizárólag a sajátod. attól, hogy valaki elkeseredett, fruszrált, hovatovább indulatos, nem lesz feltétlenül sötét vagy idióta.

a megoldásra pedig továbbra sem mutattál fel alternatívát.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2010.09.14. 14:41:34

@Callidus: Én meg ezt: bombahir.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=5668:csaladi-tradicio&catid=111:rovat-publicisztika-ellenkultura&Itemid=493#comments
Gondolkodjatok!

Valóban keresztényietlen dolog a gyűlölködés, de pár színes üveggyöngyért genderista janicsárnak adni a gyerekeket is...

Peter Blau 2010.09.14. 14:46:06

@rigevidon: "Itt vagyunk és az elkövetkező 600 évben sem szándékozunk eltakarodni."

:-)

Egy zsidó öregember megkért pár olasz származású maffiózót, hogy egy másik zsidótól hajtsák be a tartozását, mert az nem akar fizetni már hónapok óta. Elmentek a fiatal zsidó emberhez, és jól megverték mert nem fizetett. Az miközben a földön feküdt, kínjában elkezdte mondogatni, hogy a zsidók milyen okosak, milyen ügyesek, lám mindent túléltek, túlélték az üldöztetéseket, a holokausztot, a pogromokat, ő is túl fogja élni ezt a verést is és akik verik azok pedig rég el fognak tűnni a föld színéről amikor ő és a népe még mindig itt lesz, mert lám, a rómaiak is eltűntek a föld színéről a zsidók pedig még mindig itt vannak. Hol vannak ma már a rómaiak!
Itt állnak előtted, mondta az olasz maffiózó és verték tovább.

Mi is itt leszünk.

Callidus 2010.09.14. 14:52:28

Nemtudom a megoldast. Sajnos. Azonban azt latom, itt, hogy a bekes egymas mellett eles sokkal tobb raciot tartalmaz mint az egymas ellen uszitas, foleg ugy hogy nem is a madarpokok, vagy a barnamedvek ellen all fel a csatarsor, de az embertarsai ellen, akiket meg igazan jol kivalogatni sem tud (errol szol a cikk nekem).

Latod Pipas baratunknak ennyi megy at a szuron hogy a "ciganyokat lapatoljak". Sose jart meg ott, nem tudja hogy szazezrek elnek bekessegben egymas mellett, integralodva. Az nem hir, nem is fit a vilagkepebe, tehat nem is letezik.

Ez a cikk szamomra kellemes meglepetes volt. Mert itt sem hir az hogy valami elkezdodott. Nem olvastok az ujsagban a hetesi taborrol. Tehat orultem. Aztan meglattam a kommenteket. Es azota vesztegetem az idomet, es valoszinuleg egy csomo mas kommentelojet valami olyan ideologiaval amit meg magam sem tudok megfogalmazni, nemhogy atadni. Csak egyszeruen erzem hogy jobb. Sokkal jobb. Es ezzel az erzessel nem vagyok egyedul.
Azert van tobbezer magyar itt, es nem tobbezer kulfoldi Magyarorszagon.

Es ennek semmi koze a penzhez. 2004ben Magyarorszagon tobbet kerestem az axeleronal mint itt most part time bohockent.

A tolerancia, az elni es elni hagyni erzes az amit mar nem tudnek mellozni. Marpedig a kommenteket nezve
ilyenre magyarorszagon meg hosszu hosszu evekig nem lenne modom.

Ertelmes vitakat futtat zatonyra, es lebenitja az egesz orszag fejlodeset. Ezert orulok amikor ilyen cikkeket latok. Egeszen addig amig meg nem latom az erthetoen ebbe a kozegbe belekeseredett kommenteloket. Es gerjeszti magat az elkeseredettseg.

Milyen jovokepet lehet talalni ma magyarorszagon egy magyarnak?

Akkor kepzeld el mit lat a cigany.

Egyutt dolgozva lehetne megoldani mindent, nem egymast okolva.

szamarhegy 2010.09.14. 14:56:10

@Lasombra: Oktatásba sok pénzt, a felnőttekkel nincs nagyon mit tenni. Ahol otthon szegénység, éhezés van, valószínűleg áram sincs, ott legalább napközi ellátást kell biztosítani, de a kollégiumot se tartom túlzásnak, bár a lemaradás már az óvodában kezdődik... Van rá példa, a hejőkeresztúri általános iskolában 75%-os cigány gyerek arány mellett közel 100%-os középfokú továbblépést tudtak elérni.

rekszem 2010.09.14. 14:58:25

Kitalátor - a legnagyobb mikroblogger ·

Egyrészt nem irodalmi esten vagyunk, másrészt bár az embreknél rasszok vannak és nem fajok, mégis faju megkülönböztetésről szoktak beszélni.

Nem tehetek róla, hogy a gőgőd mögött üres dolgok vannak. Bocs, de ez az igazság.

Callidus

Azért csak bejött, hogy olyanok okoskodnak a legjobban, akik nem is érintettek. Te ugyan nem itthon laksz, mégis osztod az ész. Mégis mire fel?

Callidus 2010.09.14. 15:04:55

@rekszem: tudtam hogy eljon az a pillanat amikor kifogysz az ervekbol, es nekem tamadsz. Mindig ez tortenik, es mindig ez az utolso riposzt.

24 evig ott eltem, most pedig egy masik tarsadalomban elek. Igy van referenciapontom. Tudok kulonbozo fejlodesi vonalakat osszehasonlitani. Raadasul mivel nem elek abban a kozegben amiben Te, tehat az eppen aktualis szavazatra hajto politikai ero propagandaanyagai nem talalnak meg, ezert mas szemszogbol tudom vizsgalni a jelenseget.

Pipas 2010.09.14. 15:06:00

@Callidus: Be nem áll a szád és folyamatosan a toleranciát kéred rajtunk számon. Te, a cigányokon ki kéri számon a toleranciát?

Azt mondod, együtt dolgozva kell megoldanin a problémákat, dehát én már évtizedek óta dolgozom. És nem bodzát szedek!

Azt mondod, hogy 'élni hagyás'. Te hányszor hallottad azt, hogy két háromszáz magyar szamurálykardokkal, vascsövekkel felszerelkezve tartott sakkban egy cigány családot?

Azt mondod, hogy uszítunk. Pedig nem, nem uszítunk, csak felemeljük a szavunkat az igazságtalanság, a jogtiprás, a bűnözés ellen. Olvass, nézz egy kicsit körül az interneten, lásd, hogy hány helyen gyalázzák a magyarokat, fenyegetik őket kiirtással, megöléssel, kipusztítással, rabszolgasorba hajtással. Jah, mindenkinek szabad, csak mi legyünk toleránsak.

Tudod kipusztítással fenyegetni egy népet, kirabolni, meglopni, a nyakán élősködni és aztán tolaranciát követelni tőle, na ez az amitől nekem felmegy a pumpa.

rekszem 2010.09.14. 15:06:22

@Callidus:

Szóval ha a munkavállaló nem hajélandó bejelnetni az alkalmazottat, akkor az az alkalmazott hibája. Inkább legyen munkanélküli.

Ha a cigányok nem járatják a gyereket az ingyenes iskolába és mellette lopnak, akkor az a társadalom hibája.

Értem én, ez így pont logikus.

rekszem 2010.09.14. 15:08:27

@Callidus:

nem támadás, csak teljesen általános, hogy a budai "elit" negyedből mondják, hogy a cigányokat az áldpozatok.

Aztán ha csak egy is a környlkre merészkedik, már hívják a rendőröket, meg sírnak, hogy miért ne tesz valaki a közbiztonságért valamit.

Lasombra 2010.09.14. 15:15:32

@Callidus: "Azert van tobbezer magyar itt, es nem tobbezer kulfoldi Magyarorszagon."

ha így látod, híreim vannak számodra...

Peter Blau 2010.09.14. 15:21:02

Callidus, gyere haza és költözz be a nyolckerbe fél évre. Élj ott mellettük, szerezz tapasztalatokat. Aztán mondd el a véleményedet és gondolkodj mit lehetne csinálni. Tudod a kibicnek semmi sem drága.

Peter Blau 2010.09.14. 15:22:07

@Lasombra: Bizony, több tízezer külföldi van itt. Callidus sok mindenből kimaradt úgy látszik, épp csak magyarul nem felejtett még el.

Callidus 2010.09.14. 15:24:19

Engedjetek meg hogy elmeseljek valamit.

Itt ahol elek nepes muszlim kozosseg is el. Annyira nepes hogy templomokat, kapolnakat alakitottak at mecsette. Hogyan lehetseges ez?
Ugy hogy a council szerint ha a temlplomokat nem latogatjak a hivok, es itt van egy masik csoport akkor adjuk oda nekik hasznositsak jobban.
Az utca ahol lakom sok helyen ugy nez ki mint egy isztambuli piac. Cserebe a legkulonfelebb zoldsegeket, gyumolcsoket, fuszereket, edessegeket lehet fellelni benne.. minden napra jut valami izgalmas ujdonsag.
Termeszetesen sok embernek nem tetszik ez a fajta "arabosodas". Erre epitve a BNP (British National Party ezeknek az olcso masolata a jobbik) meghirdette a kampanyat, hogy ki veluk a fenebe, es ha mar itt jarunk akkor menjen az osszes "parazita keleteuropai bevandorlo is, hiszen csak azert jonnek hogy 2 fontert dolgozzanak es elvegyek az angoloktol a munkat". Termeszetesen rablok, es noket eroszakolo brigad az osszes ennek alatamasztasara transzparenseken lehet korbehordozni valami lengyelt aki megeroszakolt valakit.
Szoval megjott ez a brigad ebbe a tengerparti kis varosba amiben elek(itt legalabb 95% a helyiek aranya, tehat nem egy Londoni bevandorlo taborrol beszelunk, Debrecen lelekszamu) kivonult a rendorseg nagy erokkel a kozel 200 termeszetesen nagyreszt borotvalt futballhuliganokbol allo csapat fogadasara.

Amit azonban nem tudtam, az az volt hogy ok megvedeni mentek ezeket az embereket. A varos idosebb brit lakosaitol akik ezrevel vonultak utcara "Celebrate diversity" transzparensekkel nagyon duhosen.

Miert?

Mert itt mar a 80as evek vegen lement az a fajta gyulolethullam ami magyarorszagot most erte el. Tehat nem csak a zene, es a divat erkezik meg hozzatok ujrafelhasznalva ujracsomagolva ujraeladva, hanem a kulonbozo ideologiak is. (van errol egy jo film is Rumper Stumper) .

Azonban itt az emberek meg emlekeznek mi lett ennek a vege. Hova vezetett ez a fajta latasmod. Megcsomoltek, es mas megoldast kerestek. Igen sok helyen meg most is problema a feketek "eletvitele". Azonban az integracio mukodik, es mukodnie is kell ugyaniz ez az EGYETLEN ut.

Ugy hogy a boromon ereztem ha csak egy villanasra is, mit jelent azert megkulonboztetve lenni, bunozonek titulalva lenni csak azert mert Magyarorszagon szulettem, tudom hogy addig amig egyetlen tisztesseges cigany ember is letezik a foldon, nem turheto, nem elfogadhato semmilyen rasszizmus, itelet egy ember borenek szine, csaladja, vagy szuletesenek helye alapjan.

Pipas 2010.09.14. 15:33:40

@Callidus: "Mert itt mar a 80as evek vegen lement az a fajta gyulolethullam ami magyarorszagot most erte el.": Látod ezt is rosszul tudod. Magyarországon már 1699-ben lezáródott az a rész, amikor befogadtuk a muszlimokat, az a szakasz, ami mostanában fog lazáródni nyugateurópában.

A cigányproblémák meg most kezdődnek nyugaton, nálunk ezt körülbelül 1422-re datálják, amikor is a cigányok menlevelet hamisítottak maguknak Zsigmond király aláírásával...

rekszem 2010.09.14. 15:35:15

@Callidus:

Gyűlölethullám?

Te miről beszélsz?

A tények továbbra is makacs dolgok.

Callidus 2010.09.14. 15:38:22

Magyarorszagon nagyon konnyu magyarnak lenni, hiszen fogalmatok sincs mit jelent. Semmiben nem kulonbozol a szomszedodtol. Mehet a tarisznyarazas, meg a zaszlolengetes.
Arra azonban egy honap alatt rajossz ha elindulsz nyugatabbra, hogy az OSTOBA embereknek te vagy a "szovjet ehezo kisstilu tolvaj" aki csak a szocialis halot kihasznalni jon ide, meg azert mert "otthon" a poros kis orszagaban meg villany sincs.
Ezeknek az embereknek az aranya szerencsere sokkal kevesebb, mint a magyarorszagon ujonnan fellendult rasszizmus kepviseloinek.
Pedig az alapszisztema ugyanaz.
Ezert keserit el a sok butasag amit a kommentekben olvasok.

@Lasombra: Abban azert kiegyezhetunk hogy tobb magyar el kulfoldon de szerintem meg egyedul londonban pizzafutarkent is, mint amennyi a Magyarorszagon elo kulfoldiek szama. Persze a kinai, es kurd menekultek jelenlete szamodra ugytunik hogy bevandorlas, noha csak dobbantonak hasznaljak a legtobben az olcson lefizetheto "kis furcsa orszagot".

Callidus 2010.09.14. 15:43:18

@rekszem: Valoban azok. Ne menj messzire. Csak olvasd vegig a kommenteket ezen az oldalon. Lovoldozes, egyebek mind kitalalcio. A buzikat se kell elkeriteni nehany eve. Addig senkit nem zavartak.

rekszem 2010.09.14. 15:46:53

@Callidus:

Csakhogy kevered a szezont a fazonnal.

Kint nem ismernek, csak hallomásból.

A cigányok itthon viszont többszáz éve itt vannak, mindenki tisztában van a helyzettel. Nem valami homályos ismeret alapján ítél valaki, hanem a valós tapasztalat alapján.

Nálunk egy cigány szomszéd van összesen, de már járt kint miattuk rendőr nyomozó, egymást ölik a folyósón, tokostól kitépték a bejárati ajtót, stb.

Persze lehet nem azért mert cigányok, csak furcsa módon mégis ők az egyetlenek.

Aki tart a cigányoktól az jogos önvédelemből teszi. Jobb félni, mint megilyedni, ahogyan a pókoktól is félsz ösztönösen, akár mérgespók, akár nem.

Ez persze a tisztességes cigányokra negatívan hat, de ez ellen csak a többi cigány pozitív változása tudna hatni.

És mint mondták már sokan, a többségnek is vannak jogai.

Callidus 2010.09.14. 15:47:03

Tenyleg erthetetlen mirol vakeralok itt?

Tenyleg a hoborges meg a gyulokodes az egyetlen amivel foglalkozni erdemes ma a balkanon?

Minden mas idealista liberalis dekadens hippiduma?

rekszem 2010.09.14. 15:51:05

@Callidus:

A buzik most sem zavarnak senkit.

A buzulás viszont igen, ami a libsi pátyolgatásnak köszönhetően már erény lett. Odáig jutottunk, hogy a tinézser fiúk lányoknak öltöznek és smárolnak egymással. Nem buzik, csak divatosak.

Itt tartunk.

Callidus 2010.09.14. 15:53:21

@rekszem: nem erolkodom tovabb. Teljesen felesleges.

Gyulolkodj csak.. teged ez tesz boldogga.. ebben elsz, errol beszelnek a haverjaid, ezt latod az ujsagban, ezt akarod eszrevenni.. Megoldas nincs, de addig is, rohadt cigany... En meg mondhatok neked barmit, csak egy hulye hippi leszek, vagy szoci, vagy szdszes vagy libsi vagy kitudja mit vizionalsz. nem erdekel.. majd ha megcsomoltok tole akkor lesz belole elegetek, majd ha megverik a csajod mert szoliban volt, es "elneztek", vagy teged neznek skinheadnek a "brazilok" es ertelmetlenul egymasnak estek, majd akkor megerted.. addig a fotelbol mehet karcsortetes.

Megoldaskereses ugysincs.. az nem erdekes..
azert belinkelem utoljara... hatha szantok ra 10 percet hogy atfussatok:

hetes09.blog.hu/

hatha atjon ebbol valami..

naiv hippi maradok. itt.

rekszem 2010.09.14. 15:53:54

@Callidus:

A probléma megnevezése még nem gyűlölködés. Sőt... ha nem idejében kezelik a dolgot, akkor esetleg már túl nagy a nyomás, hogy ne robbanás nélkül vezetődjön le.

Ez is csak az utóbbi években terjedt el, hogy ha azt mondod zsidó, akkor zsidózol, ha cigány, akkor cigányozol, ha buzi, aki homofób vagy, ha négert, akkor rasszista állat vagy.

Ugyan már.....

Kismacska (BELLA) 2010.09.14. 15:54:46

@aszterixagall: kultúra. Aki azt mondja, hogy ez genetikailag meghatározott, az antiszemita, hovatovább náci megnyilvánulást tesz.

Egy példa: kisnővér koromban tartottam néhány cigány kiskölyköt a karjaimban. Semmiben nem különböztek a többi gyerektől. Szép, egészséges, nagy, feketeszemű gyerekek. Egy ízben eszembe jutott nagy sajnálattal, ahogy elnézegettem a karjaimban lévő csöppséget, hogy mi lesz vajon vele 10-15 év múlva...

Nekem senki ne mondja, hogy ne tudnának beilleszkedni, vagy genetikailag kevesebbek lennének nálunk. Mert egyszerűen nem igaz.

Callidus 2010.09.14. 15:55:45

@rekszem: Kerdezd meg apadat mit kapott nagyanyadtol a hosszu hajert meg a trapeznadragert.

Bonanzajel megvan?

rekszem 2010.09.14. 15:56:23

@Callidus:

Te a problémát, mint olyat, tagadod. Ez a gond, nem más.

És a rossz tapasztalatokból származó keserűség, még nem gyűlölködés.

Jó lenne egy kis fogalom értelmezés, bár az előző bejegyzésemben pont erről írtam.

rekszem 2010.09.14. 15:57:08

@Kismac:

Az elmúlt 700 évet mivel magyarázod?

rekszem 2010.09.14. 16:00:29

@Callidus:

Van egy haverom, aki a kolléganőivel kisütötte, hogy milyen már, hogy csak a férfiak jérhatnak félmeztelenül, ez olyan kirekesztő és igazságtalanan.

Mikor megkérdeztem, hogy örülne-e ha az anyukája délután félmezetelenül indulna kocogni a lakótelepen, akkor nem tudta az igenre rászánni magát.

A kultúrának megvannak a szabályai, ha nem lenne, akkor csak élnénk bele a vilgba, mint egy darab szar. Bár most úgyis ezt erőltetik, mert így a reklámok mondják ki vagy, és ki leszel, és nem a származásod és a kultúrád.

Lasombra 2010.09.14. 16:02:36

@Callidus: "Azonban az integracio mukodik"

elbizonytalanítottál. lehet, hogy dimenziót is váltottál nemcsak országot?

te figyi, pötyögd már be a gugliba - mondjuk így ex has - a "muslim", "immigration" és "sweden" szavakat. ha csupa hálás, mosolygó és elégedett svédeket köp ki elismerő és dicsérő szavakkal a muzulmánokról, akkor beigazolódott a gyanúm.
jelzem, nálam itt az Earth-0000 kontinuumban (így hívják a Marvel képregényekben a mi valós világunkat) ilyenek jönnek az első oldalon, mint:
- "Swedish Welfare State Collapses as Immigrants Wage War"
- "Muslims rule major Swedish city"
- "Muslim immigration killing Sweden"
stb.

persze lehet, hogy ez már a Web2.0 hatása, hogy kiismert a kereső, hogy micsoda kirekesztő, intoleráns ember vagyok, és milyen linkek fognak bejönni nekem.

de csinálhatunk próbákat francia, olasz de akár még a híresen multikulti belga keresőszavakkal is.

valóban frankón megoldották nyugaton. kudos and well done!

Callidus 2010.09.14. 16:04:20

@rekszem:
a bunozes mint problema letagadhatatlan.
De ezt egy kozeghez es nem borszinhez vagy szarmazashoz lehet kotni erre mar evszazadok ota rajott az emberiseg.

Ha Te nosz fel a ciganysoron te rabolsz ki engem, ha en novok fel Brixtonban en lolek le teged.
Ha mindketten del afrikaban elunk nagyeselyel ugyanez.

Tenyleg ennyire nehez ezt megerteni?

Hat hogyan illusztraljam jobban?

700 ev? Az megvan hogy magyarorszagot nagyon nagyon sokan a ciganyzene miatt ismerik? A legtobb turistat ma is ciganypecsenyevel, es primasokkal csabitjak. Ezzel mik a hirek?

Callidus 2010.09.14. 16:09:43

@Lasombra: Az en valosagom nem a google, hanem az amit latok.
Hogy indiai az orvosom, paki a postasom, angol a taxisom, magyar az autoszerelom. a televizioban is felbukkantak a mocskos bunozok, idojarasrol meg hirekrol vartyognak, ha szorakozni megyek akkor is beengedik a rohadt kis alieneket, akkor is ha sarga akkor is ha barna.. Az iskolakban sincsennek kulon osztalyok, sot oltonyt is lattam nemelyiken.

Furcsa egy dimenzio ez. Mindesetre mindenki mosolyog, es senki sem lopja el a biciklimet.

Callidus 2010.09.14. 16:13:39

Termeszetesen mindenhol vannak problemak. Nezz csak meg a Glasgow i hireket.. Szamurajkarddal szeletelik egymast a skotok. Pedig a szinuk is ugyanaz.. Ezert hordanak jellegzetes csak a csoportjaikra jellemzo ruhat. Igy mar meg lehet kulonboztetni oket egymastol. Van aki ebben a districtben a rohadtak meg a masik keruletben.

Es kepzeld van aki nem annak a futballcsapatnak szurkol mint en... le is kell szurkalni a faszba az osszest.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2010.09.14. 16:17:40

@rekszem: A faji megkülönböztetés kifejezés önmagában embertelen rasszizmus, indikátor-kifejezés, mint a nigger és a feketelábú jelzők használata, kivéve az egykori Hofi-kabaréban, ahol a vonatkozó afroamerikai arról érdeklődött, hogy "van-e Madzsarországon fagyi megkulonboztetes?"
A nép fia mit is felelhetett volna, miszerint "Hogy ne volna! Van a csoki, a vanília meg a citrom..."

Az amúgy miért van, hogy az egységsugarú indexes bölcsészmérnökök (főleg az eredendően nőivarúak) a szavak konkrét jelentésére történő figyelemfelhívást gőgnek nevezik és sértőnek érzik? Irodalmi esteken szokott téma lenni a nemfogalom és fajfogalom jelentéstartalma a szociokultúrában? Szar lehet. Egy irodalmi est ne az általános iskolai természet- és társadalomismeret definícióiról szóljon! Én néha meg szoktam köszönni, ha kijavítanak, vagy ha tudom, elütöm valami rossz viccel, de hát nem vagyunk egyformák...

Callidus 2010.09.14. 16:17:59

Ez a jovo Babocsai neni. A kocsog szobafestok szinte mind cigiznek. Szemetelnek, es ez nekem nagyon sokba kerul. Az en adombol fizetem a takaritast is, meg a kocsogok orvosi szamlait is. Hiaba mondom hogy ne cigizzenek, csak csinaljak.. Zarjuk be az osszest, pusztuljanak, akkor megsporolunk egy nagyhalom penzt.
Kepzeld azert nem kaptam korhazi agyat mert egy"ilyen" szobafesto volt ott tudorakkal.. Eleg volt. Ezt nem turhetjuk tovabb. Nem tagadhatod le a problemat! Latod ahogy mennek a rossz kis letrajukkal es MINDEGYIKNEK OTT A SZAJABAN A CIGI... falat korejuk.

Lasombra 2010.09.14. 16:19:07

@Callidus: "Az en valosagom nem a google, hanem az amit latok."

oké, akkor minden rendben. én kérek elnézést Mr. Reality és Mr. Outside World nevében is.

Peter Blau 2010.09.14. 16:19:40

@Callidus: "Es kepzeld van aki nem annak a futballcsapatnak szurkol mint en... le is kell szurkalni a faszba az osszest. "

Nagyon kevered a szezont a fazonnal.

Callidus 2010.09.14. 16:25:18

@Lasombra: Semmi problema Mr.Google, a lehetoseg mndig adott egy felhotlen utazasra. Talalkozni, megerinteni, tapasztalni a valosagot mindig sokkal szinesebb mint az LCD. Es szaga is van.

Peter Blau 2010.09.14. 16:26:32

@Callidus: És még mindig kevered. Folyamatosan rossz példákat és párhuzamokat hozol.

A jó párhuzam pl. az USA-ba bevándorló latinok helyzete, akik szarnak megtanulni angolul, de azért szeretnék élvezni az állam által adott összes juttatást, mert ha már ott vannak akkor nekik jogaik vannak stb... Aztán bandákba tömörülnek és rendes, dolgozó embereket rabolnak ki, erőszakolnak meg, nyomorítanak meg. És az indok az, hogy mert nem kapnak munkát, nincs pénzük, nem kapnak segélyt... Az USA kormánya toloncolja is ki őket rendületlenül haza Puerto Ricoba és Mexicoba... Micsoda egy szemét kormánya van az USA-nak nem?! Ezek segélyezés helyett toloncolnak kifelé! Nahát! Ez nem túl liberális! Nem túl megértő! Nahát!

rekszem 2010.09.14. 16:27:55

@Callidus:

Igen, pont emiatt nem nevezném a magyarokat rasszistának, a cigány zene is a kultúránk része, nem is tagadja senki.

Amúgy meg attól, hogy aki a származásunkat nem magunk választjuk, a problémát meg meg kell nevezni és kezelni is kell.

Peter Blau 2010.09.14. 16:28:22

@Callidus: "Talalkozni, megerinteni, tapasztalni a valosagot mindig sokkal szinesebb mint az LCD. Es szaga is van. "

Igazad van, akkor miért nem jössz haza, miért nem szagolod és érinted meg őket?! Hidd el nekem, hogy színesebbek mint az LCD és szaguk is van. Sőt késük is a bordád közé ha nem adod a gyűrűdet. Könnyű ám egy angol kisvárosból liberális magyarnak lenni. Sokkal nehezebb ugyanezt Miskolcon vagy a pesti belvárosban. Ha hiszed, ha nem.

Callidus 2010.09.14. 16:29:16

@Peter Blau: En keverem a szezont a fazonnal?

Az nem tunik fel hogy az USA teljes lakossaga bevandorlo?

rekszem 2010.09.14. 16:31:24

@Kitalátor - a legnagyobb mikroblogger:

Nem tudom, nem vagyok sem nő ivarű, se bölcsészmérnök.

És bár (ál)intellektuálisan próbálod csúrni a szavakat, egyedül te lovagolsz egy mindenki számára érthető dolgon. Én is leírtam, hogy rasszokról beszélünk, bár a köznyelv faji megkülönbeztetésről beszél, de te a válaszon szerintem többet töröd a fejed, mint azon, amire válaszolni szeretnél.

Kismacska (BELLA) 2010.09.14. 16:31:25

@rekszem: kultúrálatlansággal, vagy ilyen kultúrával? Nem tudom mindenre a választ. Annyit tudok, hogy nyitott társadalomban élünk MOST. Nem azt látom a jelen kommentekből (kevés kivétellel), hogy csak azért utáljuk a cigányokat, mert cigányok. Minden lehetőségük adott most a felemelkedésre.

Nehogymár ne lehessen megoldani a legszegényebb putriban is, hogy a gyerek tanuljon, hogy kimossák a ruháit, hogy neveljék úgy, hogy emberek közé lehessen engedni! Nehogymár!! Annyira gáz, hogy a szegénységre fogják. Nézzenek körül egy eldugott kis faluban, azt láthatják, hogy bizony tiszták a porták, pedig nem gazdagok laknak kis falvakban.

(Ráadásul bizony az ózdi cigánytelepen is laknak olyan cigányok, akik biza taníttatják a gyerekeiket. Eztmegígymosthogy? Pénz kérdés lenne, mikor ruhaadományok vannak, tankönyv ingyenes - rászorultsági alapon... akkor??)

Hangsúlyozottan azt gondolom, nem érnek kevesebbet nálunk - genetikailag, észbelileg, de egyszerűen nem használják ki, nem jóra használják, ennek okát nem tudom.

Sokan, akik ismernek integrálódott, normál cigányokat (szégyen, hogy megkülönböztetik őket szerintem) elmondhatják neked, hogy nem különböznek tőlünk.

Az elmúlt 700 évben sajnos nem éltem. Most élek, most ezt látom. Nem vagyok liberális, egyáltalán nem szeretem őket (finoman fogalmaztam), de nem azért nem szeretem őket, mert barna a bőrük, hanem ahogy viselkednek, ahogy - nézetem szerint - itt Magyarországon az emberek 99%-a is. A maradék 1% a valódi antiszemita. Aki nemcsak a cigányokat utálja, de minden más idegent is.

rekszem 2010.09.14. 16:33:27

@Kismac:

Ez így van, ahogy mondod.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2010.09.14. 16:37:44

@Callidus: A cigánypecsenye már nem divat, nagyon megbüntetnének a készítőit... /izé, pontosvesszőkötőjelzárójelbezárva

A prímások feltüzelték a hegedűjüket, és csöndesen szenvednek, mert szinte nincs kinek továbbadni. A mai fiúk előtt nem a híres embereknek játszó, külföldre is eljutó, (esetenként néhány külföldi nőivarú celeb meghágása ellenére) szolidnak mondható házasságban, családban, tisztes középosztálybeli színvonalon élő apáik, nagyapáik a példaképek, alig van nyoma művészi alázatnak. Van multiszintetikus gépi zaj, hasonló egy vetőmagüzem lármájához, példaképnek ott vannak a hamisságsók pillanatcelebjei, meg az olajos-színesfémes-kurvahajcsár-kamatospénzes (újabban állítólag drogkereskedésben, pénzhamisításban is utazó) kopaszra borotvált fejű, arany kutyaláncokat viselő tetovált bűnözők, akiknek minden kívánságát "fehér" jogászok és egyéb prostituáltak lesik. Ők a királyok. Miattuk nem tanulnak (zenét sem) az unokaöccsök, mert még a testőreiknek is Mercédesze / BMW-je / Audija van. Vagy legalább tuningolt Opelje. (Off: Külön érdekes a két árja népcsoport kapcsolata az autóválasztás szemszögében...)

Lasombra 2010.09.14. 16:41:32

@Callidus: ne haragudj, de akkora labdákat nyomatsz, hogy már szégyellem lecsapkodni.

először jössz itt mindenféle nemzetközi trendekkel meg jelenségekkel, hogy milyen faszán megoldották itt meg ott a problémát.
mikor rámutatok, hogy nem oldották meg, akkor azzal riposztolsz, hogy téged az újságcikkek, a hírek meg úgy általában a szomszéd kertje kurvára nem érdekel. neked az van, amit látsz, hallasz, érzékelsz személyesen.

akkor mégis mire alapoztad az első kijelentést???

kb ezt hívják Amerikában NIMBY hozzáállásnak. az a bizonyos "not in my backyard" dolog, hogy a világ akár össze is dőlhet, ha nekem van légkondi, jön az HBO és mosolyog a szomszéd, a többit ki nem szarja le.
ja és az se nyavalyogjon, akinek esetleg Lakatos Marlonbrandó a bordájába tette a bökőt. (nyilván meg sem történt, hisz te azt nem láttad.)

nem sokkal később számon kéred, hogy milyen jogon nyilatkozik valaki személyes tapasztalat vagy érintettség nélkül. pl a fenti témában, a magyar cigányhelyzetről.

mindezt ANGLIÁBÓL!!!!

sajnálom, de kezded lassan diszkvalifikálni magad a további vitából.

Kismacska (BELLA) 2010.09.14. 16:43:24

@rekszem: az ember = 1 faj.
Kutya = 1 faj.
Palotapincsi = 1 fajTA.
Pont erre analóg, hogy olyan, hogy fajgyűlölet... akkor gyűlöli nyilván saját magát is, mert attól, hogy fekete vagy barna a bőre, még ugyanaz a faj... bocsi.

MINDEN kutya fajtiszta. De nem minden palotapincsi fajTAtiszta. Ez a különbség. Bocs ez itt OFF volt.

ON

Kismacska (BELLA) 2010.09.14. 16:48:46

@Kismac: ismét OFF:

... egyébként olyan hülyék! (Mármint a cigányok.) Nézetem szerint ha összekapnák magukat, egy nemzedék alatt kivakarhatnák magukat a xarból, csak tanulni és dolgozni kellene... vagy legalább a purdét nevelni.

És persze elmondani nekik. Vajon tudják ezt? Vajon a kis faluban, amikor láblógára, segílyre vannak nemzedékek óta szokva, tudják ezt? Amikor a purdé sose látja azt, hogy apu-anyu elmegy dolgozni minden nap... vajon ezt hogy kezelhetjük? Lehet-e kezelni egyáltalán? Akarjuk-e kezelni egyáltalán? ŐK AKARJÁK-E, VÁLLALJÁK-E A NEHÉZSÉGEKET? (Mivel utóbbira egyértelmű nem a válasz, a kérdések költőiek maradnak...)

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2010.09.14. 16:52:04

@rekszem: "Nem tudom, nem vagyok sem nő ivarű, se bölcsészmérnök." De jó irányban haladsz arrafelé. ;-)
Faji megkülönböztetésről szinte csak megélhetési üldözöttek beszélnek, persze erősen uralják a médiát.

@Peter Blau: Ott a pont. Én is rohadtul tudom ám védeni az afroamerikaiak jogait, amíg ott élnek, ahová (viszont) erőszakkal hurcolták az őseiket. Hány államban is van még hatályban az USA-ban eugenikai törvény, miszerint a visszaeső, szellemi fogyatékosnak minősített erőszakos bűnelkövetőket, ha szexuális bűncselekményt is elkövetnek, kiherélik? Egy ilyenhez elegendő egy diszlexia, egy-két bolti lopás, egy verekedés, meg az, ha a tömött buszon feláll a farka, mert szinte az ölébe tapad egy helyes popsi, vagy ha állítólag meglesi a szomszéd lányt, amikor az öltözik. Úgy hallottam, hogy a törvényben szó nincs bőrszínről, mégis csak afro- és latin-amerikaiakat ítéltek el, és azokat is csak régebben, ugyanis oda valahogy nem is szeretnek költözni...

Kismacska (BELLA) 2010.09.14. 17:19:08

@szamarhegy: mert előbb-utóbb muszáj. Mert nem lehet, hogy csak rinyálok, hogy jajdenehéznekem. Egy példát hadd mondjak erre, kicsit off.

Egész klassz családba születtem. Csak elváltak a szüleim. Szegények voltunk (egyedülálló anyuka három gyerekkel), olyan sok lehetőségem (anyagi) nem volt. Anyukám mindig azt mondta: kislányom, bármi lehetsz, bármit elérhetsz, ha eléggé akarod és teszel érte!

Két lehetőségem volt:
- belesüppedek az önsajnálatba, hogyaszongyahogy: jaj de nehéz nekem, szegény vagyok, bezzeg ennek a rohadék xyz-nek mennyivel több lehetősége van, pföjj, stb. VAAAGY...:
- elkezdek keményen dolgozni, diákhitelt veszek fel, tanulok, ezzel jó keresetem lesz, stb. ERGO: felveszem a kesztyűt!

Értem, hogy nehéz a pionyíroknak. Meg kell küzdeni az előítéletekkel. Erre vajon az a megoldás, hogy visszasüppedek és így bogárszinten létezem (ami nem élet, csak létezés)? Vagy az, hogy azbesztbasszus, csakazértis?? Figyelj, senki nem fogja helyetted kikaparni a gesztenyét és egy életed van, ebből kell kihozni a maximumot.

A közhelyek mindig igazak, ugye? :)))))

ON

rekszem 2010.09.14. 17:22:01

@Kismac:

"Kutya = 1 faj.
Palotapincsi = 1 fajTA."

Én nem ezt mondtam volna?

Kb. ötször leírtam, hogy annak ellenére, hogy sokan fajgyűlöletről beszélnek, itt rasszokról van szó, ami a fajtának felel meg, és nem a fajnak.

De ha gondolja valaki, leírhatja még egy párszor.

krüger 2010.09.14. 18:30:10

Azt azért remélem, mindenki tudja, hogy az úgynevezett cigányzene nem cigányzene, hanem magyar zene. Az autentikus cigányzene a csujogatós, kannaverős, csettintgetős zene, ami nem igazán nagy attrakció. Az persze igaz, hogy a cigányok közt (mint ahogy a négerek között is) sok a tehetséges zenész, de mondjuk ők a cigány össznépességnak talán a 0,1%-kát teszik ki.

És a cigányzene ma már nem igazán nagy idegenforgalmi attrakció, amit az is mutat, hogy sorra szűnnek meg az éttermi zenélések, ma már nagyon kevés helyen van.

átlátó 2010.09.14. 20:33:32

Kifejezett szimpátiával figyelem az osztrák FPÖ. "Bécsi vér" projectjét.

Callidus 2010.09.14. 21:03:44

@Lasombra:
En mar vagy 4 eve diszkvalifikaltam magam a labdazos vitakbol. Te nem azzal vitazol amirol beszelek hanem engem probalsz "diszkvalifikalni" a sajat kis vilagodbol, ha mar nem illek oda. Nincs ezzel semmi baj, ismerem ezt is, google rol is meg sajat tapasztalatbol is. Szerencsere egy ideje nagyon ritkan talalkozom vele. Nagyreszt ilyen kommentelos csortekben, ahol nagyreszt magyar kommentelok oktatnak ki a vilag dolgairol hihetetlen magabiztossaggal. Ezzel szinten semmi problemam nincs, mert az hogy te otthon hogyan gyulolkodsz meg boszorkanyt egetsz az az en eletemet vegtere is semmiben nem befolyasolja. Az hogy en itt elsirdogalom a kis hippidumamat is mindossze azt a celt szolgalja, hatha legalabb egyvalaki meglatja benne az ertelmet es aszongya.. basszakutya eleg volt a kopkodesbol tegyunk valamit, es csinal egy masik hetesi tabort. Vagy valami ertelmeset. Azt gondolom azert nyilvanvalo hogy nem sokat valtoztat az sem az en eletemen hogy teged mennyire nyugoz le amit mondok, hiszen allasert sem hozzad fordulok.
Tehat konnyu kiszamolni hogy a gyulolkodes elleni hadjaratommal az otthoni (velemenyem szerint) rossz helyzeten probalok a magam kis modjan valtoztatni, noha az en sorsomon, eletemen ennek semmilyen hatasa nem jelentkezik. Hacsak az nem hogy talalkozok nehany altalam ertelmesnek gondolt hozzaszolassal amibol tanulok es erot meritek, remenyt hogy a dolgok jobbra fordulnak ott ahol felnottem. A jelek egyelore nem efele mutatnak. Es mint mar levezettem engem semmilyen szempontbol nem erint hogy Te vagy masok mennyire gondolnak engem okosnak vagy butanak, az amit modnok talan eljut nehany elmebe, es elerem azt hogy ertelmesebb gondolatok boffenek ki az emberekbol mint a "rohadt budos ciganyok". Mert abban talan egyetertunk hogy ez megoldani semmit sem fog. Az se ha reggelig ismetelgetitek a serelmeiteket, es bizonygatjatok hogy a "cigany nem ember".

Ez nemhogy nem segiti a megoldashoz kozelebb kerulest de igencsak megneheziti a kulonbsegek athidalasat, es vegsosoron a problemak, a TI problemaitok megoldasat.

Az sem segit senkin hogy nekem ugrasz es azt probalod bizonygatni hogy en elmebeteg vagyok, vagy liberalis, vagy buzi, vagy zsido vagy valassz barmit az otthoni repertoarbol.. Sokra nem megyunk vele..

Legfeljebb elhiteted magaddal ma estere hogy egy hu ezt a vitat is "megnyertem", "okosabb vagyok mint valaki" "jol kiosztottam" vagy valami hasonlo melyenszanto onigazolast.
Sovany eredmeny ez ha kozben tovabbra is racsokat kell szerelned az ablakodra, es minden nap a sarokba kell kopnod attol amit latsz magad korul, vagy a hireidben.

A megoldasra kellene fokuszalni a vitapartner megsemmisitese helyett, es talan valami tortenne. Ez igaz a politikatol elkezdve, az utolso boltosig aki nem akarja visszacserelni a hibas termekedet.

Tul sokat izmoztok a sajat hiusagotokon, kozben meg nyakig alltok a szarban.
En jol vagyok koszi. Nincs is bajom se a ciganyokkal se veletek.

Callidus 2010.09.14. 21:10:07

Mi verseny ez, hol egyik kardosan
Áll a mezetlen ellenek szemében,
Mi függetlenség, száz hol éhezik,
Ha az egyes jármába nem hajol.
Kutyáknak harca ez egy konc felett.
Én társaságot kívánok helyette,
Mely véd, nem büntet, buzdít, nem riaszt,
Közös erővel összeműködik,
Minőt a tudomány eszmél magának,
És melynek rendjén értelem virraszt.
/Ádám tiezenegyedik színben (London)/

krüger 2010.09.14. 21:12:28

@Callidus:
>Nincs is bajom se a ciganyokkal se veletek.

Ez valószínűleg nem független attól a ténytől, hogy nem közöttük laksz.

Nekem sem volt semmi bajom a cigányokkal, amíg olyan helyen laktam, ahol nem voltak.
Most olyan helyen lakom, ahol vannak. Azóta megdobálták a gyerekemet kővel (minden ok nélkül, "csak úgy"), loptak tőlem, az unokaöcsémet pedig kirabolták a vonaton. Attól persze érdekelne engem is a megoldás, csak nem nagyon látom.

Callidus 2010.09.14. 21:24:37

@krüger: Az utolso hozzaszolasom ez, mert egy egesz napot elvesztegettem a semmiert.

Az altalanos iskolaban nekem is elvette egy cigany osztalytarsam a tolltartomat.
Egy magyar pedig terrorizalta a fel iskolat az uzsipenzekert. Majdnem megvertek, a batyam mentett meg.

Rosszak voltak? Bunozok?

Nem.

Rossz korulmenyek kozott nottek fel. Semmilyen kulonbseg nem volt kozottuk. Eroszakosak voltak, nem tudtak beilleszkedni. Nem tanultak. Sem a vislekedesi normakat, sem mast. Ma mindketten bortonben ulnek.
Ugyanabban a bortonben.

Mi lett volna a megoldas? Egy szerencses gyermekkor. Olyan szerencses mint az enyem, vagy a tied. Egy normalis szulo, dada, apa, nevelo, barmi.
Mi lenne most? ugyanez. Normalis rehabilitacios programok, iskolak, jovokep.

Es utoljara linkelem azokat akik elkezdtek valamit:
hetes09.blog.hu/

Minden tiszteletem az ovek.

krüger 2010.09.14. 22:15:24

Azért szerintem a dolog nem olyan egyszerű, hogy

rossz gyerekkor = bűnözés
jó gyerekkor = tisztességes lét

Ne maszatoljuk és ne tagadjuk le az egyéni felelősséget, az értékrend, a szabad választás szerepét.

átlátó 2010.09.14. 23:19:16

@Callidus: Te csak egy napot vesztegettél el. Ne keseredj a semmi miatt. Mi már nem kesergünk, :)pedig sok időt adtunk. Igen, a cigányoknak. Nincs több időnk rájuk. Nincs. Nincs. Akkor sincs.

Pipas 2010.09.15. 08:11:27

Ez az idióta Callidus teljesen elszabadult amióta nem néztem erre, már a cigánypecsenye is a cigány kultúra része lett. ;) Egyébként érdemesnek tartom megjegyezni, hogy az a zene, amit manapság cigányzeneként emlegetünk eredetileg mind magyar műzene volt (nem cigány és nem népzene), csak azért kapta a cigányzene nevet, mert általában cigány zenészek játszották.

Érdemes erre is rákeresni az interneten. :-)

Kismacska (BELLA) 2010.09.15. 10:22:54

@rigevidon: B+... eddig csak olvasgattam az írásaidat, de ez már baromira a vérlázító fogalma. Miről beszélsz te itt???? Ezer éves történetről? Miközben a fajtád 700 éve nem képes a puszta alkalmazkodásra? Vagy legalább arra, hogy maradjon magának a seggén és csak HAGYJON BÉKÉN minket! Nem kérünk sokat.

Csendet, hogy azok, akik nektek a segélyt megtermelik, tudjanak pihenni (volt cigó szomszédunk, tudom, miről beszélek). Hétvégén korán elkezdték a rajcsűrt, hétközben meg késő estig tartott.

Mi a fenéről beszélsz te itt??? Basszus... az ilyenek kivágják a biztosítékot, nem kicsit, nagyon.

Kismacska (BELLA) 2010.09.15. 10:46:26

@rigevidon: Kiegészítés: én azt sem értem, mi jogot formáltok arra, hogy bármit is csak úgy kapjatok? Alamizsnaként? Örüljetek neki, hogy egy egész társadalom eltart titeket. Egészen döbbenetes ez a rinyálás.

Olyan dolgokat kaptok rosszul értelmezett lelkiismeret-furdalás miatt, amiért nekünk, többségnek nagyon sokat kell dolgoznunk. Pl. mikor remélhetem, hogy a seggem alá tolnak egy lakást? Azt hiszem, ehhez nem elég barna a bőröm (de mondjuk ezt nem sajnálom), van végzettségem, tudok beszélni, nem bántok másokat, szocializálódtam. Biztos ez az oka... :D

Pipas 2010.09.15. 10:57:57

@Kismac: Amikor be akarták vezetni a szociális kártyát, hogy arra kapják a segélyt, akkor volt egy riport a tévében, amikor is az egyik vezetőjük azt mondta:

-- Joggal mondják majd, hogy az én pénzemet te ne oszd be!

Érted, a segély, az az ő pénzük, ahhoz nekünk semmi közünk. Nálam egészen konkrétan ez verte ki a biztosíték.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2010.09.15. 12:51:16

@Pipas: Még nagyobb baj, hogy addig mondogatták nekik, hogy el is hitték.

Kismacska (BELLA) 2010.09.15. 12:54:40

@Pipas: igen, nálam is. Meg a folyamatos önsajnálat. Meg az, hogy én, fehér bőrűként, amikor szükségem lett volna rá, nem voltam jogosult támogatásra az ÖK-nál, de valszeg csak arról volt szó, hogy nem fogtam a purdét és tartottam kést a torkához, hogy elvágom, ha nem adnak píííízt. :DDD

A sztereotípiák ellen lehet (és nekik kell(ene)) is harcolni, le lehetne építeni őket gyorsan. Csak tudod, mit mondanak: nem akarásnak nyögés a vége, a nyögésnek meg sz*rás.

És nem mondanám ezt, ha nem a saját bőrömön tapasztaltam, hogy meg LEHET csinálni. (Jó, azért nekem könnyebb volt, mert nem onnan származom, de nem volt könnyű, csak nem rinyáltam. :D) Mindenkinek megvan a keresztje, senkinek nem könnyű. Mindenkinek más miatt nehéz. Ezt nem fogják fel.

Kismacska (BELLA) 2010.09.15. 13:04:49

@rekszem: jó-jó. Utána tovább olvastam a kommentjeidet! :) És egyetértek az utánad szólóval főleg, mert az embert a kulturális közeg sokkal jobban befolyásolja, mint a kutyát. :)

Szerintem alapvetően agyilag, észbeli képességekben nem sok különbség van az emberek között - mármint a hétköznapi emberek szintjén. Nem hiszem, hogy az a cigány, az a néger vagy akárki ne tudna tanulni, érvényesülni HA NAGYON AKAR. Nekem ne magyarázza be senki, hogy mondjuk a néger az hülye, az csak alantas állásokra jó - mert az a valaki egyszerűen a szememben náci. Fajgyűlölő, stb.

Pipas 2010.09.15. 13:12:28

Igen, sokszor hallom azt is, hogy

-- Adjanak munkát! A cigányok dolgozni akarnak, de nem adnak nekik munkát! Ezért nem dolgotunk!

Ezen megintcsak ki szoktam akadni. Nekem sem 'adott' senki munkát, el kellett mennem szakmát meg diplomát szerezni, kilincselni kellett és nagy nehezen sikerült munkát 'szereznem'. Ami sokszor kevesebbet fizetett, mint amit egyesek segélyként kapnak.

Az 'adjanak' kezdetű mondatok ki vagyok akadva. Akkor is ha a 'segélyt' szóval és akkor is ha 'munkát' szóval folytatódik. :-(

Kismacska (BELLA) 2010.09.15. 13:21:31

@Callidus: Ja. Abban az esetben ha halványlila fingja sincs, hogy itt mennyi a minimálbér, amit hazaviszel egy egész hónapra. (Ő azt - minimálbéren - egy hét alatt keresi meg kb...)

És: valszeg ott, Angliában, másféle "okosságok" vannak. Nehogy azt gondoljátok már, hogy máshol nem ügyeskednek! Persze ha itt is 300k lenne nettó a minimálbér, nem kellene ügyeskedni...

Kismacska (BELLA) 2010.09.15. 15:05:48

@szamarhegy: lehetne tanulni és mondjuk nem szakmunkásképzőt meg betanított munkát megcélozni, hanem mondjuk leérettségizni. Lehetne IGÉNY arra, hogy a gyerek elmenjen, legalább elvégezzen egy szakmunkásképzőt, nem?

És itt jön megint a beletespedés. Meg a rinyálás.

krüger 2010.09.15. 18:35:34

@Kismac: Pár éve Angliában jártam, és hatalmas plakátokkal találkoztam, amelyeken arra szólították fel az állampolgárokat, hogy jelentsék fel azokat, akik visszaélnek a szociális ellátórendszerrel.

Aztán egy újságban olvastam pár hónapja egy gyógynövénnyel foglalkozó ember elmondását. A szóban forgó növényt minden évben csak kb. 1 hétig lehet szedni. Namármost ha az az egy hét olyan időszakra esik, ami közvetlenül segélyosztás előtt van, akkor van munkáskéz a növényt leszedni. Ha olyan időszakra, amikor tart még a segély, akkor viszont ott marad a növény, mert nem lesz, aki leszedje.

krüger 2010.09.15. 18:40:28

@Kismac: Nyilván nem civilizált dolog azt mondani, hogy az emberek között vannak selejtek.
De az már nem ördögtől való, ha azt mondjuk, hogy sok évszázados vagy évezredes genetikai és kulturális fejlődés nyomán vannak olyan rasszok, amelynek a tagjai (általánosságban, egyéni kivételek természetesen vannak) a ma használatos intelligencia teszteken jobban vagy rosszabbul szerepelnek. Ami sok mindent meghatároz. Olyan ez, mint a sport: mindenki tudja, hogy a négerek kiválóak a labdajátékokban, de nem jók úszásban.

Ha jól tudom, az USA-ban sok évtizedes IQ méréseken a következő átlagok jöttek ki:

zsidók - 120 pont
ázsiaiak - 110 pont
fehérek - 100 pont
latinok - 90 pont
négerek - 80 pont.

Természetesen biztosan lehet olyan IQ tesztet szerkeszteni, ahol a feketék szerepelnek jobban, de a most használatos IQ tesztek elég jól meg tudják jósolni, hogy ki hogyan fog szerepelni a gazdasági életben.

Callidus 2010.09.16. 09:57:18

@Kismac: Minden napra jut valami ami halassa tesz a 6 evvel ezelotti dontesemert. Itt is, ott is.
A kommentjeid, foleg ez:
"És: valszeg ott, Angliában, másféle "okosságok" vannak. Nehogy azt gondoljátok már, hogy máshol nem ügyeskednek! Persze ha itt is 300k lenne nettó a minimálbér, nem kellene ügyeskedni..."
Persze persze. Azert mert te szenvedsz MINDENHOL szenvednek, MINDENHOL okoskodnak, MINDENHOL rasszistak, MINDENHOL 300k a minimalber, MINDENHOL utaljak a ciganyokat, MINDENHOL ismerik a magyarokat, de egy darabig mindenhol magyar lennel. Ne is menj sehova, mert a vegen mindenhol megcafolnak az elkepzeleseidet a vilagrol.
Az hogy Miskolcon es Budapesten is ugyanazok a szelek fujnak, neked a teljes VILAG keresztmetszete.

Olyan ez mint amikor nagyanyam aszongya. Borzalmas a mai fiatalsag, latom oket mennek a muvhazba diszkozni, oszt bugatjak a simsont, meg isszak azt a sok kannas bort. Nem tudnam meggyozni hogy mashol fuves cigit szivnak, megint mashol meg konyvekkel megpakolva a parkban tanulnak. Nem hinne el. Nem ezt latja. Fantasy.
Hulye vagyok, tudom.

krüger 2010.09.16. 10:07:25

@Callidus: Ez a tipikus emigránskomplexus. Önigazolás, kognitív disszonancia feloldása.
Görcsösen bizonygatom magamnak, hogy milyen jól tettem, hogy elhagytam a hazámat (már ha annak tartottad, ezt persze nem tudthatom). Ennek érdekében kiszúrom azt, ami nem tetszik, és közben másoknak azért teszek szemrehányást, mert kiszúrják azt, ami nem tetszik...

krüger 2010.09.16. 10:38:45

Egyébként nincs sok értelme ennek az emigráns-önigazoló szövegnek, amit tulajdonképpen magadnak írsz, nem a többieknek (mi közöm nekem vagy bárki másnak ahhoz, hogy te jól döntöttél-e 6 éve vagy sem? Ez saját magadnak szól).

Az ember mindenütt megtalálhatja a maga boldogtalanságát. Igen, sokan rosszul érzik magukat Magyarországon, ugyanakkor egy csomó holland, német, ír, angol, ausztrál, svájci, stb. állampolgár él Magyarországon, és jól érzi magát. Nem is csak Bp-en.

krüger 2010.09.16. 10:43:43

@Callidus: A szomszédunkban pl. egy Németországból ide települt nyugdíjas házaspár lakik. Valamiért Magyarországot választották (talán egyikük magyar származású). És nem anyagi okokból, mert láthatóan annyi pénzük van, amennyiből a világ bármelyik országában úri módon megélhetnének.

Callidus 2010.09.16. 10:43:45

@krüger: Kivaloan hangzik. Csak azt felejted el hogy az en dontesem volt elhagyni is, meg az en dontesem lehetne az is hogy visszamenjek.
De mondj nekem egyetlen dolgot amiert vissza kellene mennem. Csak egyetlen okot.
Az onigazolasnak inkabb ezeket a "mashol is ugyanez van" fele elkepzeleseket latom.

A hazarol, meg nem hazarol annyit, hogy egy bizonyos mennyisegu utazas utan eleg egyszeru rajonni hogy a bolygo az ahol elni tudsz. Az hogy hova szulettel meg nem kellene hogy determinaljon semmilyen iranyba. Ugye ti is ezt mondjatok. Torjon ki a cigany, valtozzon meg, legyen "feher". Eljen a ciganysor helyett panelben, menjen dolgozni. Csak ott a ciganysoron is van valaki aki megmagyarazza, hogy a "magyaroknal sincs kolbaszbol a kerites, ugyis kikozositenek, ez a te hazad, itt szulettel, cigany vagy, maradj".

Csak en erzem a hasonlosagot?

Callidus 2010.09.16. 10:50:13

@krüger: Te sem gondolod komolyan a nemet nyugdijas sztorit ugye.
Ahhoz a vilag osszes penze nem eleg hogy ne hallgasd a rasszista frocsogest, az allando negativot, hogy ne lopjak el meg a viragot is a kertedbol, hogy ne kelljen lefizetni meg az orvost is!, hogy ne legyen mindenki 100%ig biztos az igazaban, hogy ne legyel korbeveve azzal a hihetetlen mennyisegu frusztraltsaggal ami az ilyen most eppen ciganyok es/vagy zsidok ellen fordulo tehetetlen duhben jelentkezik. Ja es hogy ne gondolja azt mindenki csakazert mert nyugatrol jottel, multimilliomos vagy. Mar maga ez sokat elarul. Nem?

Callidus 2010.09.16. 10:55:45

@Callidus: Lassan vizumot kell bevezetni annyian szeretnenek Magyarorszagon elni, dolgozni, gyermeket nevelni, tanulni, boldog kiegyensulyozott oregkort elni, hiszen minden tokeletes. A kozlekedes, a kozbiztonsag, az egeszsegugy, az oktatas, a sajto, mind mind kimagaslo, ezert olyan boldog mindenki, mosolyognak az utcan, es bekeben egyutt tudnak elni a nemzetek. Nyoma sincs feszultsegeknek.

Callidus 2010.09.16. 10:58:41

tudom onigazolok.

Visszaterve a topicra:

Tovabbra sem gondolom hogy a megoldas ezekre a problemakra az egymas ellen uszitas, a "ciganyok"(jelentsen ez barmit is) bezarasa, megolese, gettositasa, deportalasa lenne.

Sokkal egyszerubb, olcsobb gyorsabb modja is lenne ennek.

Szemleletvaltas. Hogy erzed, menni fog?

krüger 2010.09.16. 11:11:24

@Callidus: Hogy komolyan gondolom-e, nem tudom. Csak azt tudom, hogy ők a szomszédaim, és megvették a házat sok tízmillió forintért, nem bérlik, tehát nem rövid távra jöttek. Ilyen is van, bizony.

krüger 2010.09.16. 11:13:50

@Callidus: Igen, csak te érzed a hasonlóságot.
Mert a haza nem arról szól, hogy hol születtél, hanem az anyanyelvről, a kultúráról, az identitástudatról. Márpedig a cigányok döntő többségének magyar az anyanyelve, kultúrája pedig, ha van, döntően magyar.

Arról már hallottál, sok emberrel megesett, hogy évtizedekig éltek mondjuk Angliában, már lényegében el is felejtettek magyarul, aztán ahogy öregedtek, egyszercsak angolul felejtettek el, és magyarul kezdtek beszélni, a környezetük nem is nagyon értette őket... Ezek a gyökerek. Benned is megvannak. Egyszer szembe kell nézned ezzel is, akármennyire is tagadod most.

krüger 2010.09.16. 11:17:02

@Callidus: Ez az "abszurdba tolás" nevű technika. Az ember nem statisztika, illetve statisztikailag minden ember 100% saját magának. Én csak azt mondom, hogy egyéni szinten nagyon sokan boldogok Magyarországon, még olyanok is, akik úgymond "szerencsésebb" országokból jönnek. Akár Svájcból vagy éppen Írországból. Ők fütyülnek a te horror listádra.
Én is kimehettem vagy kint maradhattam volna számos alkalommal. De soha nem gondoltam komolyan. És elvagyok ebben a kis pokolban, nem is élek rosszabbul mint egy átlagos nyugat-európai. Valószínűleg ugyanennyi munkával mondjuk az USA-ban nagyobb házam meg szebb autóm lenne, de az élet nem csak a nagyobb házról meg a szebb autóról szól, legalábbis szerintem.

Callidus 2010.09.16. 11:43:59

@krüger: Nincs ingatlanom ma sem, egy 15 eves kis microvant hasznalok. Az USA ban biztosan tobb targyat "birtokolnek", ami csppet sem erdekel, epp ott is a tarsadalom average gondolkozasmodja riaszt el.
Nekem a boldogsag a tolerancia, a normalis, bekes egymasmellett eles, az inspiralo gondolatok, a megoldasok keresese, a humanizmus, a nyitottsag, a befogadas, a tanulas, a fejlodes.
Mennyit latsz ezekbol magad korul, vagy itt a kommentekben?

krüger 2010.09.16. 11:50:59

@Callidus: A kommenteket hagyjuk, némi keresgélés után az ember bármilyen országból származó kommenteket tud találni.

Ami a mindannapi életemet illeti, ha hiszed, ha nem, amikor reggel elmegyek a boltba, nem az absztrakt rasszizmus jön velem szembe, a postán nem a megtestesült intoleranciával találkozom, és a barátaim körében igenis jellemzőek az inspiráló gondolatok. Szóval, igen, köszönöm, meglennének ezek az értékek, és ráadásul mindez az anyanyelvemen. Ami azért mégis más, noha egyébként meglehetősen jól tudok angolul, azért annyira soha nem fogok tudni, mint magyarul. Nem is szólva az öregkorról, amikor vissza szokott állni az anyanyelv még azoknál is, akik évtizedekig nem használták.

Callidus 2010.09.16. 12:10:25

@krüger: ez a visszaszallos dolog aranyos mitosz. Megjegyzem.

Az hogy mi jon szembe azt meg jol mutatja ez a cikk. A cikk kivalo, ertekes gondolatokat tartalmaz. A kommentek pedig mar csirajaban taposnak.
Ha en vagyok a cikkiro elkeserednek hogy teljesen ertelmetlen ide irni.. ezert.. a Hetesi alkototabor blogjan is ki kellett kapcsolni a kommenteket.
Szerinted ez egeszseges?

Callidus 2010.09.16. 12:13:28

Az anyanyelvemet meg hasznalhatom itt, veletek, ezert is olvasom az egyebkent szamomra mar teljesen irrelevans hireket, cikkeket. Csak kozben eltavolodott a vilagkepem az otthonitol. Nem jobb lett, vagy rosszabb.. Csak kevesebb benne a gyulolet.
Am erdekes modon mindig felizzik bennem amikor az otthoni torteneseket latom, hallom.. Noha szeretnem ezt ertetlensegnek tudni.. talan az is.

krüger 2010.09.16. 12:18:14

@Callidus: Ez nem mítosz, hanem ismert jelenség, orvosilag is le van írva. Biztosan te is ismered azt a jelenséget, hogy amikor az ember öregszik, akkor utoljára azokat a dolgokat felejti el, amelyeket a legrégebb óta tud. Talán a saját családodban is láttál példát ilyesmire. Szóval semmi mítosz vagy misztikum nincs benne.

Egy ismerősömnek sváb nagyanyja van, akinek német volt az anyanyelve eredetileg. Aztán jött a háború, és németül nem illett beszélni. El is felejtett németül, annak rendje s módja szerint.

Most már nagyon öreg, idősek otthonában van. Sejtheted, mi történt? Csak svábul tud. Úgy elfelejtett magyarul, mint ha sosem tudott volna.
Szóval ez kicsit sem mítosz.

Ami a kommenteket illeti, egyrészt más az internet meg más az élet. Másrészről ezek az indulatok jórészt onnan erednek - ami nem egészséges, hogy a kérdésedre válaszoljak - hogy az egész cigánytémával kapcsolatban rá van az országra kényszerítve egy nagy adag képmutatás, a "politikai korrektség", ami amúgy amcsi eredetű, és valódi párbeszéd helyett kényszeresen polkorrektnek kell lenni. Aztán amikor névtelenül lehet nyilatkozni, akkor jön az elhallgatott oldal. De ez megint csak nem magyar sajátosság.

krüger 2010.09.16. 12:51:14

@Callidus: Velünk igen, de azért más az élőbeszéd, a személyes kapcsolat. Mindegy, ki hogy oldja meg.
Amúgy én is sokkal inkább a kulturált párbeszéd és vita híve vagyok. Ezekről a hétesi dolgokról is hallottam némi információt, mégpedig egy olyan embertől, aki arrafelé lakik, és elképzelhető, hogy nem minden pont úgy van, ahogy gondoljuk... De ebbe nem akarok belemenni.

Callidus 2010.09.16. 16:52:39

csak sikerul ezen is valami mendemonda fogast talalni?
Nem celravezetobb lenne inkabb segiteni az ilyen kezdemenyezeseket? Barmivel.
Mindenkeppen tobb eredmennyel kecsegtet mint a "dogoljon meg az osszes". nem?

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2010.09.18. 11:27:42

@Callidus:

Hasonló a hasonlónak örül.

Te leszel angol valaha? Soha.

Az angol tévében olyan műsorvezetőket embereket mutogatnak, akikről ránézésre senki nem azt tippelné, hogy angolok.

Az Anglia-Franciaország focimeccsen az dönt, kinek jobban a négerei.

Mitől nemzet a nemzet? Kié egy ország?

Te biztos nem, de ha ott maradsz az unokád talán lehet angol, de az arabok, kínaiak, négerek stb. nem fognak soha asszimilálódni.

S ha már a bennszülött angolok kisebbségben lesznek, akkor is a többség akarata fog érvényesülni, mert "demokrácia" van. S onnantól ugyan mitől is lenne tovább Anglia?

Miért előnyösebb a nemzetállamok helyett az egyforma kulturális, etnikai, vallási katyvasz minden európai országban?

Gondolod, ha többségbe kerülnek a muzulmánok akkor ugyanilyen toleránsak lesznek majd az akkori kisebbségiekkel?

Szaúd-Arábiába még turistákat sem engednek be.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2010.09.18. 11:41:43

@jacks_colon: "Az, hogy ez jo-e vagy sem, az kizarolag a tarsadalmi ertekektol fugg."

Amelyek eléggé megváltoztak a középkor óta.

Biológiailag persze kész a szaporodásra már a tizenéves is, de a mai társadalomban még saját magát sem tudja eltartani, nem a gyerekét.

Középkorban nem volt tilos a gyerekmunka, 5-6 éves gyerek őrizte a libákat, ha nagyobb lett a teheneket, azaz már egész kis korában hozzájárult a család fenntartásához, ezért lehetett az, hogy tíz gyermeket is fel tudtak nevelni.

Ma tilos a gyermekmunka és még a felnőtt "gyerekek" is a főiskolákon ücsörögnek munka helyett.

Egy vagyonba kerül egyetlen gyermek felnevelése is, nem tízé. Ha ma lenne valakinek tíz gyereke akkor úgyis elvenné tőle a gyámügy.

Annyi előnye van a mai helyzetnek, hogy már bőven be van népesítve az ország, a bolygó, a gyermekhalandóság alacsony, a járványok visszaszorultak, a világháborúk sem tudták már visszavetni a népességnövekedést, azaz ma már felesleges annyi gyerek, így is sokkal nagyobb a népesség a mai gyermeket nem vállaló világban, mint mikor 10 gyermek volt az általános, akiknek harmada a felnőtt kort sem érte meg.

Callidus 2010.09.18. 11:49:17

@Akitlosz:

"Hasonló a hasonlónak örül." vagy az ujdonsagnak.

"Te leszel angol valaha? Soha." Ki az angol?
Azert kerdezem mert "Az angol tévében olyan műsorvezetőket embereket mutogatnak, akikről ránézésre senki nem azt tippelné, hogy angolok." Megsincs ezzel igazan problemaja itt senkinek. Raadasul mar a sportesemenyeken is "Az Anglia-Franciaország focimeccsen az dönt, kinek jobban a négerei." Noha ugyanugy edzenek mindannyian.

Es ekkor teszed fel magadban a kerdest: "Mitől nemzet a nemzet? Kié egy ország?" Es jossz ra hogy teljesen ertelmetlen mindket fogalom. Hiszen nezzuk csak meg az "asszimilalodast". Ki fog? "Te biztos nem, de ha ott maradsz az unokád talán lehet angol, de az arabok, kínaiak, négerek stb. nem fognak soha asszimilálódni." Legfeljebb az unokajuk.

"S ha már a bennszülött angolok kisebbségben lesznek, akkor is a többség akarata fog érvényesülni, mert "demokrácia" van. S onnantól ugyan mitől is lenne tovább Anglia?" A gyermekem, es az tobbi unoka is "bennszulott" lesz mint erre az elobb rajottunk. Hacsak nem fog evi 5 millio ember bevandorolni, eleg nehez lesz a "bennszulottek" aranyat megvaltoztatni.
Ez nem amerika. Nincsennek indianok. Akik vannak azok is kb 200 eve erkeztek. Siman bennszulottek.

"Miért előnyösebb a nemzetállamok helyett az egyforma kulturális, etnikai, vallási katyvasz minden európai országban?" Setalj vegig Londonon, nekem nem tunik egyformanak. Katyvasznak katyvasz, epp ez teszi kulonlegesse, es erosse. Inspiracio, muveszet, egyutteles. 100 fele nezopont, kultura, szokas egyhelyen.
"Gondolod, ha többségbe kerülnek a muzulmánok akkor ugyanilyen toleránsak lesznek majd az akkori kisebbségiekkel?" Az utcamban kisebbseg vagyok. Soha nem volt problemam. Meg reszegen sem lattam oket, raadasul megteriteni sem akartak. Ha akarok bemehetek a mecsetjukbe, ha nem akarok akkor nem kell. Nagyanyam elcipelt a templomba, akkor amikor meg ellenkezni sem tudtam.
"Szaúd-Arábiába még turistákat sem engednek be."
Mindenhol, minden orszagban, nacioban, foldreszen vannak buta, kapzsi, eroszakos, ostoba, emberek.
Kerdes te melyikukkel ertesz egyet.

Ha csak szimplan fizikailag nezem, egy gombalaku testen nem lehet ugy terjeszkedni hogy ne erjenek ossze a csoportok. Kerdes hogy ezt az interakciot hogyan tervezzuk levezetni. Az egyik modszer alapjan valaki mindig szivni fog. Erre az emberi tortenelem mar megtanitott minket.
Lennie kell masik modszernek. Ideje elkezdeni keresni.

Kartal (rezervált) 2010.09.22. 13:02:29

Megvan, bocsi, csak ezen a blogon marha nehéz navigálni.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2010.09.23. 06:28:34

@Callidus: "Kerdes te melyikukkel ertesz egyet."

Az arany középúttal.

Ha egy társadalom túlzottan ellenőrzi az embereket, akkor azok szabadságért fognak lázadni, ha pedig egy társadalom túlzottan szabados, akkor a nép rendért fog kiáltani.

---

Nem azért megy az a rengeteg ember Angliába, mert világéletében angolmániás volt és minden vágya, hogy feladja identitását és angollá váljon, hanem azért, mert ott jobb az életszínvonal.

Még az üldözött menekültek is nagyon vigyáznak arra, hogy mindig gazdagabb országba meneküljenek.

Merném feltételezni, hogy az anyagi szempontok nálad is szerepet játszottak.

Nyilván akiknek a nemzeti szempontok nem igazán fontosan örülnek a multikultinak is.

Akkor viszont, ha minden ország eléggé egyforma tényleg csak anyagi szempontok miatt fognak "új hazát" választani maguknak az emberek.
süti beállítások módosítása